گردشگری فضاپایه پیوندی ثروت‌آفرین

گردشگری فضاپایه پیوندی ثروت‌آفرین

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران کشوری است غنی از جاذبه های طبیعی و گردشگری که به دلیل برخی بی توجهی ها نتوانسته اند جایگاه درست خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند. جایگاهی که با ارزش افزوده بالایی همراه است و می تواند به تنهایی بار بزرگی از تامین منابع مالی کشور را به دوش بکشد.

در کشور ما با توجه به مطرح بودن صنعت گردشگری، این بخش می‌تواند به عنوان نخستین حوزه به ورود فناوری فضایی، نقشی راهبردی داشته باشد. با توجه به اهمیت بالای صنعت گردشگری، توسعه گردشگری فضاپایه می تواند به عنوان درگاهی برای ورود فناوری های فضایی نقشی راهبردی داشته باشد. این صنعت یکی از صنایع درآمدزا در دنیا است و ظرفیت های خوبی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی کشورها ایجاد می کند.


توانمندی‌های فرهنگی و علمی کشور را با کمک فناوری‌های فضایی روایت کنیم

در ایران توانمندی های دانشمندان داخلی در حوزه فناوری های فضایی بالا است و این توانایی ها می تواند اقتصاد کشور را متحول کند. توانی که می تواند به یاری توسعه گردشگری کشور بیاید و پای گردشگران زیادی را به ایران باز کند. گردشگرانی که با آمدن خود در کنار تزریق ارز زیاد به اقتصاد کشور، می توانند راویان خوبی برای توانمندی های فرهنگی، علمی و پیشرفت های ایران به دنیا باشند.

به گفته کارشناسان، حدود  ۱۲ سال پیش بود که کلمه فضایی به کلمه گردشگری پیوست. با پیوند درست بین صنعت گردشگری و فضایی بود که جاذبه های گردشگری دنیا مخابره شد و گردشگران به نقاط گردشگری روی آوردند که تا پیش از آن خبری هم از آن نشینده بودند. ایران نیز می تواند به کمک همین فناوری های مدرن فضایی مقصد تعداد قابل توجهی از مسافران بین المللی شود. گردشگری که به کمک فناوری های فضایی توسعه می یابد. فناوری هایی نظیر سنجش از دور و توسعه ماهواره ها.

استفاده از ظرفیت های کویری، استفاده از پتانسیل های داخلی که شبیه به سیارات خارجی هستند مانند تپه مریخی دامغان و شبیه سازی منظومه شمسی و اجرام و موقعیت های فضایی، از جمله ظرفیت هایی است که می تواند برای توسعه صنعت گردشگری فضاپایه در کشور موثر باشد.

موضوعی که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر بتوانیم به شکل درستی صنعت گردشگری فضا پایه را در کشور توسعه دهیم، زمینه ورود بخش خصوصی و ظهور استارتاپ های فضایی و توسعه بازار این حوزه را فراهم خواهیم کرد. فضایی که می تواند در زیست بوم فناوری و نوآوری زمینه افزایش اشتغال و کسب و کارهای نوین در کشور باشد.

ایران کشوری است که در مدتی کوتاه و با وجود تحریم ها، توانسته با کمک جوانان و متخصصان داخلی در حوزه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ها و توسعه خدمات فضاپایه گام های بلندی بردارد. این در حالی است که ظرفیت های گردشگری ایران نیز بسیار فراوان است به همین دلیل ایجاد یک فصل مشترک بین این دو صنعت ناب می تواند یک گردشگری پایدار و توسعه یافته برای کشور ایجاد کند، گردشگری که نرخ اشتغالزایی و اقتصاد کشور را بالا ببرد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به میدان آمد

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در کنار دیگر نهادهای فعال حوزه فضایی به توسعه این فناوری ها کمک می کند در همین راستا این ستاد از تاسیس پارک های فضاپایه که با هدف ترویج علم و فناوری فضایی در جامعه متناسب با ارزش‌های اسلامی و ایرانی راه اندازی شده است، حمایت می کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آغوشی باز پذیرای ایده های برتر در حوزه گردشگری فضاپایه و تاسیس شرکت های دانش بنیان در این حوزه است.

در واقع ایجاد پارک‌های موضوعی موجب کسب درآمد، رشد اقتصادی و آورده‌های فرهنگی و آموزشی می شود. در کشور ما نیز پتانسیل‌های بالایی برای راه‌اندازی پارک‌های موضوعی وجود دارد. پارک های موضوعی به صورت اختصاصی در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. راه اندازی پارک های فضاپایه از جمله اقداماتی است که نتایج آن برای نسل های بعدی مشهود و ملموس خواهد بود.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات