جهان دیجیتالی ۱۰ سال دیگر چگونه است
انتظار میرود سیستمهای فیزیکی سایبری آینده (CPS) مانند شهرهای هوشمند، رباتهای مشارکتی یا وسایل نقلیه خودران، بسیار هوشمند، الکتریکی و متصل به شبکه باشند و با این وجود این سوال محوری پیش میآید که تاثیر این ویژگیهای جدید بر آموزش و تحقیقات در سال ۲۰۳۰ با تاکید بر شعار توسعه پایدار چگونه خواهد بود. ۱. سناریوی «ترمیناتور» که یک آینده پادآرمان شهر (ویرانشهر) را نشان میدهد که در آن تنها سود بیشتر نیروی محرک پیشرفت فناوری است و اهداف توسعه پایدار محقق نمیشوند. ۳. سناریوی موسوم به «پیشرفت آهسته»، آیندهای را نشان میدهد که پیشرفتهای تدریجی فناوری در آن وجود دارد اما هنوز توسعه پایدار به مسئلهای جدی تبدیل نشده است. این سناریو، جهانی را در سال ۲۰۳۰ نشان میدهد که در آن هیچ یک از اهداف توسعه پایدار صرف نظر از توسعه سریع تکنولوژیکی محقق نمیشود. این سناریو، جهانی را در سال ۲۰۳۰ نشان میدهد که در آن همه اهداف توسعه پایدار محقق میشود و پیشرفتهای سریع تکنولوژیکی در آن وجود دارد. در حالی که پیشرفتهای فناوری هنوز از طریق مقررات لازم در حال تغییر جهان هستند، دنیای آموزش و تحقیقات توانسته از فناوریهای نوظهور به نفع همه برای ساختن جهانی پایدار استفاده کند. از ویژگیهای کلیدی این سناریو میتوان به ترکیدن حباب هوش مصنوعی، استفاده مداوم از اینترنت اشیا، الکتریکی شدن موفقیت آمیز، استفاده نکردن از دادهها، اتوماسیون کند، افزایش مشاغل کارگران ماهر پایه، یادگیری مادام العمر متمرکز بر پایداری و استفاده اولویت دار از دادهها، درک اخلاق، آموزش عالی مشترک و اعتماد نسبی به فناوریهای جدید اشاره کرد. آموزش CPS به آرامی از روشهای داده محور دور میشود، اما جنبههای اخلاقی دادهها و پیامدهای اجتماعی تغییرات سریع فناوری هنوز مورد توجه بسیاری از محققان است. این سناریو، نشان دهنده جهانی در سال ۲۰۳۰ است که در آن پیشرفتهای فناوری و اهداف توسعه پایدار به آرامی در حال پیشرفت هستند. در این سناریو، جهان و اروپا هنوز به دنبال دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستند که هنوز به آنها نرسیدهاند، در حالی که پیشرفت فناوری از سال ۲۰۱۹ توسعه زیادی به خود ندیده است. از ویژگیهای کلیدی این سناریو میتوان به تلاش اندک برای تنظیم مقررات توسعه اطلاعات، افزایش اتصال به شبکه، پیشرفت آهسته تلاشها برای الکتریکی شدن، کنترل عمده دادهها در انحصار چند شرکت قدرتمند و در عین حال افزایش حرکت به سمت ابتکارات داده باز، افزایش استفاده از سیستمهای سایبر فیزیکی خودکار و تغییر کند در بازار کار اشاره کرد. در این جهان، گزینههای یادگیری مادام العمر از کارگران غیرمتخصص تا مهارت بالا وجود دارد اما به عنوان یک اولویت، آموزش عالی رقابتی، تحولات کند در اخلاق دادهها و در نتیجه اعتماد اندک به توسعه فناوری دیده میشود. در جهان مورد توجه این سناریو، افزایش استفاده از فناوری و دادههای تولید شده هنوز تحت کنترل چند انحصار است، با بحثهای مداوم در مورد چگونگی مقابله با این انحصار، اما مقرراتی وجود ندارد و مناطق مختلف جهان استراتژیهای مختلفی را برای کنار آمدن با آن تهیه کردهاند و پیامدهای اخلاقی و اجتماعی فناوری و استفاده از دادهها هنوز در اولویت قرار ندارند.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات