آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار- ۲۷آذر ۱۳۹۹

آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار- ۲۷آذر ۱۳۹۹

بیست‌ویکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: پژوهش و تحقیق در کشور جایگاه بالایی پیدا کرده است و این موضع فناوری را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نمایان نموده است. پس باید با تلاش بیشتر از این ظرفیت برای توسعه تحقیقات فناورانه استفاده کنیم.

وی افزود: با وجود همه مشکلات موجود، ارتقای کمی پژوهش و ارتقای کیفی آن را در کشور شاهد هستیم این تلاش‌های دانشگاه‌ها است که توانمندی خود را در عرصه تحقیق و پژوهش به اثبات رسانده‌اند که آثار آن هم در جامعه نمود دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: باید به سمتی رفت که پژوهش‌ها کاربردی‌تر شوند و نیازی از کشور را برطرف کنند. این انتظاری است که جامعه و کشور از پژوهشگران، محققان و همچنین از دانشگاه‌ها دارد.

غلامی در خصوص تجاری‌سازی ایده‌های نو گفت: باید راه را برای ورود ایده‌های جوانان به صنایع باز کنیم، اما تنها این کار مثمر ثمر نیست و باید در کنار آن، شرکا و حامیان دولتی و سرمایه بخش خصوصی هم باشد تا به تجاری‌سازی این ایده‌های نوآورانه کمک کنند.

وی همچنین بیان کرد: تنها راه خروج از اقتصاد مبتنی بر نفت ظرفیت‌های داخلی است و باید بازار را آماده ورود محصولات و کالاهای ساخت ایران، کنیم تا با این کار رونقی اقتصادی به کشور تززیق شود.

ستاری در این مراسم با اشاره به اینکه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت یک اتفاق بزرگ در حوزه ساخت داخل است، گفت: در طی ۷ سال برگزاری نمایشگاه، فرهنگ جدیدی در حوزه تولید و خرید محصولات داخلی شکل گرفت. کاری که سرعت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را بیشتر کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: حرکت زیست‌بوم فناوری و نوآوری به قدری سرعت گرفته است که هر روز مردم در زندگی روزمره خود با دستاوردهای جدیدی از آن روبرو می‌شوند و خدمات این زیست‌بوم را به صورت ملموس در زندگیشان حس می‌کنند

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بخش آموزش و پژوهش کشور اتفاقات قابل توجه و خوبی افتاده است. در این زیست‌بوم جدید بچه‌های ما از دوران کودکی و مدرسه با توان تولید محصولات و تجهیزات علمی و فناورانه داخلی آشنا می‌شوند. یعنی توان دانشی داخلی خودمان را باور می‌کنند و می‌فهمند که ما می‌توانیم با اتکا به جوانانمان و متخصصان خودمان کشور را به سمت توسعه علمی و فناورانه پیش ببریم.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه تاکید کرد: این کار به بارور شدن حس خوداتکایی در بچه‌های این مرز و بوم از دوران کودکی تا دانشجویی و ورود به بازار کار می‌انجامد. اتفاقی که نتیجه آن عاید کشور و مردم می‌شود.

ستاری با اشاره به شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها گفت: ۴۳ پارک در کشور ایجاد شده است. این زیست‌بوم با شکل‌گیری حدود ۱۰ هزار استارتاپ و ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان تکمیل شده است و همچنان شاهد توسعه این روند رو به رشد هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و این تلاش‌ها به اشتغالزایی ۳۰۰ هزار نفری منجر شده است. اتفاقی بزرگ و قابل توجه برای اقتصاد کشور.

ستاری با اشاره به توانمندی این زیست‌بوم برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور، گفت: با کمک همین اکوسیستم توانستیم ۲ هزار دانشجوی ایرانی از یکصد دانشگاه برتر دنیا را به کشور بازگرداندیم و به نیازهای داخلی پیوند بزنیم. بسیاری از آنها در حال حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیانی که خود تاسیس کرده‌اند در حال ارائه خدمت هستند.

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این آیین با اشاره به برپایی بیست یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور گفت: ۲ هزار و ۹۳۸ فناوری در بیست‌ویکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ارائه شده است. یک هزار و ۳۸۷ دانشگاه، ۶۶۴ پارک فناوری، ۲۷۲ پژوهشگاه، ۴۶۶ مرکز رشد و ۱۴۹ شرکت فناور در این دوره نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: ۱۰ سال پیش که به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‍‌‌رفتیم به ندرت محصول یا تجهیزی ساخت ایران را در آنجا می دیدیم؛ اما امروز به جرات می توانم بگویم که با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشتر آنها به تجیهزات ایرانی مجهز شده‌اند.

وی افزود: محصولاتی چون «مجموعه آزمایش پرتوی ایکس XES »، «تشخیص ROS در نمونه خلط RDS »، «میکروسکوپ هم کانونی لیزری»، «دستگاه تصویربرداری زیستی اسپکل نوری»، «تصویربرداری نوری چندگانه از مغز موجودات زنده و نمونه‌های زیستی»، «کیت اپتوژنتیک »۲، «اتوانالایزر شیمی وبیوشیمی»، «سیستم فوق حساس اندازه گیری میدان مغناطیسی اسکوئید»، «برجسته نگار هوشمند همراه» از دستگاه‌های حاضر در این نمایشگاه هستند.

در این مراسم پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به فروش ۷ دوره پیشین نمایشگاه، گفت: در این ۷ دوره فروش شرکت‌ها ۸۳۰ میلیارد تومان بود. فروشی که تا هفته پیش ادامه داشت. هشتمین نمایشگاه هم از امروز آغاز می شود و تا سال آینده فرصت خرید و فروش تجهیزات وجود دارد.

وی افزود: این نمایشگاه با هدف تجهیز دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و مدارس، هنرستان‌ها و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به محصولات و تجهیزات ایران ساخت، ارتقای توان ساخت داخلی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و ایجاد برندهای ملی برای حضور در بازارهای داخلی و جهانی برگزار می‌شود.

صالحی همچنین بیان کرد: تعداد شرکت‌های ثبت‌نام کننده برای حضور در این رویداد تا این لحظه به بیش از ۳۵۰ شرکت رسیده است و ۹ هزار محصول در نمایشگاه عرضه می‌شود. البته در دوره‌های قبل متوسط یارانه پرداختی به محصولات در حدود ۳۵ درصد بود. هدف ما در این رویداد هر ساله، یک تعامل برد برد میان دولت و بخش خصوصی است.

لازم بذکر است بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار بصورت مجازی به نشانی www.msrt.expo.ir قابل بازدید برای عموم جامعه است و پارک علم و فناوری گیلان به عنوان دبیر اجرایی این نمایشگاه توانست با همراهی شرکت طراحان عصر حجر از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم وفناوری گیلان، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و جلوه‌های بصری، این نمایشگاه را بصورت سه بعدی در فضای مجازی برای مرورگرها و سیستم عامل اندروید فراهم آورد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گیلان

    پارک علم و فناوری گیلان

    پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

      نظرات