چگونگی ایده پردازی در محتوا

چگونگی ایده پردازی در محتوا


فهرست

ایده‌پردازی محتوا چیست؟

تکنیک‌های ایده‌پردازی در محتوا

ا همیت بررسی رقبا در ایده‌پردازی و نحوه انجام آن

معرفی ۵ ابزار کاربردی برای ایده‌پردازی در محتوا

تکنیک‌های روانشناسی برای بهبود ایده‌پردازی در محتوا

زمانی که موفق به ایجاد محتوای جذاب نمی‌شوید، خود را برای شکست آماده می‌کنید! این دقیقا همان نگرشی است که باعث موفقیت افراد در زمینه تولید محتوا می‌شود. حالا این سوال به‌وجود می‌آید که چگونه مباحث جالب را برای تولید محتوای جذاب تشخیص دهیم؟

همه چیز از ایده‌پردازی محتوا شروع می‌شود! زمانی که شما به‌دنبال مباحث مختلف می‌گردید که طبق آنها محتوا تولید کنید، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی در زمینه ایده‌پردازی محتوا وجود دارند که به شما کمک می‌کنند بهترین مباحث را انتخاب کرده و درنهایت بیشترین بازده را دریافت کنید.

این مقاله به همین موضوع اختصاص داده شده است. با ما همراه باشید تا تمام تکنیک‌های ایده‌پردازی در محتوا، از جمله تکنیک‌های فنی و روانشناسی در این زمینه را بررسی کنیم. برای آشنایی با تولید محتوا، استراتژی‌ها و فرآیند آن به‌طور کامل می‌توانید به مقاله "تولید محتوا و هرآنچه باید درباره آن بدانید" مراجعه کنید.

ایده‌پردازی محتوا چیست؟

ایده‌پردازی یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی محتوا است که در آن تمام مباحث جذاب و پرکاربرد مربوط به یک موضوع، با استفاده از تکنیک‌های مختلف، گردآوری می‌شوند. فرآیند ایده‌پردازی در محتوا با این هدف انجام می‌شود که با پرداختن به مباحث ترند یا جذاب برای کاربران، درصد مشارکت آنها را افزایش دهیم.

بنابراین،‌ در این فرآیند سعی بر این است که محتوایی مفید، کاربردی و جالب در اختیار مخاطبان قرار گیرد. منظور از افزایش درصد مشارکت مخاطبان هم این است که مخاطب بعد از دیدن محتوایی با چنین ویژگی‌ها،‌ تمایل داشته باشد که آن را با افراد دیگر به‌اشتراک بگذارد.

ایده پردازی محتوا

تکنیک‌های ایده‌پردازی در محتوا

برای تمام افراد در زمینه تولید محتوا،یافتن ایده‌هایی که توجه مخاطب را جلب کنند، کار چالش برانگیزی است. در ادامه تکنیک‌هایی را بررسی می‌کنیم که به آسان شدن این شرایط و افزایش کیفیت ایده‌ها کمک می‌کنند.

بررسی ترندهای حوزه فعالیت‌تان

تا زمانی که شما درمورد علایق مخاطبان‌تان به‌روز نباشید، چگونه می‌توانید محتوایی باب میل آنها تولید کنید؟ بررسی مبحث‌های داغ بازار، یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت مباحث مورد علاقه مخاطبان است. به کمک ترندها، شما می‌توانید محتواهای قابل اشتراک را شناسایی کرده و براساس آن به ایده‌هایی برسید که بیشترین طرفدار را دارند.

برای اطمینان از درست بودن روند شناسایی ترندها، می‌توانید از ابزارهای کمکی استفاده کنید. برای مثال، میلیون‌ها نفر در زمینه تولید محتوا برای شناخت محتوای مناسب از ابزار buzzsumo.com استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با جست­وجویی ساده در این ابزار، تمام مطالب پرطرفدار مربوط به بازار هدف خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر و فیسبوک پیدا کنید.

فرض می‌کنیم که موضوع مورد نظر شما بازاریابی ازطریق رسانه ‌های اجتماعی است. با جستجوی این عبارت در buzzsumo.com ، تمام پست‌های مربوط به این موضوع که بیشترین همرسانی را داشته‌اند به شما نشان داده می‌شود.

ایده پردازی محتوا

بررسی موتورهای جست ­ وجو

امروزه، یکی از دردسترس‌ترین منابع برای پیدا کردن مطالب و پاسخ به سوال‌های افراد، استفاده از موتورهای جستجو است. بنابراین با بررسی موارد جستجو شده در این موتورها می‌توان به اطلاعات مهمی دست پیدا کرد.

یکی از راه‌های بررسی موتورهای جستجو، ‌استفاده از کی ورد پلنر (keyword planner) است . این ابزارها برای شناسایی کلمات کلیدی مناسب برای یک موضوع کاربرد دارند. به‌طوریکه تمام کلمات کلیدی پرکاربرد یک موضوع را به‌همراه میزان استفاده از آنها در بازه‌های زمانی مختلف در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این اطلاعات شما می‌توانید درمورد موضوعات پرطرفدار در یک زمینه بینش دقیقی داشته باشید.

اما راه‌های دیگری هم برای بررسی اطلاعات نهفته در موتورهای جستجو وجود دارد. روش اول زمانی است که شما درحال نوشتن موضوع مورد نظر هستید و موتور جستجو به‌طور خودکار چند عبارت مربوط به آن موضوع را پیشنهاد می‌کند. این عبارات، که به آنها پیشبینی موتور جستجو هم گفته می‌شود، درواقع، بیشترین مباحثی هستند که توسط کاربران جستجو شده‌اند.

برای مثال، شما به‌دنبال ایده برای موضوع ارز دیجیتال هستید و هنگام نوشتن آن با عبارات پیشنهادی مانند ارز دیجیتال بیت کوین یا ارز دیجیتال در ایران مواجه می‌شوید که قبلا به آنها توجه نداشتید. بنابراین، این عبارات می‌توانند روش مناسبی برای یافتن ایده‌های جدید و پرطرفدار باشند.

یک روشی که برای بررسی موتور جستجوی گوگل کاربرد دارد مربوط به بخش کنسول گوگل است. اگر موضوعی را در گوگل جستجو کنید، در وسط صفحه سوالات مرتبط و پرتکرار درمورد آن موضوع به شما نشان داده می‌شود. همچنین در قسمت پایین صفحه می‌توانید جستجوهای مرتبط با موضوع مورد نظرتان را مشاهده کنید. ایده‌هایی که از این طریق به‌دست می‌آیند تاثیر بسیار مثبتی در کیفیت و محبوبیت محتوای شما خواهند داشت.

بررسی سایت‌ها وانجمن‌های مربوط به مخاطبان هدف‌

فعالیت شما در هرزمینه‌ای که باشد یک انجمن مردمی یا سایت مربوط به آن وجود دارد که کاربران از طریق آنها تبادل نظر کرده یا ابهامات خود را برطرف می‌کنند. شما می‌توانید با بررسی موضوعات پرطرفدار و پرحاشیه در این مکان‌ها، به ایده‌های خوبی برسید.

یکی از ابزار بسیار معروف درزمینه تبادل نظر کاربران Quora است. در ابتدا لازم است که در این سایت ثبت نام کنید، بعد از این مرحله شما می‌توانید در این ابزار درمورد هر موضوعی جستجو کنید تا بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران به شما نشان داده شود.

ایده پردازی محتوا

رقبا را تحت نظر داشته باشید!

تحت نظر داشتن رقبایی که مخاطبان هدف آنها با شما یکسان هستند، همیشه می‌تواند روش خوبی برای تشخیص خوب یا بد بودن یک ایده یا دستیابی به ایده‌های جدید باشد. توجه داشته باشید که این کار صرفا در حد ایده گرفتن است و کپی کردن از رقبا به‌هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

برای ایده گرفتن و جلوگیری از کپی، لازم است که به محتوای رقبا با دیدگاه متفاوتی از تولیدکننده آنها نگاه کنید. در بخش بعدی توضیحات بیشتری در این مورد آورده‌ایم.

اهمیت بررسی رقبا در ایده‌پردازی و نحوه انجام آن

تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به رقبا، به شما این امکان را می‌دهد تا به‌طور آگاهانه درمورد نوع محتوای خود تصمیم بگیرید و ایده‌های پربازده در زمینه فعالیت‌تان را شناسایی کنید.

این کار باعث می‌شود که شما فهرستی از موارد تاثیرگذار بر محتوای خود داشته باشید که به شما در انتخاب ایده مناسب کمک می‌کند. در ادامه نحوه انجام تحقیقات درمورد رقبا را توضیح می‌دهیم.

قدم اول در این راه این است که شما تمام رقبای برتر در زمینه فعالیت‌تان را پیدا کنید. یافتن آنها با جستجوی فراوان امکان پذیر است،‌ اما برای راحتی کار بهتر است که از یک ابزار آنالیزگر رقیب استفاده کنید. برای نمونه ابزار SEMrush که برای شناسایی استراتژی‌های رقبا در زمینه SEO طراحی شده است.

در مرحله بعد لازم است که تمام محتواهای جذاب و پربیننده رقبا را بررسی کنید؛ اما نباید در ایده‌گرفتن از آنها عجله کنید. چون هدف این تکنیک کپی کردن از موفقیت رقبا نیست، بلکه باید از محتوای پرطرفدار و جذاب آنها به‌عنوان راهی برای دستیابی به ایده‌های پرطرفدارتر و جذاب‌تر استفاده کنید.

برای مثال، اگر به این نتیجه رسیده‌اید که رقبای شما با تولید محتوا درمورد مبحث سئوی موبایل توجه مخاطبان را جلب کرده‌اند، بهتر است که شما هم این موضوع را در نظر بگیرید؛ اما به‌یاد داشته باشید که از زاویه دید متفاوت به این آن نگاه کنید تا ایده‌ای متفاوت به‌دست آورید.

معرفی ۵ ابزار کاربردی برای ایده‌پردازی در محتوا

ابزارهای بسیاری در زمینه تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌وجود آمده که تاحد بسیار زیادی در ایده‌پردازی محتوا مفید هستند. در ادامه ۵تا از برترین ابزارها را معرفی می‌کنیم.

ابزار FAQ Fox

این ابزار یک روش بسیار عالی برای جستجوی سوالات پرتکرار توسط مخاطبان هدف شما است. موضوع مورد نظر و آدرس پلتفرم یا سایت را در این ابزار وارد کنید و با نگاهی سرسری به نتایج به‌دست آمده می‌توانید ایده‌های جدید به‌دست آورید.

ابزار AnswerThePublic.com

این ابزار از  عباراتی که در سیستم پیشبینی‌ خودکار موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل ثبت می‌شوند، برای شناسایی سوالات و عبارات پرتکرار درمورد یک کلمه کلیدی استفاده می‌کند. درواقع، این ابزار مانند معدن طلایی است که از آن می‌توانید ایده‌های جدید، مفید و طبق میل مخاطبان پیدا کنید.

ابزار Portent’s Content Idea Generator

این ابزار مخصوصا برای استارتاپ‌هایی که به‌دنبال ایده‌های جذاب برای دیده شدن هستند کاربرد بسیار زیادی دارد. کافیست که فقط یک کلمه در آن تایپ کنید، بلافاصله جمله‌ای مربوط به آن کلمه به شما تحویل می‌دهد که می‌توانید در آن ایده‌های بسیاری پیدا کرده یا به‌عنوان تیتر از آنها استفاده کنید.

البته نکاتی هم هست که برای استفاده از این ابزار باید رعایت کنید. برای مثال کلمات کلیدی نباید با حروف بزرگ نوشته شوند. بعد از دریافت جمله، بهتر است که از ترجمه کلمه به کلمه خودداری کنید تا آن جمله به سبک خودتان تغییر پیدا کند.

ایده پردازی محتوا

ابزار Keyword.io

این ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط کاربرد دارد، به‌طوریکه با وارد کردن یک کلمه در این ابزار صدها کلمات کلیدی پیشنهادی دیگر مرتبط با آن دریافت می‌کنید. بهترین قابلیت این ابزار آن است که می‌توان تحقیقات کلمات کلیدی‌تان را به یک یا چند پلتفرم خاص محدود کنید. برای مثال، در یوتیوب، ویکی پدیا و آمازون.

شبکه‌های اجتماعی

باوجود ابزارهای مختلف، نباید قدرت شبکه‌های اجتماعی را برای پیدا کردن ایده‌های جدید و محبوب دست کم گرفت. در بین این شبکه‌ها‌، توییتر پتانسیل زیادی برای ایده‌پردازی دارد. با جستجویی دقیق در بین توییت‌ها و هشتگ‌های خاص می‌توانید مطالب جالبی برای ایده‌پردازی پیدا کنید. مقاله "نکات طلایی تولید محتوا برای شبکه‌ های اجتماعی" را مطالعه کنید تا با اهمیت و اصول تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر آشنا شوید.

تکنیک‌های روانشناسی برای بهبود ایده‌پردازی در محتوا

لازم است که هر تولیدکننده محتوا علاوه‌بر تکنیک‌های فنی، از روش‌های مختلف روانشناسی در ایده‌پردازیمحتوا هم آگاهی داشته باشد. در این بخش چند روش روانشناسی را معرفی می‌کنیم که به‌کارگیری آنها، تاثیر شگفت‌انگیزی در فرآیند ایده‌پردازی‌تان خواهد داشت.

از اثر هاله‌ای به‌نفع خود استفاده کنید!

شاید تا به‌حال این جمله را شنیده باشید که می‌گویند یک سری آدم وجود دارند که هرچیزی شرکت اپل تولید کند را چشم بسته خریداری می‌کنند! همانطور که می‌دانید، اپل به داشتن گوشی‌های هوشمند باکیفیت معروف است و همین موضوع باعث شده که در بین مردم به‌عنوان یک شرکت معتبر شناخته شود، حتی اگر محصولات دیگرش به‌خوبی گوشی اپل نباشند.

به این موضوع در علم روانشناسی، اثر هاله‌ای می‌گویند که در بازاریابی هم کاربرد دارد. یعنی یک شرکت از محصولات پرفروش خود به‌عنوان راهی برای فروش محصولات جدیدش استفاده می‌کند.

بر همین اساس، شما می‌توانید از این روش برای ایده‌پردازی در محتوا استفاده کنید، یعنی محتواهای پرمخاطبی که در گذشته تولید کرده‌اید را شناسایی کرده و از آنها به‌نفع خودتان استفاده کنید. محتوای جدید می‌تواند در ادامه یا جهت تکمیل محتوای قبلی تولید باشد.

از انسان‌های موفق کمک بگیرید!

اگر دقت کرده باشید، امروزه واینرهای بسیاری در اینستاگرام دیده می‌شوند که بازیگران تلویزیون و سینما را در کلیپ‌های خود آورده‌اند و حسابی دیده شده‌اند! پس می‌توان به این نتیجه رسید که دخالت انسان‌های موفق و معروف در تولید محتوا می‌تواند ایده مناسبی باشد.

البته حتما لازم نیست که از این افراد به‌صورت حضوری و در محتواهای دیداری استفاده کرد. برای مثال، می‌توانید با این افراد مصاحبه کنید و متن آن را در محتوای خود قرار دهید.

از در انتقاد وارد شوید!

هرزمان که فکر می‌کنید ایده‌ی جذابی برای تولید محتوا ندارید، از روش انتقاد استفاده کنید. یک سریال، کتاب، یا هرچیزی که فکر می‌کنید برای مخاطبان‌ هدف‌تان جالب است را انتخاب کنید و به نقد آن بپردازید. اگر مورد نقد شده طرفداران یا حتی مخالفان بسیاری داشته باشد، محتوای شما دیده خواهد شد.

جمع‌بندی

به‌عنوان یک تولید کننده محتوا شما وظیفه دارید که با محتواهای باکیفیت مخاطبان‌تان را به‌وجد بیاورید. گاهی پیدا کردن ایده‌های مناسب برای تولید محتوای خوب کار دشواری است. اما در این مقاله به‌طور کامل توضیح دادیم که چگونه باکمک تکنیک‌های مختلف فنی و روانشناسی می‌توانید ایده‌های خوب و پربازده را پیدا کنید.

با آگاهی از مطالب گفته شده در این مقاله دیگر هیچ چیز نمی‌تواند مانع شما برای تولید محتوای جذاب شود. حتما از تکنیک‌ها و ابزارهای معرفی شده در این مقاله آژانس دیجیتال مارکتینگ راز استفاده کنید و تجربه‌تان را در قسمت کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

۱۱ عادت برای نوشتن پست‌های باکیفیت برای وبلاگ چگالی کلمات کلیدی محتوا چیست؟ صفر تا صد آن را یاد بگیرید گزینش محتوا ( (CONTENT CURATION و راز اهمیت آن را بشناسید! استراتژی محتوا چیست؟ سیر تا پیاز آن را با راز بدانید
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات