گزارش نیروی انسانی دیجی‌کالا؛ بزرگترین سرمایه شرکت چطور مدیریت می‌شود؟

بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور در ابتدای راه با ۷ نفر فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۹۱ که با جذب سرمایه‌گذار وارد فاز جدید گسترش کسب‌وکار خود شد، تعداد نیروهای آن رشد فزاینده‌ای را تجربه کرد و اکنون بیش از ۶ هزار نفر در بخش‌های مختلف این مجموعه فعالیت می‌کنند. نکته قابل توجه آمار آن جاست که با وجود این که لرستان یکی از بی‌کارترین استان‌های کشور درسال ۹۹ بوده اما لرستانی‌های بسیاری در دیجی‌کالا مشغول به کار هستند. ۱۶ درصد از کل کارکنان دیجی‌کالا را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که اکثریت آن‌ها در بخش غیرعملیاتی و تکنولوژی با این مجموعه همکاری می‌کنند. اما در بخش مدیریتی نسبت حضور بانوان قابل توجه‌تر است که ۲۶ درصد از مدیران بخش‌های مختلف این مجموعه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. تحصیلات فاکتور مهمی برای استخدام در دیجی‌کالا نیست؛ این را آمار میزان تحصیلات شاغلین در این فروشگاه دیجیتالی نشان می‌دهد که حدود ۳۱ درصد نیروهای دیجی‌کالا تحصیلاتی کم‌تر از کاردانی دارند و اکثریت افرادی که در بخش عملیاتی مشغول به کار هستند مدرکی معادل دیپلم یا پایین‌تر دارند. جالب است بدانید از میان ۷ هزار کارجوی علاقمند به فعالیت در بخش تکنولوژی و غیرعملیاتی در نیم سال نخست ۹۹ تنها ۲ درصد آن‌ها موفق به حضور در جمع دیجی‌کالایی‌ها شده‌اند. به نظر می‌رسد بخش تکنولوژی دیجی‌کالا یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای کارجویان است چرا که به نسبت تعداد موقعیت‌های شغلی، بیشترین کارجو را داشته. نکته قابل توجه رضایت ۸۹ درصدی کارجویان از فرآیند جذب و استخدام دیجی‌کالا است که سوالات مرتبط و برخورد حرفه‌ای از عمده دلایل رضایت افراد و عدم پاسخ‌گویی بعد از مصاحبه و معطلی از بیشترین دلایل نارضایتی از این فرآیند بوده است. نکته جالب توجه نرخ دوره همکاری افراد با دیجی‌کالا است که به طور میانگین هر فردی که به این مجموعه می‌پیوندد تا ۲ سال به همکاری خود ادامه می‌دهد. البته دیجی‌کالا اقداماتی را برای کاهش میزان خروج نیروهای انسانی خود انجام داده که به موجب آن در سال ۹۸ میزان خداحافظی نیروهای بخش ستادی با این مجموعه حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که مجموعه‌های موفق برای رشد روز افزون خود باید به آن توجه کنند، بحث سرمایه انسانی است. به دلیل رشد بالای دیجی‌کالا، تعداد نیروهای واحد منابع انسانی نیز در این مجموعه رشد داشته است تا مدیریت بهتری روی کارکنان این مجموعه وجود داشته باشد. اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، این واحد به سمت بهینه کردن بیشتر کارها و اتوماسیون گام برداشته و توانسته نرخ نسبت تعداد کارمندان بخش منابع انسانی به کل نیروها را تا جای ممکن کاهش دهد. دیجی‌کالا برای ادامه رشد روزافزون خود با چالش‌هایی هم‌چون تصمیم گیری درست، جذب افراد مستعد در تیم‌ها، ارزیابی و بهبود عملکردها و رشد نیروها رو به رو است که بایستی برای هرکدام اقدامی مناسب صورت گیرد. بخش منابع انسانی دیجی‌کالا نیز در این زمینه برنامه‌هایی هم‌چون پروفایل استعداد فردی، بازخورد ۳۶۰ درجه برای ارزیابی مدیران که پیش‌تر ذکر شد، طراحی دوره‌های رهبری جهت شناسایی و توسعه مهارت افراد انجام داده است. در ابتدا موقعیت شغلی کلیدی شناسایی و سپس افرادی که برای آن مستعد هستند به واحد منابع انسانی معرفی می‌شوند تا مورد ارزیابی قرار بگیرند.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

    منبع خبر

    دیجیاتو

    دیجیاتو

    جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

      نظرات