اختصاصی خبرگزاری فارس؛ راه‌اندازی کسب‌و‌کار توسط صاحبان ایده در پارک علم‌و‌فناوری فارس

اختصاصی خبرگزاری فارس؛ راه‌اندازی کسب‌و‌کار توسط صاحبان ایده در پارک علم‌و‌فناوری فارس

راه‌اندازی کسب‌و‌کار توسط صاحبان ایده در پارک علم‌و‌فناوری فارس

در چشم انداز پارک علم و فناوری فارس که جزء چند پارک بزرگ و پیشتاز در سطح کشور است، مواردی همچون جایگاه اول در تولید و صادرات محصولات دانش ‍‌بنیان در جنوب کشور و زیست‌‌بوم فعالیت‌‌های دانش‌بنیان و کانونی سرآمد در نوآوری و توسعه فناوری ذکر شده است.

راه‌اندازی کسب‌و‌کار توسط صاحبان ایده در پارک علم‌و‌فناوری فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دنیا با سرعت بسیار زیادی در عرصه های مختلف علم و فناوری در حرکتی رو به جلو است که در کشورمان به منظور فراهم آمدن بخشی از زیرساخت های نوآوری اقدام به تاسیس پارک هایی با نام هایی همچون پارک علمی، پارک فناوری، تکنوپولیس، پارک تحقیقاتی، پارک صنعتی و منطقه نوآوری شده است تا بتواند محیطی مناسب را برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و حلقه واسط دانشگاه ها و صنعت باشد.

در راستای همین سیاست و مطابق مصوبه شورای عالی گسترش آموزش عالی در شهریورماه ۱۳۸۱ پارک علم و فناوری استان فارس کار خود را در شهرک آرین شیراز آغاز کرد.

از اهداف ذکر شده برای این پارک می توان به دست‌‌یابی به زیرساخت ‌های مطلوب برای جذب شرکت ‌های دارای فناوری ملی و بین‌المللی، راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه و بخش‌ های پژوهشی کاربردی، فراهم نمودن شرایط برای دست ‌یابی و بهره‌‌مندی واحدهای فناور از دانش و فناوری روز دنیا، تحقق موثر زنجیره ایده تا محصول، تجاری سازی یافته‌ های پژوهشی و کمک به شکل ‌گیری و رشد شرکت ‌های نوپای نوآور و فناور متناسب با نیازها و توانمندی ‌های منطقه ‌ای، بسترسازی جهت ایجاد فرصت ‌های شغلی مناسب برای دانش ‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌ های فناوری، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت و خلق، توسعه و زمینه ‌سازی انتشار فناوری‌ های نوین مبتنی بر مزیت ‌های منطقه ‌ای، ایفای نقش موثر در نظام ملی و منطقه ‌ای نوآوری و ایفای نقش موثر در فرایند خلق ثروت و توسعه منطقه ‌ای مبتنی بر فناوری اشاره کرد.

جلوگیری از خروج ارز با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و فناور

رئیس پارک علم و فناوری فارس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز با بیان اینکه پارک علم و فناوری فارس یکی از پارک های بزرگ و موفق در سطح کشور می باشد، اظهار داشت: به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور، تلاش داریم فارغ التحصیلان دانشگاه ها و صاحبان ایده بتوانند دانش، نوآوری و ایده خود را به منصه ظهور رسانده و منتج به راه اندازی کسب و کار کنند.

امین رضا ذوالقدر پیرامون بخش های مختلف پارک عنوان کرد: پارک علم و فناوری فارس دارای مراکز رشد فناوری جامع، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع تبدیلی و مراکز رشد اقماری در شهرستان های آباده، جهرم، استهبان، لار، فسا، قیروکارزین و اقلید می باشد.

وی با بیان اینکه پردیس های فناوری با مشارکت دانشگاه های شیراز و صنعتی راه اندازی شده، از استقرار ۵۰ شرکت نوپا در این مراکز خبر داد و گفت: در این پردیس ها دانشجویان تعامل بیشتری با شرکت های دانش بنیان و فناور داشته و می توانند راه رسیدن به دانشگاه کارآفرین را هموارتر نمایند.

او با اشاره به برج فناوری به عنوان یکی از اولویت های پارک علم و فناوری فارس افزود: تلاش می کنیم برج فناوری پارک با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی را در سال آینده به بهره برداری برسانیم که ظرفیت ۷۰ شرکت دانش بنیان و فناور را خواهد داشت.

این مقام مسئول در ادامه به مرکز رشد خیرساز لارستان اشاره کرد و افزود: با کمک و همراهی خیرین، زمین و هزینه ساخت و ساز مرکز رشد لارستان فراهم شده که در ادامه پارک علم و فناوری نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد کرد و قابل ذکر است که این مرکز می تواند در راستای توسعه صادرات محصولات به ویژه به کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار موثر باشد.

وی با ذکر اینکه هرچه مجموعه های فناور و دانش بنیان توسعه یابند، به خودکفایی بیشتری خواهیم رسید، اذعان داشت: در مباحث مختلفی همچون کشاورزی، نانو و تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی داشته ایم که سبب جلوگیری از خروج  ارز بسیاری از کشور شده است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری فارس، شرکت های مستقر در این مرکز در طی یک سال گذشته توانسته اند در بسیاری از جشنواره ها، مسابقات و همایش ها خوش بدرخشند که در این خصوص می توان به جشنواره کارآفرین برتر ملی، رویداد استارت آپی صنعت یار، جشنواره کسب و کارهای نوآفرین فارس، کسب عنوان واحد نمونه خدمات فنی و مهندسی استان فارس و کسب جایزه بنیاد البرز اشاره کرد.

ذوالقدر با اشاره ابتکار این پارک در زمینه تحقق جهش تولید گفت: شرکت‌ های فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس در سال گذشته ۴۸۶ محصول را برای نخستین بار تجاری ‌سازی کردند.

پتانسیل‌های بالای شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس

در ادامه بازدید میدانی خبرنگاران فارس در پارک علم و فناوری از تعدادی از شرکت های دانش بنیان و فناور موفق مستقر در این پارک بازدید و به گفت وگو و تبادل نظر با آنان پرداخته شد.

شرکت دانش بنیان “توان انرژی پرداز پارسیان” که در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات توزیع و فوق توزیع برق فعال است، توانسته با ساخت رله های اضافه جریان و روکش عایقی محافظ خطوط فوق توزیع برق، مانع از خروج حجم بالایی از ارز به سایر کشورها شود.

شرکت “سازه طب هوا پرگاس” با فعالیت در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی توانسته انواع مختلفی از ساکشن ها مورد استفاده در دندانپزشکی را تولید نماید تا با هزینه یک دهم نمونه های خارجی، سبب خودکفایی کشور در این زمینه شود.

پمپ های مگنتی و کارترهای پلیمری شرکت “نیرو صنعت عقیق” نیز خوش درخشیده و سبب شده این شرکت بتواند قسمتی از تجهیزات موردنیاز پتروشیمی ها را که پیش از این از کشورهایی نظیر آلمان و آمریکا وارد می شد، تامین نماید.

با شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران، برخی شرکت ها درصدد رفع مشکلات و مقابله با آن در جنبه های مختلف پرداختند که برای مثال شرکت “فارس طبیب تکنولوژی” توانسته با ساخت دستگاهی به نام سنتایزر و تصفیه کننده هوای محیط با تکنولوژی بالا سبب نابودی و حذف ویروس ها و باکتری های موجود در هوا از جمله کروناویروس شود.

در گزارش های آتی به جزئیات بیشتری از این شرکت های دانش بنیان و فناوری، محصولات و نوآوری های آنان خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ن امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس پارک علم و فناوری دستاوردهای علمی دانش بنیان

لینک اصلی خبر:
https://www.farsnews.ir/fars/news/۱۳۹۹۱۲۰۶۰۰۰۰۵۱/%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۷%E۲%۸۰%۸C%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۲%DB%۸C-%DA%A۹%D۸%B۳%D۸%A۸%E۲%۸۰%۸C%D۹%۸۸%E۲%۸۰%۸C%DA%A۹%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۸%B۳%D۸%B۷-%D۸%B۵%D۸%A۷%D۸%AD%D۸%A۸%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%AF%D۸%B۱-%D۹%BE%D۸%A۷%D۸%B۱%DA%A۹-%D۸%B۹%D۹%۸۴%D۹%۸۵%E۲%۸۰%۸C%D۹%۸۸%E۲%۸۰%۸C%D۹%۸۱%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۸%D۸%B۱%DB%۸C-%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%B۳

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری فارس

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری فارس

    پارک علم و فناوری فارس

    پارک علم و فناوری فارس یک پارک علم و فناوری در شهر شیراز می باشد

      نظرات