سردرگمی در معماری امروز، چالشی بزرگ در...

سردرگمی در معماری امروز، چالشی بزرگ در...

سردرگمی در معماری امروز، چالشی بزرگ در صنعت معماری ایران

معماری به‌عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی با چالش‌هایی روبه‌رو است که درواقع کل جامعه معماری ایران را تحت‌الشعاع قرار داده و آن هم سردرگمی در معماری امروز ایران است.

شاید منشا این موضوع عدم در اختیار داشتن خودآگاهی و هدفمندی فکری در سطوح مورد نیاز در معماران امروز باشد؛ موضوعی که در ادامه این متن به آن پرداخته شده و توضیحاتی نیز ارائه شده است.

پریسا اعتباری، مدیرعامل گروه معماری اعتباری به‌عنوان یک بانوی معمار جوان پروژه‌های متعددی را که اکثرا بر پروژه‌های مسکونی و ویلایی متمرکز بوده است، در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده که در ادامه با او آشنا خواهیم شد.

به‌عنوان اولین سوال لطفا بیوگرافی کوتاهی از خودتان ارائه داده و توضیحاتی را پیرامون سوابق کاری‌تان و ورود به این حرفه بیان کنید.

پریسا اعتباری هستم، فارغ‌التحصیل ارشد معماری از دانشگاه آزاد، دارای مدارک بین‌المللی در زمینه رنگ و متریال و نورپردازی در زمینه معماری داخلی. از سال ۹۱ فعالیت خود را در زمینه معماری شروع کردم و از سال ۹۴ با دفتر مهندسی خودم به فعالیت در زمینه معماری ادامه دادم. در این سال‌ها چندین پروژه داخلی و خارجی طراحی و اجرا کردیم.

آیا در عرصه بین‌المللی الگوی خاصی دارید؟ در واقع در این حرفه چه سبکی را دنبال می‌کنید؟

در عرصه بین‌المللی بیشتر به سبک مدرن- کلاسیک گرایش دارم که در پروژه‌های خودمان اکثرا این سبک را پیاده می‌کنیم. این سبک بیشتر به دنبال ایجاد خطوط تمیز و پالت رنگی ساده است و سادگی را در تمامی جزئیات داخلی لحاظ می‌کند و در تمامی عناصر و جزئیات به تعادل و ظرافت‌های‌ هارمونیک می‌رسد. در این سبک هر جزء اهمیت ویژه‌ای دارد. چارلز ایمز می‌گوید: جزئیات صرفا جزئیات نیستند. خطوط ساده، اکسسوری‌ها و لوازم تزئینی بیشترین جلوه را در دکوراسیون دارند. هریک از اشیا در طراحی داخلی شما مثل یک شاخه گل در گلدان شیشه‌ای یا یک تابلوی نقاشی و همینطور نقاشی‌های دیواری و اکسسوری‌هایی با طرح‌های هندسی می‌توانند فضا را برجسته‌تر سازند.

در طراحی و معماری با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم کل جامعه معماری ایران را تحت‌الشعاع قرار داده و آن هم سردرگمی در معماری امروز ایران است. معماران امروز سواد و خودآگاهی و هدفمندی فکری در سطحی که مورد نیاز است را ندارند. یکی از دغدغه‌هایی که همیشه برای ما مطرح بوده این است که ما با پروژه‌هایمان چه تاثیری در تاریخ معماری می‌گذاریم. هر پروژه معماری نسبتی با تاریخ دارد که در سه حالت قابل بررسی است: ایده یا کانسپت جدید به تاریخ معماری بیفزاید یا ایده‌های قبل را تحول و وسعت دهد یا در حالت سوم تاریخ را تکرار کند که متاسفانه اکثر پروژه‌های معماری ایران در این عصر تاریخ را تکرار می‌کند.

دیدگاه شما در رابطه با معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن بیشتر روی فرم تاکید دارد تا تزئینات. سازه و مصالح دارای ارجحیت بیشتری نسبت به ساختمان‌های خوش‌منظره هستند. مکان و عملکرد سازه از اهمیت بیشتری برخوردار است و از برجسته‌ترین مشخصاتش سادگی در طراحی و فرم است که به جای تمرکز روی دکوراسیون و جزئیات، تمرکز روی فضا دارد.

از نظر شما معماری ایرانی چه اصولی دارد؟

اگر بخواهیم به چند اصول معماری ایرانی اشاره کنیم یکی از مهم‌ترین آنها درونگرایی در معماری ایرانی است آن هم به سبب باور‌های شخصی مردم ایران که به حریم شخصی اهمیت بیشتری قائل هستند. وجود اندرونی و بیرونی نمودی از این درونگرایی است و پرهیز از بیهودگی که تلاش شده از اسراف پرهیز شود و در ساخت کار بیهوده انجام نشود. همچنین تناسب میان اندام‌های ساختمانی با اندام‌های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان رعایت شده است. از دیگر ویژگی‌های معماری ایرانی خودبسندگی است که معماران ایرانی تلاش می‌کردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین مکان‌ها به دست بیاورند و ساختمان‌ها را چنان می‌ساختند که نیازمند مصالح شهر‌های دیگر نباشند و تنها به خود اکتفا کنند.

دیدگاه‌تان پیرامون نرم‌افزارهای معماری چیست؟

یک معمار علاوه بر اصول و مبانی معماری باید به یک سری ابزار مجهز باشد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شبیه‌سازی کامپیوتری، معماری که به این ابزار مجهز باشد می‌تواند جایگاه بهتری را در بین دیگران از آن خود کند. نرم‌افزارهای زیادی هستند که ما در دفتر خود بیشتر از اتوکد و تری‌دی‌مکس استفاده می‌کنیم. از دیدگاه من طرح مهم‌تر از یک رندر زیباست. این فرهنگسازی اشتباهی است که در جامعه معماری به وجود آمده که یک معمار و طراح با‌آگاه و هدفمند تمرکزش را روی یک رندر زیبا و باکیفیت نمی‌گذارد، تمرکزش بیشتر روی طراحی و فضایی است که ایجاد می‌کند.

در حال حاضر چه پروژه‌هایی در کارنامه کاری شما به ثبت رسیده است؟

پروژه‌های متعددی در طول این سالیان تجربه کرده‌ایم که تمرکزمان بیشتر روی پروژه‌های مسکونی و ویلایی بودند و در چند مناقصه طراحی برنده شدیم. همچنین طراحی‌های داخلی زیادی با سبک‌های مختلفی انجام داده‌ایم که به لطف تیم قوی که داریم سعی کردیم همیشه رضایت کارفرما را جلب کنیم.

آدرس اینستاگرام: Credit.studio

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات