با برترین وب سایت های کراودفاندینگ جهان آشنا شوید

با برترین وب سایت های کراودفاندینگ جهان آشنا شوید

یکی از بهترین روش‌های جذب سرمایه برای کسب و کار، کراودفاندینگ است. این روش علاوه بر آنکه سطح مشتریان پایه را افزایش می‌دهد، به اقتصاد کشور نیز کمک خواهد کرد.

اکوسیستم - کراودفاندینگ یک روش جایگزین برای تامین سرمایه اولیه کسب و کارهای نوپا است که در خلاف جهت روش‌های سنتی جذب سرمایه عمل می‌کند. در این روش به جای اینکه یک کارآفرین طرح استارتاپ خود را به موسسات مالی و سرمایه گذاران ارائه دهد و برای جلب نظر آنها تلاش کند، ایده خود را در یکی از پلتفرم‌های کراودفاندینگ معرفی می‌کند. در این پلتفرم‌ها برای تمام مردم این فرصت مهیا است که اگر به ایده کسب و کاری علاقمند هستند، با هر حجم سرمایه‌ای در آن سرمایه گذاری کنند و در رشد و پیشرفت آن سهیم شوند.

ایده اولیه‌ تامین مالی به شیوه جمع سپاری در سال ۱۹۹۷ میلادی مطرح شد، یعنی زمانی که یک گروه راک بریتانیایی با دریافت کمک به صورت آنلاین توانستند تور کنسرت‌های خود را آغاز کنند. سال 2009 میلادی کراودفاندینگ به جریان قوی‌تر و اثرگذارتری مبدل شدند، بطوریکه مجموع سرمایه‌هایی که از این طریق جمع آوری شدند به بیش از ۵۳۰ میلیون دلار رسید. در سال ۲۰۱۵ میلادی حجم سرمایه‌ جمع‌آوری شده از کراودفاندینگ به ۳۴ میلیارد دلار رسیده بود.

انواع مدل‌های کرادفاندینگ شامل پاداش محور (Reward)، سهام جمعی (Equity)، وام دهی جمعی (Debt)، اهدا (Donation) و عرضه توکن دیجیتال می‌شود. در بین انواع مدل‌های کرادفاندینگ، مدل پاداش محور رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع کراودفاندینگ محسوب می‌شود. در این مدل افرادی که روی پروژه ارائه شده سرمایه گذاری می‌کنند، در حقیقت محصولی را سفارش می‌دهند که هنوز تولید نشده است و به این ترتیب به تولید این محصول کمک می‌کنند. مشهورترین پلتفرم‌های کراودفاندینگ نیز برپایه همین مدل فعالیت دارند، در ادامه برترین وب سایت های کراودفاندینگ جهان معرفی می‌شوند.

کیک استارتر

کیک استارتر (Kickstarter) در سال 2009 میلادی راه اندازی شد. شیوه کار این پلتفرم به این گونه است که برپایه مبالغ اهدایی مردم، پاداش‌ها یا جوایزی به آنها اختصاص داده می‌شود. به عبارت دیگر افرادی که از یک پروژه‌ی ارائه شده (یک محصول یا یک تجربه خاص) در کیک استارتر حمایت کنند، با توجه به میزان سرمایه گذاری خود پاداش دریافت خواهند کرد.

پروژه‌هایی که معمولا در پلتفرم کیک استارتر ارائه می‌گردند، دارای ایده‌های نوآورانه‌ای هستند. براساس رویکرد کیک استارتر، ایده‌های معرفی شده حتما باید به نتایج یا محصولاتی قابل عرضه دست پیدا کنند. در نتیجه این وب‌سایت برای کارآفرینانی که از راه‌اندازی کسب وکار خود هدف کمتر ملموسی را دنبال می‌کنند، مناسب نیست.

کیک استارتر (Kickstarter)

اگر ایده‌ها یا پروژه‌های ثبت شده در کیک استارتر، نتوانند ۱۰۰ درصد سرمایه مورد نیاز خود را افزایش دهد، هیچ مبلغی را دریافت نخواهند کرد. در این صورت هزینه وب‌سایت معادل 5 درصد کل سرمایه است و البته خود پروسه پرداخت نیز بین 3 الی 5 درصد هزینه خواهد داشت.

گوفاندمی

گوفاندمی (GoFundMe) عموما بر درخواست مردمی تمرکز دارد که برای یک مشکل خاص، مثل هزینه‌های پزشکی یا شهریه تحصیل به پول احتیاج دارند. هدف این پلتفرم، رفع مشکلات مردم است، به همین علت طرفداران و مشترکان بسیار زیادی در این پلتفرم حضور دارند. به علاوه کارآفرینان و صاحبان کسب وکار که قصد دارند جدیدی را شروع کنند یا حتی می‌خواهند کسب وکار فعلی خود را به ارتقاء دهند، می‌توانند از خدمات این وب‌سایت استفاده کنند.

گوفاندمی (GoFundMe)

گوفاندمی مانند پلتفرم کیک استارتر، در صورتی پول‌های جمع آوری‌شده از مردم را به ایده پردازان پرداخت میکند که تمام مبلغ هدف جمع شده باشد. استفاده از این پلتفرم برای آمریکایی‌ها هزینه‌ای نخواهد داشت؛ اما برای کاربران سایر کشورها معادل 5 درصد از سرمایه‌‌ای که جمع آوری شده است به عنوان حق سایت دریافت می‌شود. هزینه پردازشگرهای پرداختی نیز بین 2 الی 5 درصد است.

ایندی گوگو

ایندی گوگو (Indiegogo) به‌اندازه سایر پلتفرم‌های دیگر تخصصی نیست، بنابراین کاربران قادرند ترکیبی از خواسته‌های خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند. همچنین برای دریافت سرمایه جمع آوری شده نیاز نیست کل مبلغ هدف جمع شود. اما اگر تمام هزینه مورد نظر جمع آوری گردد، هزینه‌ای که باید به وب‌سایت پرداخت شود افزایش خواهد یافت. تقریبا تمام صنایع می‌توانند از خدمات کراودفاندینگ ایندی گوگو استفاده کنند. اغلب سازمان‌ها یا اشخاصی که برای اهداف خیریه و انسان دوستانه پول جمع آوری می‌کنند از خدمات این پلتفرم برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

ایندی گوگو (Indiegogo)

ایندی گوگو خدمات فاندینگ ثابت و فاندینگ انعطاف پذیر را به کاربران ارائه می‌دهد. بودجه‌ هدف ثابت، زمانی مناسب است که متقاضی فقط در صورتی که تمام مبلغ هدف جمع آوری شود، می‌تواند پروژه خود را شروع کند؛ بطور مثال کارآفرین یا دانشجویی که به ۱۰ هزار دلار نیاز دارد تا یک قطعه تجهیزات سخت افزاری برای پروژه‌ی خود خریداری کند. بودجه‌ی هدف انعطاف‌پذیر، برای تمام کسب وکارهایی که قصد دارند از هر نوع کمک مالی و به هر میزان ممکن بهره‌مند شوند، ایده‌آل است. هزینه‌ای استفاده از این پلتفرم 5 درصد سرمایه جمع‌آوری شده است؛ اما چنانچه مبلغ هدف انعطاف پذیر، بطور کامل برآورده نشود، این هزینه تا ۹ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر تمام مبلغ فاندینگ ثابت جمع آوری نشود، کمپین اجرایی شامل هیچ هزینه‌ای نمی‌شود.

پاترئون

پاترئون (Patreon) بر پروژه‌های خلاقانه تاکید دارد و برپایه یک مدل اشتراکی فعالیت می‌کند. به این معنی که اهدا کنندگان سرمایه بجای اینکه به یک پروژه خاص کمک کنند، بطور مداوم هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. شعار پلتفرم پاترئون هدف آن را شرح می‌دهد، شعار آنها می‌گوید تولید کنندگان خلاق برای دریافت بودجه به ما مراجعه کنند! در حقیقت این وب‌سایت به این منظور طراحی‌ شده است که به افراد خلاق و نوآور کمک کند تا به دنبال علاقه و اشتیاق بروند و در عوض خدمات یا محصولی تولید کنند که دیگران نیز از استفاده آنها لذت ببرند. پاترئون برای هنرمندان، تولید کنندگان پادکست و طراحان بازی‌های ویدیویی مناسب است.

پاترئون (Patreon)

پیش از این برگزاری کمپین‌های پاترئون 5 درصد هزینه دربر داشت، اما در حال حاضر رویکرد این پلتفرم تغییر کرده است و از تولیدکنندگان می‌خواهد هر مبلغی که در توان آنها است را به عنوان هزینه بپردازند. در حقیقت این اهدا کنندگان سرمایه هستند که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را به عهده می‌گیرند.

راکت هاب

بر خلاف دیگر پلتفرم‌ها، راکت‌هاب (RocketHub) بجای تمرکز بر پروژه‌های پرشور و سرگرم کننده، تمرکز خدمات خود را معطوف کارآفرینانی کرده است که به سرمایه ریسک پذیر احتیاج دارند. متقاضیان می‌توانند ایده خود را در صفحه‌ای به نام ELEQUITY ارائه کنند و تلاش نمایید تا نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کنند. راکت هاب در حوزه‌های تخصصی هنر، کسب و کار، علوم و پروژه‌های اجتماعی فعالیت دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این پلتفرم، برنامه‌های FuelPad و LaunchPad است که به صاحبان کمپین کمک می‌کند با شرکای بالقوه‌ی بازاریابی و توزیع نیز ارتباط برقرار کنند.

راکت‌هاب (RocketHub)

در صورتیکه متقاضیان بتوانند تمام سرمایه هدف خود را به دست آورند، باید 4 درصد آن را به عنوان حق اشتراک به این وب‌سایت بپردازند. هزینه تراکنش‌های کارت‌های اعتباری نیز حدود 4 درصد برآورد می‌شود.

انجل لیست

انجل لیست (AngelList) یک پلتفرم کراودفاندینگ است که برپایه سهام جمعی فعالیت می‌کند. این پلتفرم در سال ۲۰۱۰ میلادی شروع به کار کرد. انجل لیست خدمات حرفه‌ای را برای متصل کردن سرمایه گذاران و بنیان گذاران استارتاپ‌ها به یکدیگر ارائه می‌دهد و به نوعی یک شبکه ارتباطی جهانی کسب و کار به حساب می‌آید. از طریق انجل لیست سرمایه گذاران می‌توانند شرکت‌هایی را که به سرمایه نیاز دارند، بررسی کنند و اگر به ایده و روند کاری آنها علاقه‌مند شدند، با مالکان شرکت ارتباط برقرار کنند و اطلاعات دقیق‌تری از برنامه‌های آنان جویا شوند.

انجل لیست (AngelList)

انجل لیست پلتفرمی ایده‌آل برای بنیان گذارانی است که نتوانسته‌اند به سرمایه گذاران VC دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این پلتفرم کراودفاندینگ انجل لیست بخش بازار جذب سرمایه کسب وکارهای نوپا را از شرکت‌های سیلیکون ولی متمایز کرده است.

سیرکل آپ

فعالیت سیرکل آپ (CircleUp) بطور اختصاصی در زمینه کسب و کار تمرکز دارد. هدف این پلتفرم کمک به برندهای نوظهور و شرکت‌هایی است که برای رشد و مقیاس پذیری، به سرمایه بیشتری احتیاج دارند. یکی از ویژگی‌هایی که سیرکل آپ را از سایر پلتفرم‌های کراودفاندینگ متمایز می‌کند، این است که شرکت‌های متقاضی قبل از ثبت نام و برگزاری کمپین، باید نشان دهند که سالانه حداقل یک‌ میلیون دلار درآمد دارند. از اینرو CircleUp بیشتر مورد استقبال کارآفرینانی است که توانسته‌اند کسب وکار خود را تا حدودی پیش ببرند و برای مراحل بعدی کار به دنبال راهنمایی گرفتن و دریافت بودجه هستند.

سیرکل آپ (CircleUp)

هزینه‌ی برگزاری کمپین‌های این وب‌سایت، با توجه به مجموع سرمایه‌ای که برای هر شرکت جمع آوری شده است، محاسبه می‌شود و تقریبا معادل با هزینه‌هایی است که در دنیای آفلاین، شرکت‌ها به بانکداران سرمایه گذاری می‌پردازند.

    نظرات