پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با شرکت ملی نفت ایران قرارداد همکاری امضا کرد

پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با شرکت ملی نفت ایران قرارداد همکاری امضا کرد



معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر گفت: پارک علم و فناوری استان بوشهر قرارداد یکساله همکاری با شرکت ملی نفت ایران برای استقرار و پیاده‌سازی نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی این شرکت امضا کرده است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خلیج فارس، عبدالحسن بهرامی در این ارتباط افزود: شرکت راهبران پترو پیمان از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد علم و فناوری خلیج فارس بوشهر به نمایندگی از این پارک ماموریت اجرای این قرارداد را به عهده دارد.

بهرامی افزود: این مجموعه عضو حقوقی موسسه بین‌المللی مدیریت دارایی است که با هدف کلی ترویج فرهنگ و دانش مدیریت دارایی در سطح جهان فعالیت می کند و هزاران عضو حقیقی و حقوقی در سراسر جهان دارد.

وی گفت: راهبرد پارک علم و فناوری خلیج فارس با حضور و فعالیت چنین شرکت هایی این است که این پارک به قطب علمی و تخصصی مدیریت دارایی فیزیکی در پهنه جنوبی کشور تبدیل شود.

مدیر عامل این شرکت فناور روز پنج شنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: ایران از نظر کثرت و تنوع دارایی‌های طبیعی، کشور ثروتمندی است و استقرار، پیاده سازی و بهینه سازی نظام مدیریت دارایی فیزیکی، کشور را به سمت ثروت‌آفرین شدن و خلق ارزش پایدار از دارایی‌ها سوق می‌دهد.

حسین شریف‌پور عنوان کرد: زیر ساخت حیاتی انرژی، صنایع زیرمجموعه آن و محصولات و خدمات تولیدی آنها که در ایران سهمی انکارناپذیر در تولید ناخالص ملی، تامین منابع ارزی، تامین ورودی‌های حیاتی سایر صنایع و زندگی روزمره مردم دارند، به شدت به دارایی‌های فیزیکی وابسته است و این وابستگی مدیریت بهینه دارایی فیزیکی را در این حوزه الزامی کرده است.

وی ادامه داد: چند سال است که پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در سطح گسترده در ادبیات اقتصادی کشور مطرح شده است و رویکرد مدیریت دارایی به دلیل اینکه به بیشینه سازی خلق ارزش از دارایی‌ها کمک می‌کند، حلقه مفقوده این رویکرد اقتصادی محسوب می شود.

مدیر عامل این شرکت فناور یادآور شد: از دهه پنجاه و پس از جهش قیمت جهانی نفت خام، ثروتمند بودن (به واسطه انبوه ثروت های طبیعی کشور) وارد ذهنیت فرهنگی جامعه شد اما عدم توجه کافی به مدیریت بهینه دارایی‌ها، سبب افزایش آسیب پذیری و کاهش تاب آوری اقتصاد ملی در برابر تحولات پرشتاب سیاسی، اقتصادی و فناوری در سطح بین المللی شد.

وی اذعان کرد: ایران دارایی‌های طبیعی ارزشمندی دارد اما رویکرد مدیریت دارایی می‌تواند با استفاده مناسب از مزیت این دارایی‌ها، توسعه دارایی‌های فیزیکی، انسانی، اطلاعاتی و ناملموس کشور را در مسیری درست قرار دهد و ذهنیت جمعی ایران ثروتمند را به ذهنیت ایران ثروت آفرین تبدیل می‌کند.

شریف‌پور اضافه کرد: ثروت‌آفرین بودن ذهنیتی که سبب جهش اقتصادی کشورهایی چون ژاپن، مالزی، کره جنوبی و نروژ در سال‌های گذشته شده است.

وی ادامه داد: در دهه اخیر کشورهای زیادی به سمت استقرار و پیاده سازی نظام های استاندارد مدیریت دارایی حرکت کرده‌اند و ایران نیز به دلایل گوناگون نیاز مضاعفی به این حرکت نظام مند دارد.

مدیرعامل این واحد فناور افزود: صنایع زیرمجموعه زیرساخت انرژی (شامل صنایع نفت، گاز، برق و انرژی‌های تجدید پذیر)، به عنوان یکی از ۱۶ زیرساخت حیاتی کشور در سال‌های اخیر به اهمیت این نکته حساسیت نشان داده و گام‌های اولیه را در این زمینه برداشته‌اند.

مدیر عامل این شرکت مشاوره مدیریتی تایید صلاحیت شده وزارت نفت گفت: وزارت نفت، از سال ۹۳ موضوع نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است و در این راستا گام‌های ارزشمندی نیز برداشته است.

شریف‌پور یادآور شد: معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در آخرین بازنگری خود در چند سند راهبردی بالادستی، ۴ شرکت اصلی زیرمجموعه این وزارت و شرکت های تابعه آنها را به استقرار، پیاده سازی، استاندارد سازی و بهینه سازی نظام مدیریت دارایی فیزیکی بر اساس استانداردهای بین المللی خانواده ایزو ۵۵۰۰۰ ملزم کرده است تا سطح بلوغ مدیریت دارایی خود را بر اساس مدل مرجعی که در اختیار آنها گذاشته شده است به صورت مستمر و پایدار ارتقا دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر این وزارت نفت شرکت‌های دارای صلاحیت را در زمینه مشاوره مدیریت دارایی مورد ارزیابی قرار داده است و در زمان حاضر ۷ شرکت ایرانی را در زمینه مدیریت دارایی‌های فیزیکی تایید صلاحیت کرده است.

مدیر عامل شرکت راهبران پترو پیمان اضافه کرد: این شرکت‌های مشاور باید تمهیدات لازم را برای پیاده سازی و استقرار نظام مدیریت دارایی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت فراهم کنند و شرکت فناور راهبران پتروپیمان به نمایندگی از پارک علم وفناوری بوشهر این ماموریت حساس را برای شرکت ملی نفت ایران به عهده گرفته است.

مدیرعامل این شرکت فناور عنوان کرد: وزارت نفت با تاکید وزیر در راستای حمایت و بکارگیری مراکز نوآور، شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در فرایند توسعه صنعت نفت کشور، این مراکز را به عنوان یکی از ۶ رکن اصلی پیاده سازی رویکرد و نظام مدیریت دارایی در صنعت نفت ایران اعلام کرده است.

وی ادامه داد: این رویکرد به عنوان سیاست کلان و الزام آور وزارت نفت، شرکت‌های زیرمجموعه و مشاوران تایید صلاحیت شده را مکلف کرده است از خدمات اکوسیستم مراکز و شرکت های نوآور و دانش بنیان در همه پروژه های مدیریت دارایی فیزیکی کرده است.

شریف پور عنوان کرد: در این پروژه شرکت راهبران پترو پیمان تدوین اسناد پایه نظام مدیریت دارایی شامل خط مشی مدیریت دارایی، و  طرح استراتژیک مدیریت دارایی محصولات و خروجی های اصلی شرکت ملی نفت را به عهده دارد.

وی اضافه کرد: مطالعه و بررسی ساختار حکمرانی مدیریت دارایی و پیشنهاد ساختاری مناسب برای پیاده سازی خط مشی و طرح استراتژیک مدیریت دارایی نیز در دستور کار این پروژه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت فناور راهبران پتروپیمان اظهار کرد: این پروژه همچنین ورودی‌های راهبردی را برای ادامه سفر بلوغ مدیریت دارایی در شرکت ملی نفت ایران فراهم می کند و در مراحل بعد با تمرکز بر سبد گسترده دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی نفت ایران پروژه های عملی و کاربردی بسیاری تعریف می‌شود.

شریف‌پور گفت: این فرآیند سبب یک گذار پارادایمی واجب و اجتناب ناپذیر در زمینه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در صنعت نفت کشور می‌شود.

مدیر عامل این شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس بیان کرد: با توجه به حجم چند صد میلیارد دلاری دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی نفت ایران و فرسودگی فیزیکی و کهنگی تکنولوژیک بخش بزرگی از این دارایی‌ها، قرارداد استقرار و پیاده سازی نظام مدیریت دارایی در شرکت ملی نفت ایران کلیدی‌ترین و حساس ترین قرارداد مدیریتی این شرکت در سال های اخیر است.

وی اظهار کرد: نظام مدیریت دارایی فیزیکی در کشور در ابتدای راه است و نتایج و خروجی‌های این قرارداد و درس آموخته‌های آن می‌تواند الگویی برای ادامه راه در سایر صنایع و شرکت ها باشد.

شریف پور گفت: ایجاد مقدمه و راه اندازی پروژه مدیریت دارایی شرکت ملی نفت ایران نتیجه پیگیری و ممارست یک ساله معاونت تولید این شرکت و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران است و نقش اداره کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت را نیز در تعریف و تبیین خدمات و اولویت‌های این پروژه ارزشمند است.

وی گفت: شرکت راهبران پتروپیمان به طور رسمی در آذر ماه ۹۷ ثبت شد و با توجه به کمبود فعالان در زمینه مشاوره مدیریت دارایی فیزیکی و نیاز کشور به فعالیت عمیق و گسترده و کاربردی در این حوزه، فعالیت خود را به طور تخصصی در این زمینه آغاز کرد.

مدیر عامل این واحد فناور افزود: نزدیک به ۳۰ مشاور و پژوهشگر با شرکت فناور پتروپیمان همکاری می‌کنند و این شرکت قصد دارد در سال آینده کادر ثابت خود را تا سه برابر افزایش دهد که بخش مهمی از این توسعه در دفتر مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر و با استفاده از نیروهای تحصیل کرده بومی این استان صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: نیروهای اصلی شرکت فناور راهبران پترو پیمان در آغاز نزدیک به سه دهه تجربه خدمات مشاوره و اجرایی مدیریتی در شرکت‌های بزرگ و حساس کشور را دارند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    منبع خبر

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

      نظرات