ضوابط خاص رسته شغلی حوزه نیازمندی ها

ضوابط خاص رسته شغلی حوزه نیازمندی ها

ضوابط خاص رسته شغلی
بستر آنلاین کاربر محور نیازمندی­ها


ماده ۱- مطابق تبصره (۷) ماده (۲۱) قانون نظام صنفی و تبصره ماده (۱۱) آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده (۱۲) قانون نظام صنفی، ضوابط خاص رسته شغلی بستر آنلاین کاربر محور نیازمندی­ها اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برای صدور و تمدید پروانه کسب به شرح تعیین می ­ گردد.

ماده ۲- رسته شغلی و کد آیسیک:
بستر آنلاین کاربر محور نیازمندی­ها با کدآیسیک به شماره ۵۲۱۱۲۶
تبصره ۱- منظور از بستر آنلاین کاربر محور نیازمندی­ها، سامانه‌ای کاربر محور است، مشتمل بر انواع بسترهای نرم‌افزاری آنلاین که امکان دسترسی کاربران به فضای ایجاد شده توسط سامانه­های رایانه­ای، مخابراتی و  ارتباطی تحت تصرف یا کنترل خود را فراهم می­کند تا کاربر، داده­ها و محتواهای نیازمندی را جهت نگهداری، انتشار، توزیع، عرضه یا ارائه در شبکه­های داخلی و یا بین­المللی ذخیره یا پردازش نماید.
تبصره ۲- در این رسته شغلی فرد صنفی، مسئول راه­اندازی و مدیریت این بستر است.
تبصره ۳– مسئولیت اقدامات آگهی دهنده و بیننده در بستر مذکور بر عهده خود ایشان بوده و فرد صنفی موظف به همکاری با مقامات ذی­صلاح در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشور است.
تبصره ۴- منظور از کاربر، شخصی است که از بستر تحت عنوان آگهی­دهنده و آگهی بیننده بهره می­برد.

ماده۳- خدمات قابل عرضه در این رسته شغلی مشتمل است بر:
درج هرگونه آگهی مربوط به عرضه و ارایه کالا و خدمات از قبیل واسطه­گری کالا و خدمات از جمله املاک، خودرو، استخدام، خدمات و کالاهای نو و دست دوم در بستر سامانه.
تبصره- مسئولیت انتشار محتوا بر روی بستر طبق قوانین جاری بر عهده آگهی دهنده است و فرد صنفی موظف به نظارت لازم در این خصوص می باشد.

ماده ۴ - وسایل و ابزار کار:
الف- بستر فضای مجازی( سایبری)  از قبیل اپلیکیشن و یا وب سایت.
تبصره ۱– بستر باید دارای امکان نمایش اطلاعات موثر در تصمیم گیری آگهی بیننده (مطابق با ماده (۳۳) قانون تجارت الکترونیکی) باشد.
تبصره ۲– محل ذخیره­سازی اطلاعات کاربران باید در داخل کشور باشد.
ب- سیستم اطلاعاتی مطمئن برای ذخیره نمودن داده پیام به منظور جلوگیری از دسترسی غیر مجاز در  واسط­های با دوام وفق قانون تجارت الکترونیکی.

ماده ۵ -تجهیزات و تاسیسات ایمنی وانتظامی:
الف- تجهیزات مورد نیاز برای احراز هویت کاربران از جمله، تجهیزات مربوط به تایید شماره تلفن همراه، پرداخت در بستر و نگهداری آی­پی کاربر به مدت ۶ ماه.
ب- شناسایی آی­پی آگهی دهنده (مطابق قانون جرایم رایانه‌ای)
ج- درگاه ثبت شکایات و گزارش تخلفات آگهی دهنده در سامانه

ماده ۶ - فرد صنفی موظف است در شرایط زمانی ویژه و التهاب بازار در گروه های کالایی خاص از قبیل مسکن وخودرو با اعلام دبیرخانه هیات عالی نظارت در مدت معین با برقراری مکانیزم نرم افزار کنترل قیمت و تهیه لیست کاربرانی که قیمت های نامعقول و یا بیش از عرف بازار یا تعداد نامتعارف آگهی خودرو و املاک ثبت می نمایند، اقدام کند.
فرد صنفی مکلف است با تهیه نرم افزار لازم مکانیزم کنترل و نظارت بر قیمت آگهی خودرو و املاک با تعیین بازه قیمتی، قیمت های خارج از بازه برای خودرو تا سقف ۵ درصد و برای املاک تا سقف ۱۵ درصد را نمایش ندهد و در محدوده سقف های مجاز هشدارهای لازم را به کاربران ارائه کند.
الف- تهیه بازه قیمت خودرو با روش های زیر می باشد :
-جمع آوری داده قیمت از نمایشگاه های اتومبیل دارای پروانه کسب .
-قیمت معاملات روز خودرو در مراکز خرید و فروش.
-قیمت روزخودرو اعلامی از سوی تولید کنندگان و نمایندگی های رسمی .
ب- تهیه بازه قیمت املاک با روش های زیر می باشد:
-جمع آوری داده قیمت از دفاتر مشاورین املاک دارای پروانه کسب.
-قیمت ثبت شده معاملات در سامانه های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن وتجارت.
تبصره - در صورت اعلام بازه قیمت از طرف اتحادیه رعایت آن الزامی است.

ماده ۷ - فرد صنفی مکلف است قوانین و مقررات جاری کشور، از جمله قوانین و مقررات نظام صنفی، انتظامی، بهداشتی، ایمنی، قانون تجارت الکترونیک، جرایم رایانه­ای، مقررات و شرایط حفظ حریم خصوصی، ممنوعیت در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به کاربران به سایر مراجع مگر با حکم قضایی، حفاظت فنی و زیبا سازی محیط کار و دستورالعمل­های مربوط به نرخ گذاری کالاها و خدمات را که از سوی مراجع ذی­ربط ابلاغ می­گردد، رعایت و اجرا کند.

ماده ۸ - این ضوابط خاص در ( ۸ ) ماده و (۸) تبصره براساس پیشنهاد اتحادیه، توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران تعیین و از تاریخ ابلاغ، اتحادیه موصوف جهت صدور و تمدید پروانه کسب ملزم به رعایت مفاد آن می‌باشد.
لینک اصل خبر در سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

    منبع خبر

    اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

    اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

    اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یک انجمن در شهر تهران می باشد

    نظرات