ضوابط خاص رسته شغلی حوزه جابجایی هوشمند

ضوابط خاص رسته شغلی حوزه جابجایی هوشمند

ضوابط خاص رسته شغلی
ارائه خدمات مجازی جابجایی هوشمند به کاربران توسط وسایط نقلیه

ماده ۱- مطابق تبصره (۷) ماده (۲۱) قانون نظام صنفی و تبصره ماده (۱۱) آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده (۱۲) قانون نظام صنفی، ضوابط خاص رسته شغلی ارائه خدمات مجازی جابجایی هوشمند به کاربران توسط وسایط نقلیه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برای صدور و تمدید پروانه کسب به شرح تعیین می ­ گردد.

ماده ۲- رسته شغلی و کد آیسیک:
ارائه خدمات مجازی جابجایی هوشمند به کاربران توسط وسایط نقلیه با کد آیسیک ۵۲۱۱۲۹/۱
تبصره - منظور از ارایه خدمات مجازی جابجایی هوشمند، ارائه خدمات مجازی بر پایه اقتصاد مشارکتی، با استفاده از سامانه­های مشتمل بر انواع نرم افزارهای همراه و ثابت یا انواع سخت افزارهای ثابت، همراه و درون خودرویی و یا سایر وسایط نقلیه (از قبیل دوچرخه، موتورسیکلت و ...) به قصد توافق کاربران بر جابجایی کاربر درخواست کننده (مسافر) از نقطه مبدا به نقطه مقصد تعیین شده در اپلیکیشن و سایت توسط کاربر قبول کننده

ماده ۳ - خدمات قابل ارایه:
خدمات مجازی جابجایی هوشمند از قبیل:
الف- اشتراک جابجایی: ایجاد یک سفر اشتراکی برای چند کاربر درخواست کننده هم مسیر و دارای مقاصد نزدیک به هم می باشد.
ب- هم پیمایی : معرفی کردن کاربران درخواست کننده به کاربران قبول کننده که در مسیر هر روزه خود یک یا چند درخواست کننده را در سفر خود جابجا می نمایند.
ج- اشتراک­گذاری وسایط نقلیه: استفاده مشترک از یک وسیله نقلیه با بکارگیری زیرساخت­های فناوری اطلاعات.
د- ایجاد یک یا چند سفر برای یک کاربر درخواست دهنده با معرفی کردن وی به کاربر قبول کننده.

ماده ۴ – وسایل و ابزار کار:
الف- بستر فضای مجازی از قبیل اپلیکیشن (نرم­افزار) و یا وب­سایت متعلق به فرد صنفی
تبصره ۱ - موارد زیر باید در بستر اینترنت فراهم گردد:
۱ - ارائه اطلاعات موثر کاربران قبول­کننده توسط ارایه دهنده خدمات مجازی به کاربر درخواست کننده
۲ - قبل از نهایی نمودن درخواست توسط کاربر درخواست کننده باید حداقل اطلاعات موثر از جمله نام و نام خانوادگی، مشخصات وسیله نقلیه (مدل، رنگ و پلاک)، عکس کاربر قبول کننده و قیمت خدمت در اختیار کاربر درخواست کننده قرار گیرد.
تبصره ۲ - مسئولیت مطابقت چهره و مشخصات شخص کاربر قبول کننده با مشخصات اعلام شده توسط ارائه دهنده خدمات مجازی با کاربر درخواست کننده می­باشد.
تبصره ۳ - مسئولیت احراز هویت کاربر قبول کننده، برعهده ارائه دهنده خدمات مجازی می­باشد.
تبصره ۴- ارایه مشخصات وسایط نقلیه شامل محل توقف، شماره پلاک، نوع و رنگ بدنه و زمان تقریبی رسیدن به کاربر قبول کننده بر عهده ارایه دهنده خدمات مجازی است.
ب- سیستم اطلاعاتی برای ذخیره نمودن داده پیام و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز

ماده ۵ – تجهیزات و تاسیسات ایمنی، بهداشتی و انتظامی رسته شغلی فوق عبارت است از:
الف- ابزار مورد نیاز جهت مانیتور کردن وسایط نقلیه و اشتراک­گذاری سفر برای کاربران
ب- ابزارهای آموزشی نرم­افزاری برای کاربر قبول کننده در بدو ورود و حین خدمت شامل نحوه برخورد با کاربر درخواست کننده، نحوه انجام جابجایی ایمن و با کیفیت و نحوه کار با نرم افزار
ج- سامانه رسیدگی به شکایات ( CRM )
د- محل استقرار سرور ارائه دهنده خدمات مجازی در داخل کشور
ه- ذخیره و حفاظت کلیه اطلاعات کاربران بر روی سرورهای داخلی در چارچوب مقررات فصل دوم قانون جرایم رایانه­ای
و- تجهیزات امنیت شبکه و بانک­های اطلاعاتی مطابق پروتکل­های فنی

ماده ۶ - نصب علایم و یا نشانه­ های مربوط به ارائه دهنده خدمات مجازی و کاربر قبول کننده به صورت الکترونیکی در اپلیکشین یا به صورت کارت شناسایی قابل رویت در وسیله نقلیه، در طول سفر، حسب مورد توسط ارایه دهنده خدمات مجازی و کاربر قبول کننده الزامی می­باشد.

ماده ۷ - ثبت نام کاربران (درخواست کننده و قبول کننده) در نرم افزار باید با دریافت نام و نام خانوادگی، تلفن همراه، نشانی کاربران و اطلاعات و مدارک کاربر قبول کننده و وسیله نقلیه وی شامل گواهی­نامه رانندگی، معاینه فنی، بیمه شخص ثالث، نوع، رنگ، کلاس و پلاک باشد. ثبت هر گونه تغییرات اطلاعات وسیله نقلیه الزامی است.

ماده ۸ - فرد صنفی مکلف است قوانین و مقررات جاری کشور، از جمله قوانین و مقررات نظام صنفی، انتظامی، بهداشتی، ایمنی، قانون تجارت الکترونیک، جرایم رایانه­ای، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ، حفاظت فنی و زیبا سازی محیط کار و دستورالعمل­های مربوط به نرخ­گذاری کالاها و خدمات را که از سوی مراجع ذی­ربط ابلاغ می­گردد، رعایت و اجرا کند.

ماده ۹ - این ضوابط خاص در ( ۹ ) ماده و (۵) تبصره براساس پیشنهاد اتحادیه، توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران تعیین و از تاریخ ابلاغ، اتحادیه موصوف جهت صدور و تمدید پروانه کسب ملزم به رعایت مفاد آن می‌باشد.
لینک اصل خبر در سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

    منبع خبر

    اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

    اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

    اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یک انجمن در شهر تهران می باشد

    نظرات