اقتصاد دانش بنیان با «مالکیت فکری » قدرتمندتر می‌شود

اقتصاد دانش بنیان با «مالکیت فکری » قدرتمندتر می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این روزها ارزش شرکت های فعال در حوزه های گوناگون مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات مختلف و سرمایه آنها نیست. بلکه دارایی های نامشهود در این شرکت ها دارای اهمیت هستند. نقش این دارایی ها در اقتصاد همان چیزی است که اقتصاد دانش بنیان می نامیم. به دلیل اهمیت این نوع از دارایی شرکت های بزرگ و کشورهای پیشرو اهداف خود را بر اساس دستیابی به این دارایی ها چیده اند.

حال سوال این است دارایی های نامشهود چیست؟ بخش مهمی از این داشته ها را دارایی های فکری تشکیل می دهند مثل نتیجه یک پژوهش علمی. زمانی که یک شرکت این نتیجه را در قالب اختراع به نام خود ثبت می کند می تواند با حق بهره برداری انحصاری از آن به راحتی برگشت مالی داشته باشد. همچنین این دارایی ثبت شده اگر با محصولات و خدمات کیفی  و نوآورانه همراه باشد به تدریج اعتماد مشتری را جلب می کند.

در این میان ارزش آفرینی از دارایی های فکری تنها در صورت وجود مالکیت فکری ممکن می شود. وقتی نظام مالکیت فکری برقرار شود در قدم نخست افراد نوآور تشویق به خلق دانش می شوند چرا که در این صورت از بهره بردن اقتصادی دانش خود اطمینان دارند. همچنین در این صورت بازاری ایجاد که در آن داد و ستد محصولات دانشی امکان پذیر می شود. پس نوآوری ها نیز به صورت گسترده تری در سطح جامعه و میان مردم انتقال می یابد. بنابراین در این شرایط تلاش ها برای بهبود و ارتقای محصول انجام می شود. در آخر نیز فرصتی مهیا است تا افراد نوآور شناخته شوند و سرمایه گذار روی ایده آنها سرمایه گذاری کند. پس پیشرفت اقتصاد دانش بنیان در سایه وجود نظام مالکیت فکری قدرتمند تر می شود.

پس در این شرایط انگیز افراد خلاق و نوآور بیشتر شده و ایده ها یکی پس از دیگری رونق می گیرد. شرکت های دانش بنیان نیز که دارایی اصلی آنها دانش و نوآوری است در این شرایط سریع تر پیشرفت می کنند و وابستگی به واردات علم و دانش رفع می شود.

بنابراین وجود این نظام الزامی برای ورود محصولات دانش بنیان و فناورانه به بازار است. سیستم ثبت پتنت تحقق این امر را شتاب می دهد و کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت از مخترعان آنها را در این مسیر همراهی می کند.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات