علل شکل گیری شرکت خلاق چیست؟
با توجه به رونق اقتصاد خلاق به عنوان رویکردی نوین در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ که در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد، شاهد هستیم که در کنار شکلگیری شرکت های دانشبنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکتها که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین و مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند و ماهیت رشد ایشان بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارایه مدل های نوین کسب و کار می باشد، در زیستبوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده و مراحل رشد خویش را با شتاب پشت سر می گذارند.
لذا ظرفیت بالای شرکت های خلاق در ایجاد و رونق اشتغال کشور و فقدان یک برنامه ی منسجم و متمرکز به منظور حمایت از شرکت های فعال در حوزه ی صنایع خلاق، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت، تا در راستای ایجاد و ارتقای زیستبوم نوآوری و کارآفرینی به منظور توسعه اقتصاد دانشبنیان در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، با برنامه ریزی، ارایه و تصویب برنامه ای با عنوان برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق، بیش از پیش توجه به این حوزه از صنایع را در دستور کار خویش قراردهد و تحت برنامهمصوّب مذکور، راهکارهای سیاستی و حمایتی را در این حوزه ایجاد و تسهیل نماید.
اهداف برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق
- توسعه زیست بوم نوآوری وکارآفرینی در کشور و ارتقاء سهم شرکتهای خلاق در اقتصاد
- توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت از شرکتهای خلاق و اشتغالزایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده
- ایجاد و تقویت برندهای شرکتهای خلاق در صنایع و محصولات فرهنگی کشور و خدمات جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری
- حل معضلات اجتماعی و مشکلات اساسی کشور نظیر رفع مشکلات کمآبی و خشکسالی و پسماند، کنترل آلاینده های زیستی، بهینهسازی مصرف انرژی و آب و اصلاح الگوی مصرف با رویکردهای خلاق و نوآورانه
- تقویت صادرات و همکاریهای بینالمللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب وکارهای نوآورانه
لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناور آمل
نظرات