برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست

برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست


فهرست

چرا شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای برندینگ است؟

مزایای برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست؟

استراتژی های برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست؟

نتیجه گیری

مقدمه

در گذشته سازمان‌ها برای تبلیغ برند خود، آن‌ها را در روزنامه‌ها، خبرنامه‌ها، مجلات و تراکت‌ها چاپ می‌کردند. با پدید آمدن شبکه‌های اجتماعی (به ویژه فیس‌بوک) توجه سازمان‌ها به این رسانه‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی، جلب شد. اکنون آن‌ها می‌توانستند از روش مدرن‌تر و موترتری برای ارتباط با مشتری استفاده کنند.

از بزرگترین فرصت‌هایی که شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است، امکان شناسایی برند به مشتری و برقراری ارتباط بین آن دو است؛ اما اگر با شبکه های اجتماعی سروکار داشته باشید، متوجه می‌شوید که مدیریت تصویر برند در پلتفرم‌های متفاوت، کاری سخت و چالش‌برانگیز است.

الزامات مختلفی برای شناخته شدن و معروف ماندن برند وجود دارد. سایزبندی مناسب و محتوای تصویر از جمله مهم‌ترین عواملی است که در برندینگ باید به آن توجه شود. مهم‌ترین اقدام برای برندینگ در شبکه های اجتماعی نحوه مدیریت تصویر سازمان، هویت برند و موقعیت بازار در شبکه‌های دیجیتال است.

برای اینکه بتوانید در تمام شبکه های اجتماعی محتوای موثری تولید کنید، باید یک هویت بصری کاملاً مشخص و درک روشنی از انواع مخاطبانتان داشته باشید. ما در این مقاله به معرفی کامل برندینگ در شبکه های اجتماعی می‌پردازیم و به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید برند خود را در شبکه های اجتماعی مختلف بسازید. پس با راز همراه باشید.

چرا شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای برندینگ است؟

در عصر دیجیتال با توجه به گسترش خارق‌العاده اینترنت در دنیا، شبکه های اجتماعی به یک بستر قدرتمند برای کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. کارآفرینان، بازاریابان و حتی بلاگرها می‌توانند از این فرصت ایجادشده، به طور کامل استفاده کنند و از کسب‌وکار دیجیتالی خود، سود فراوانی به دست آورند.

حضور مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین دلیل برای تولید محتوای متقاعدکننده و جذاب است. از این طریق شما می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط نزدیک برقرار کنید. البته طراحی و تولید محتوای خوب صرفا کافی نیست؛ شما باید به همان میزان برای پیاده‌سازی آن نیز تلاش کنید.

ایده اصلی برندینگ در شبکه های اجتماعی این است که چشم‌ها را قبل از اینکه واقعاً با کسب‌وکار شما ارتباط برقرار کنند، به سمت خود جذب کنید. ارتباط بهتر با مخاطبان به شما کمک می‌کند تا مشتریان وفادار خود را بیابید و در رقابت‌ها پیروز میدان باشید. در این راه می‌توانید از تبلیغات در شبکه های اجتماعی هم کمک بگیرید.

برندینگ چیست

مزایای برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست؟

برندینگ قدمی فراتر از یک تصویر گرافیکی یا لوگو است. برند شما نشان‌دهنده وب‌سایت، تجربیات شبکه های اجتماعی، راه ارتباطی شما با مشتریان و در یک کلام هویت وجودی سازمان شماست. بنابراین بسیار مهم است که برندتان را با دقت بسازید؛ چرا که برندینگ به یک برنامه استراتژیک و فکرشده نیاز دارد. مزایای برندینگ در شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • شناخت بیشتر برند

مردم از محصولات و خدمات شرکت‌های شناخته شده، بیشتر استفاده می‌کنند. هرچه برند شما معروف‌تر و دردسترس‌تر باشد، آن‌هاراحت‌تر می‌توانند به شما اعتماد کنند.

  • پیشی گرفتن از رقبا

یک برند خوب باعث می‌شود که شما از سایر رقبایتان متمایز شوید. در بازار جهانی امروز، جدا بودن از جمعیت بسیار حائز اهمیت است. در این صورت شما دیگر در مرحله محلی رقابت نمی‌کنید؛ بلکه سازمان شما در اقتصاد جهانی می‌تواند به رقابت بپردازد.

  • انگیزه و جهت دادن به کارکنان

برند شما به فعالیت کارکنانتان جهت می‌دهد و باعث می‌شود با انگیزه بیشتری کار کنند. از آنجایی که برند شما گوینده داستان سازمانتان است، به کارکنان می‌گوید که چگونه عمل کنند، چگونه برنده شوند و چگونه اهداف سازمان را برآورده کنند.

  • ایجاد ارجاع

یک برند قوی می‌تواند ارجاع ایجاد کند. مردم دوست دارند درمورد برندهای موردعلاقه‌شان با دیگران صحبت کنند. آن‌ها برند می‌پوشند، برند می‌خورند، برند گوش می‌دهند و مدام در مورد آن‌ها با دیگران حرف می‌زنند.

  • تمرکز بر ماموریت و چشم انداز سازمان

از این شاخه به آن شاخه پریدن بسیار آسان است اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که از مسیر اصلی خود فاصله گرفته‌اید. برند مناسب به شما کمک می‌کند تا استراتژیک باشید. برند خوب می‌تواند اقدامات بازاریابی‌تان را برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه به درستی هدایت کند.

  • ارتباط احساسی با مشتری

یک برند خوب به برقراری ارتباط مناسب با مشتری کمک می‌کند. گاهی اوقات خرید یک تجربه احساسی است و داشتن برند قوی احساس مخاطب را به خوبی درگیر می‌کند.

  • تامین ارزش تجاری

یک برند قدرتمند ارزشی فراتر از ارزش دارایی‌های فیزیکی سازمان، برای شما ایجاد می‌کند. به برندهایی مانند کوکاکولا، اپل، فورد یا هر برند معروف دیگر فکر کنید. آیا واقعا ارزش این کمپانی‌ها به محصولات، انبارها و کارخانه‌هایشان است؟ قطعاً خیر، ارزشی که نام و برند این شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند، بسیار بیشتر از ارزش فیزیکی آن‌هاست.

مزایای برندینگ در شبکه های اجتماعی

استراتژی های برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست؟

به طور میانگین کسب‌وکارهایی که به برندینگ در شبکه های اجتماعی مشغولند ، ۳۲ درصد موفق‌تر و پرفروش‌تر از سایر کسب‌وکارها هستند. بنابراین اگر تاکنون به حضور برندتان در شبکه های اجتماعی توجه نداشته‌اید، با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانید درصد موفقیتتان را بیشتر کنید:

  1. حفظ برند پایدار

جزئیات ریزیک برند می‌تواند تغییر کند اما توجه کنید کهلوگو، پالت رنگ، بیو و کلیات آن باید ثابت بمانند. مخاطبان شبکه های اجتماعی مختلف و فضایی که هر رسانه به عکس پروفایل اختصاص می‌دهد، با دیگری متفاوت است. بنابراین ایجاد تغییرات متناسب با این شرایط هیچ اشکالی ندارد. تنها نکته مهم این است که پروفایل‌های شما در شبکه های اجتماعی مختلف باید دارای ویژگی‌های مشترک باشند تا مردم بتوانند برند شما را تشخیص دهند. برای درک بهتر این استراتژی مثال زیر را ببیند:

 حفظ برند پایدار

 حفظ برند پایدار

Burt’s Bees از لوگو و بنر مشابه برای فیس‌بوک و توییتر خود استفاده کرده است. همیشه لازم نیست که بنرها یکی باشند؛ اما این یک رویکرد موفقیت‌آمیز است؛ چرا که حتی رنگ‌های موجود در بنرها با رنگ‌های لوگو هم‌خوانی دارد. این مشابهت باعث می‌شود برند در ذهن مخاطب ثبت شود.

همچنین مخاطبان شما به محتوای جدید علاقه‌مندند؛ پس به طور منظم پست بگذارید و اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با برندتان مطابقت دارد.

  1. توسعه برندینگ بصری

استراتژی دوم در برندینگ شبکه های اجتماعی هم‌سان کردن پست‌هاست. این بدان معناست که شما باید تلاش کنید تا از رنگ‌ها، فونت، گرافیک و فیلترهای مشابه برای تولید عکس یا ویدئوهایتان استفاده کنید. با گذشت زمان مشتریان وفادار شما بدون آن‌که لوگوی شما را ببینند، تشخیص می‌دهند که این پست در ارتباط با برند شماست. این مرحله از شناخت برند، هدف نهایی هر کسب‌وکار از برندینگ در شبکه های اجتماعی است.

(استراتژی های برندینگ در شبکه های اجتماعی

صفحه Anthropologie در اینستاگرام به رنگ‌های پاستلی و خاکی شناخته می‌شود. اگرچه رنگ لباس‌ها بسته به فصل‌های سال تغییر می‌کند اما ویژگی‌های مشترک آن‌ها باعث ایجاد یک‌پارچگی در پست‌ها شده است. این تداوم و یک‌پارچگی به تقویت هویت برند کمک می‌کند.

  1. ایجاد پرسونای بازاریابی

هر یک از شبکه های اجتماعی مخاطب خاص خود را دارد. مثلاً مخاطبان تیک‌تاک جوان‌تر از مخاطبان فیس‌بوک هستند. بنابراین شما نمی‌توانید از یک محتوای یکسان در هر دو شبکه استفاده کنید و انتظار بازخورد یکسان داشته باشید. بدین منظور بهتر است برای اقدامات بازاریابی خود پرسوناهای چندگانه ایجاد کنید.  حال می‌توانید متناسب با این پرسوناها محتوا تولید کنید. برای آشنایی بیشتر با این استراتژی توصیه می‌کنیم مقاله بازاریابی در شبکه های اجتماعی راز را مطالعه کنید.

  1. ایجاد صدا و لحن مختص برند خود

صدای برند بیانگر شخصیت برند شماست. به عبارت دیگر صفت‌ها و ویژگی‌هایی که سبک ارتباطی برندتان را توصیف می‌کنند، صدای برند شما هستند. لحن برند همان نحوه به‌کارگیری صدای برند است. داشتن لحن و صدای برند به مخاطب کمک می‌کند تا ارزش‌ها و ماموریت آن را راحت‌تر بفهمد و از ارتباط با شما احساس رضایت و اعتماد داشته باشد.

برای ایجاد صدا و لحن برند می‌توانید ابتدا ارزش‌ها و نقاط قوت و برجسته برندتان را مشخص کنید. سپس یک راهنمای کامل از نکات موردنظرتان را بنویسید و با تیم‌های کپی‌رایتر خود به اشتراک بگذارید.

  1. ساخت چندین حساب کاربری برای موارد مختلف

اگر سازمان شما بسیار بزرگ است یا مجموعه متنوعی از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد، بهترین کار این است که از چند حساب کاربری استفاده کنید. داشتن چند حساب کاربری مختلف این امکان را به شما می‌دهد که به طور خاص روی هر مجموعه تمرکز کنید و برای مخاطبان خاص همان بخش، محتوا ارائه دهید. به عنوان مثال نایکی برای مخاطبان هر ورزش یک حساب کاربری جداگانه ساخته است.

بدین منظور می‌توانید به سازمان خود نگاهی بیندازید تا بهترین تقسیم‌بندی برای تمرکز را پیدا کنید. همچنین باید مراحل برندینگ را در تمام حساب‌های کاربری با دقت انجام دهید تااز سازگاری و یک‌پارچگی بین آن‌ها مطمئن شوید. برای مدیریت چندین حساب کاربری می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف از جمله Sprout استفاده کنید.

طراحی برند متناسب با هر شبکه اجتماعی

  1. طراحی متناسب با هر شبکه اجتماعی

استراتژی برندینگ خود را می‌توانید در شبکه های اجتماعی مختلف به شکل‌های متفاوتی انجام دهید. ابتدا لازم است مشخص کنید که چه محتوایی برای برند شما مناسب است؟ به عنوان مثال اگر داستانی طولانی برای گفتن دارید، بهتر است از موشن‌گرافیک استفاده کنید. چرا که با استفاده از آن می‌توانید پیام خود را به راحتی به مخاطب انتقال دهید. یا اگر قصد رساندن یک پیام کوتاه و کلیدی را دارید، استفاده از مینی اینفوگرافیک، بسیار مناسب شماست.

حال که محتوای خود را انتخاب کردید، باید شبکه اجتماعی مناسب خود را بیابید. شبکه های اجتماعی محدودیت‌های مختلفی برای انواع محتواهای تولیدی دارند. یک مثال خوب برای این محدودیت‌ها، مدت زمان ویدئوهاست. حداکثر زمانی که می‌توانید در اینستاگرام ویدئو آپلود کنید، ۶۰ ثانیه است. این زمان برای توییتر ۱۴۰ ثانیه و برای لینکدین ۱۰ دقیقه تعیین شده است.

توجه کنید که همیشه زمان‌های طولانی ایده‌آل نیستند. گاهی ممکن است یک ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای از یک ویدئوی ۱۰ دقیقه‌ای بسیار موثرتر عمل کند.

  1. استفاده مجدد از محتوا در صورت لزوم

نکته مهم در برندینگ شبکه های اجتماعی این است که کانال‌ها باید همدیگر را تقویت کنند. اغلب برندها بدون توجه به این نکته مرتکب دو اشتباه اساسی می‌شوند. بعضی از برندها یک هویت برندی ثابت ندارند؛ یعنی در بعضی از کانال‌هایشان بسیار فعال هستند و در بعضی دیگر کاملاً غیرفعال. در این صورت کانال‌ها یکدیگر را تقویت نمی‌کنند و برند کلی ضعیف می‌شود.

اشتباه دوم این است که بعضی از برندها در تمام شبکه های اجتماعی خود، محتوای یکسانی ارائه می‌دهند. این رویکرد ثبات برند را حفظ می‌کند ولی بدین معنا نیست که آن‌ها باعث پیشرفت هم شوند. زیرا وقتی شما در تمام شبکه های اجتماعی یک محتوا تولید کنید، مخاطبان انگیزه‌ای برای دنبال کردن تمام شبکه های اجتماعی شما نخواهند داشت.

بنابراین تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باید استراتژیک باشد. می‌توانید از یک محتوای مشابه برای کانال‌های خود استفاده کنید ولی دقت کنید که هرکدام بر کارایی دیگری بیفزاید. به عنوان مثال می‌توانید شکل محتوا را تغییر دهید. یعنی اگر در لینکدین از موشن‌گرافیک استفاده کردید، در توییتر آن را به صورت گیف به اشتراک بگذارید.

برندسازی سوشیال با راز

نتیجه گیری

مهم نیست که در چه کسب‌وکاری مشغول به کار هستید، باید بدانید که مصرف‌کنندگان بیشتر از هر چیزی به برند شما اهمیت می‌دهند. وقتی کسی به طور مرتب از یک برند مشخص خرید می‌کند، درواقع بیشتر از آن‌چه که به محصول اهمیت بدهد، برای آن برند اهمیت قائل است.

شکی نیست که باید تمام تلاش خود را بکنید تا بهترین محصول را ارائه بدهید، اما بدانید که توجه به محصول کافی نیست. در واقع عدم توجه به برندینگ به ضرر رابطه شما با مشتریان تمام می‌شود.

تقریبا ۵۹ درصد از جمعیت جهان به نحوی از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. این آمار نشان‌دهنده قدرت و نفوذ شبکه های اجتماعی در زندگی مردم است. شما می‌توانید از این فرصت عالی برای برندینگ استفاده کنید. اگر برای برندینگ در شبکه های اجتماعی خود نیاز به کمک دارید، خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ راز با شماست.

مدیریت تمامی سوشیال ها با راز

مطالب مرتبط:

تفاوت افزایش فروش در شبکه های اجتماعی بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها کدام‌اند؟ تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی، معجزه‌ای در بازاریابی ترفندهای افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید راهنما جامع استراتژی شبکه های اجتماعی مهم‌ترین ابزارهای شبکه ‌های اجتماعی را بشناسید

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات