اختراع ایرانی محبوب خارجی‌ها/ کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب میسر شد

اختراع ایرانی محبوب خارجی‌ها/ کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب میسر شد



کمبود منابع آبی و نیاز کشور به کاشت نهال، محیط زیست را دچار نوعی دوگانگی کرده است که به اعتقاد کارشناسان راه گذر از آن، استفاده از فناوری های نوین برای آبیاری درختان و به دنبال آن داشتن هوای با طراوت و محیط زیست سالم است.

خشکسالی و تغییر اقلیم از یک سو و سنتی بودن روش آبیاری از سوی دیگر، موجب هدررفت چشمگیر منابع آبی و تلف شدن آب می‌شود و آب های مورد نیاز و قابل دسترس گیاه نیز هدر می رود. در این راستار خبرنگار فارس گفت‌وگویی با جوان بوشهری که اقدام به اختراع دستگاهی کرده است که مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد، انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید

سبحان زارع‌زاده هستم مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی و کشاورزی پرنیان آبگیر پرده از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان بوشهر

ایده کار از چه از زمانی شروع شد؟

این شرکت فعالیتش را از سال ۹۵ آغاز کرد و ایده محوری کار شرکت طراحی و ساخت دستگاه خود آبیار فیتیله ای بود که آن را به سرانجام رساندم و ثبت اختراعش را انجام دادیم.

هدف از ساخت دستگاه خود آبیار فیتیله ای چه بود؟

آب در کشور ما یک کالای اقتصادی نیست یک سرمایه ملی و استراتژیک است. جهاد کشاورزی هم به سمت تغییر شیوه آبیاری حرکت می‌کند. این وسیله که با عنوان تجاری آناوان ثبت شده، یک دستگاه خود آبیار فیتیله ای است که اقدام به آبیاری زیرسطحی نهال و درختان می‌کند و بالغ‌بر ۹۰ درصد صرفه‌جویی در آبیاری کشاورزی را شاهد هستیم و از علف‌های هرز اطراف نهال جلوگیری می‌کند.

اختراع شما رتبه‌ای هم‌کسب کرده؟

طرح صنعتی اختراع ثبت و گواهی‌های مختلفی را در سطح ملی اخذ کردیم، از جمله این طرح، طرح برتر مقابله با خشکسالی در جشنواره ۹۷ بود.

هدف اولیه کار چه بود؟

هدف اولیه کار ما این بود که بتوانیم اشتغال روستایی ایجاد کنیم. زمین در غالب نقاط جنوبی کشور برای کشاورزی موجود است ولی خب اراضی فاقد آب هستند و در حالت عادی کشاورزی در این مناطق به‌صرفه نیست.

بهترین راه‌حل برای کشت درخت برای بیابان‌زدایی

الان مشکلی که داریم جدای از بحث کشاورزی و باغداری، موضوع مقابله با ریزگرد ها و بیابان‌زدایی در جنوب کشور است. یکی از راه‌حل‌های اصلی این کار هم کشت درخت برای مقابله با ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک است. ولی خب غالب پروژه‌ها به علت اینکه آب موردنیاز برای ادامه حیات درخت تامین نمیشه با شکست روبه‌رو میشه و هزینه‌های سرسام آوری رو دارند.

شهرداری‌ها وقت دیدار با شهردار هم ندادند

ما یک دستگاه خود آبیار که صرفه‌جویی ۹۰ درصدی در حوزه مصرف آب دارد را ارائه دادیم ولی خب باتوجه‌به مراجعاتی که به سازمان‌های دولتی و نهادهای مختلف داشتیم، کوچک‌ترین حمایتی از ما صورت نگرفته، پاس‌کاری اداری در برخی شهرداری‌های استان خیلی ما را اذیت کردند و آخر هیچ نتیجه‌ای نداشت. درصورتی‌که تفاهم‌نامه‌ای با استانداری به امضاء رسیده بود و به شهرداری‌ها هم ابلاغ شده بود، برخی از شهرداری‌ها اجازه دیدار شهردار را به ما ندادند و برخی هم به صراحت گفتند ما آب می‌خریم!

تاکنون از جایی هم پیشنهاد داشتید؟

ما قبلاً پیشنهاد داشتیم که شرکت رو توی یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس مستقر کنیم و گفتند که امکانات به شما می‌دهیم و اینجا کار انجام بدهید؛ ولی خب هدف ما این بود توی وطن خودمان این کار رو انجام بدیم. ما هم‌اکنون به کشورهای حوزه خلیج‌فارس دستگاه صادر می‌کنیم، کشورهایی نظیر قطر، امارات، کویت، عمان و عراق. درخواست‌هایی پیرو اخذ نمایندگی در اسپانیا، سنگال و مراکش داشتیم.

وقتی از داخل حمایتی صورت نمی گیره مجبوریم برای اینکه دوام بیاوریم توجه خود را به سمت بازارهای بیرون کشور ببریم درصورتی‌که تمام تلاش ما این بود بتونیم توی کشور خودمان یک کاری انجام بدیم.

بخش شرم‌آور کار این است که کوچک‌ترین حمایتی رو از سازمان‌های دولتی کشورمان نداریم. سال گذشته آقای جهانگیری در استان بوشهر یک طرح ۲۴ میلیاردتومانی آبیاری نوین را افتتاح کردند اما در این طرح تقریباً صرفه‌جویی آب نداریم.

میزان صرفه‌جویی دستگاه آبیاری شما چه اندازه است؟

در حال حاضر میزان آبیاری فضای سبز که در جنوب انجام می‌شود، تقریباً هر دو روز یک‌بار بالغ‌بر ۴۰ تا ۶۰ لیتر آب به‌ازای هم نهال استفاده میشه اما دستگاه ما این قابلیت را دارد که برای یک نهال در طول سه ماه فقط ۱۵ لیتر آب مصرف کند.

اداره بازرگانی، سمیناری را با سخنرانی دو ژاپنی دراین‌رابطه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار کرده بود و بنده هم در این جلسه شرکت کردم. دقیقا طرح این دو را جایگزین اختراع من کرده بودند که دستگاه ما قابلیت آبیاری بیشتری داشت. سوال اینجاست؛ آیا برای من بوشهری ایرانی این کار امکان‌پذیر بود که همه این مسئولین جمع شوند و کار من را ببینند؟ چیزی رو که آن دو کارآفرین خارجی ساخته بودند، با فیتیله پلیمری دستگاه من تازه در یک سطح هم نبود اما به‌خاطر اینکه این دو خارجی بودند، مسوولان جهاد کشاورزی و ... برای دیدن این کار به جلسه آمده بودند.

تفاوت دستگاه شما با نمونه خارجی چیه؟

نمونه خارجی این دستگاه هلندی است ؛ نمونه در هلند با ۲۰ یورو ساخته می‌شوند؛ برای اینکه ایران هم برسد رقم وحشتناکی را باید صرف کرد. از نظر کارکرد دستگاه‌ها اصلاً یکی نیستند و کاملاً در سطح متفاوتی هستند که نمونه ایرانی بسیار باکیفیت‌تر است.

سفیر هلند این دستگاه را برای ارائه و فروش کشور قطر برده بود اما ما مسوولان خودمان اهمیتی به این قضیه نمی‌دهند.

کشورهای عربی چه پیشنهادی به شما دادند؟

برای کشورهای عربی اولین چیزی که مهم بود و بارها به ما گفتند این بود که شما باید ساخت ایران روی دستگاه آبیاری نوین رو پاک کنید؛ اینجا اگر بدانند ساخت ایران است، خرید نمی‌کنند. واقعاً ما توی این زمینه تحت‌فشار سختی بودیم.

می‌توانستیم به‌جای کارآفرینی دلالی کنیم!

ما می‌توانستیم تولید نکنیم و مثل خیلی از دلال‌های دیگر بریم سکه و دلار بخریم و با وضعیت اقتصاد کشورمان بازی کنیم ولی ما چنین کاری نکردیم؛ ما می‌خواستیم تغییری ایجاد کنیم برای وطنمان.

در جلسه استانداری یک سری مصوبات برای بحث مواد اولیه بود. گفتند که شما باید نامه‌نگاری کنید با وزارت صمت که بتوانیم به قیمت بورس به شما مواد اولیه اختصاص بدیم. برای تامین مواد اولیه به کارگروه رفع موانع تولید هم مراجعه کردیم و مصوباتی هم داشت که به جایی ختم نشد.

مواد اولیه از عسلویه را با قیمت دلار می‌خریم!

الان بخشی از هزینه‌های دستگاه ما هزینه موادی است که داریم به قیمت دلاری می‌خریم؛ درصورتی‌که غالب مواد اولیه در جنوب استان خودمان عسلویه تولید می‌شود؛ من باید مواد اولیه رو با قیمت دلار روز بخرم اصلاً چه منطقی دارد؟! همان زمان که آب‌معدنی گران شد قیمت آب که گران نشد بطری آب‌معدنی به‌خاطر قیمت مواد اولیه گران شد.

علاقه کشورهای عربی و بی مهری مسوولان داخلی

حرف آخر:

دستگاه نوین آبیاری ما به همان اندازه‌ای که موردعلاقه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپایی است و مشتری دارد، به همین اندازه هم مورد بی‌مهری مسوولان و سازمان‌های داخل کشور هستیم و از بازار داخل دلسرد شده‌ایم.

گفت‌وگو: سیداحمد موسوی - فارس

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    منبع خبر

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

      نظرات