چطور فیسبوک با کپیبرداریهایش چینیترین شرکت سیلیکون ولی شد؟
«ایوان اشپیگل» موسس اسنپ چت که در گذشته پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری زاکربرگ برای خریده شدن را رد کرده بود، حالا موی دماغ فیسبوک شده بود. سایمان پیش از تمام شدن جلسه معارفه، از سوق داده شدن هم سن و سالانش به اسنپ چت سخن گفت و پیشنهاداتی برای توسعه سرویسهای جدید به فیسبوک ارائه کرد. سایمان که حتی هنوز به سن قانونی برای خرید بلیت بخت آزمایی نرسیده بود، ایدههایش را با مدیران ارشد فیسبوک در میان میگذاشت و طولی نکشید تا خود را در اتاق مدیرعامل و در برابر زاکربرگ ببیند. ایدههای او در ابتدا نظر مدیران ارشد را جلب نکرد، اما «کریس کاکس»، که آن زمان با سمت مدیر ارشد محصول در فیسبوک کار میکرد، زاکربرگ را متقاعد کرد تا تیمی کوچک را در اختیار سایمان قرار دهند و بگذارند تا او ایدههایش را آزمایش کند. او توجهاش را معطوف قابلیت استوریهای این اپ کرد و معتقد بود فیسبوک باید آن را به محصولاتش اضافه کند. «کای-فو لی»، سرمایه گذار خطرپذیر چینی میگوید در چین، که کپی کردن و تکرار (Reiterate) محصولات عادی است، فیسبوک به عنوان «چینیترین کمپانی سیلیکون ولی» شناخته میشود و به این مورد در کتاب خود «ابرقدرتهای هوش مصنوعی» (AI Superpowers) اشاره کرده است. تجلی سخنان لی را در استراتژی فیسبوک میبینیم؛ این شبکه اجتماعی بلافاصله پس از کپیبرداری از استوریها، قابلیتهای جدیدی به آن اضافه کرد و آن را بهبود داد و حالا بسیاری آن را برتر از استوریهای اسنپ چت میدانند.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات