چه حوزه کسب وکارهایی باید در اینستاگرام فعالیت کنند
فهرست
همانطور که میدانید اینستاگرام بستر بسیار مناسبی برای رشد بسیاری از کسب و کارها شده است؛ اما این پیشرفت برای عدهای از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مطلب میخواهیم به معرفی محتواها و کسب و کارهایی که باید در اینستاگرام با استراتژی درست فعالیت داشته باشند بپردازیم.
اینستاگرام به علت ویژگیهایی که دارد، در سراسر جهان برای فروش محصولات مورد استقبال قرار گرفته است. دو مزیت اصلی برای تبلیغات و بازاریابی در اینستاگرام، رایگان بودن و در دسترس بودن آن است. همچنین به علت اینکه تعداد کاربران آن روز به روز در حال افزایش است، به بستر مناسبی برای فروش محصولات تبدیل شده است. از دیگر مزایای فعالیت کسبوکارها در اینستاگرام میتوان به به جذب ترافیک بالا، ارتباط مستقیم با مشتری و پاسخ سریعتر به خواستههای خریدار اشاره کرد. از جمله مزایای فنی که فعالیت در این حوزه دارد استفاده از گزینه shopify برای نشان دادن مشخصات قیمتی هر محصول و اتصال به وب سایت است. همچنین استفاده از لینک سایت در بیو هم به فروش بیشتر محصول کمککننده میباشد.
براساس گفته لوکوییز، ۷۵ درصد از کاربران اینستاگرام پس از مشاهده یک پست با لینک، مانند بازدید از یک وب سایت، اقدامی انجام می دهند. حال میخواهیم برای مثال چند مورد از نمونههای موفق در این حوزه را با هم بررسی کنیم.
اما علاوه بر این موضوع، نباید فراموش کرد که لباس از جمله محصولاتی است که تصاویر نقش تعیینکنندهای در معرفی آن به بیننده دارند. در حالی که این مسئله برای بعضی محصولات دیگر اینگونه نیست. پس میتوان گفت این یکی از مزیتها و فرصتهایی است که برای حوزه پوشاک در اینستاگرام فراهم است. از جمله محصولات پرفروش در اینستاگرام میتوان به فروش شال و روسری، لباس مجلسی زنانه، لباس راحتی، لباس خواب، لباس عروس و برخی محصولات اینگونه اشاره کرد. از این رو میتوان گفت گروه پوشاک زنانه در اینستاگرام از تنوع و همچنین اقبال بیشتری برخوردار است.
برای مثال حتی جاستین بیبر نیز به پتانسیل فروش لباس با استفاده از شبکههای اجتماعی پی برده است. وی مارک لباس خود را که به تازگی تاسیس کرده است، در درجه اول در اینستاگرام تبلیغ می کند. البته برای فروش موفقیت آمیز لباس ها لازم نیست که یک فرد مشهور باشید. نمونههای زیادی از مارکهای کوچک پوشاک وجود دارد که ناشناخته شروع به کار میکنند و بسیار محبوب میشوند؛ برای مثال میتوان صفحه everlane را نام برد که در حالی که حساب اورلین در تصاویر زیبا از محصولات کم ندارد؛ اما آنها همچنین شامل عکسهایی از مشتریانشان هستند که لباسهای اورلین را میپوشند. در ایران هم در این حوزه می توان از صفحه طراحان لباس نام برد که در حال حاضر ۱.۳M فالوور در اینستاگرام دارند.
جواهرات بهترین نوع محصول برای فروش در اینستاگرام است. جواهراتی که عکسهای آنها توجه گیرندگان را به خود جلب میکند، فرصت پیدا کردن مشتریان زیادی را دارد. علاوه براین مزیتی که اینستاگرام برای صفحات جواهردارد، این است که به برندسازی هم کمک کند. شما میتوانید انواع مختلفی از جواهرات را بفروشید؛ دستساز، ساخته شده از فلز و سنگهای قیمتی و حتی جواهرات ارزان و زیبا. از نمونههای موفق و معروف این حوزه میتوان برند ایرانی کیاگالری را نام برد.
چند نکته که در محتواگذاری جواهرات در اینستاگرام باید رعایت کنید شامل موارد زیر است:
- با توجه به مجموعهای از فیلترها و گزینههای رنگآمیزی، راههای متعددی برای مطمئن شدن از اینکه تصاویر شما برای کاربر جلوه خوبی دارد، وجود دارد. با این حال، گرفتن عکسهای حرفهای یک حرکت عاقلانه برای کسب و کار جواهرات است. مطمئن شوید که تصویر، وضوح، روشنایی و فوکوس خوبی دارد.
- داشتن افرادی که جواهرات شما را استفاده میکنند میتواند راهی مناسب برای کسب اطلاعات برای کسب و کار در اینستاگرام باشد، و به خریدار هم یک نگاه واقعگرایانه نسبت به جلوه جواهر شما میدهد. از یک مدل استفاده کنید تا سبک جواهرات و مشتریان شما را نشان دهد.
- میتوانید نحوه ساخت جواهراتی را که میسازید، به صورت ویدئو بگذارید تا از این پلتفرم اجتماعی برای اثبات هویت برند خود استفاده کنید.
وسایل تزئینی و دکوری هم جزء محصولهای پرطرفدار در اینستاگرام محسوب میشوند. دلیل اصلی این موضوع، قابلیت تصاویر و عکسها در معرفی این وسایل است؛ برای اینکه محصولات تزئینی از جمله تولیداتی هستند که افراد از طریق دیدن و مشاهده آن، ترغیب به خرید میشوند. بنابراین در اینجا هم نقش خلق تصویر باکیفیت از زوایای مختلف حائز اهمیت است. یک علت دیگری که محصولات تزئینی پرطرفدار میباشد، این است که از آن به عنوان هدیه به دیگران استفاده میشود.پس این مورد یکی از مزایای استفاده از اینستاگرام برای پیجهای ارائه دهنده محصولات دکوراسیون منزل است. البته راهاندازی صفحه هدیه در اینستاگرام خود از ترندهای بالا محسوب میشود. در چنین صفحهای علاوه بر لوازم دکوری و فانتزی، میتوان انواع و اقسام محصولات دیگر را هم به فروش رساند.
ابسیاری از افراد در اینستاگرام به دنبال طراحی و تزئینات سبک داخلی هستند. تزئینات خود را به عنوان عنصری ارزشمند در طراحی داخلی نشان دهید تا گیرندگان پستهای شما نیز تمایل به خریدن آن داشته باشند. یکی از این صفحاتی که در این حوزه در اینستاگرام فعالیت دارد، پیج DECORHARDCORE است.
هنر نیاز به نمایش دارد تا بتواند به چشم بسیاری از مردم برسد. همانطور که در موزهها هنر با دقت مناسب روی دیوارها ارائه میشود، همان هنرها اگر در اینستاگرام به روش صحیح ارائه شوند، توجه کسانی که میخواهند آن را بخرند، جلب میکنند. از مزیت فعالیت صفحه های هنری در اینستاگرام این است که به شما این امکان را می دهد یک گالری جذاب هنری از هنر خود بسازید تا افراد بتوانند آن را دنبال کنند. شما میتوانید بدون کلمات داستان خود را بگویید و الهامات خود را به اشتراک بگذارید یا بریده هایی از روند خلاقیت خود را فاش کنید. در ادامه چند مورد از مهمترین فعالیتهای هنری که در اینستاگرام طرفداران زیادی دارد را نام میبریم.
یکی از دلایل موفقیت اینستاگرام به عنوان یک کانال رسانهای اجتماعی این است که چیزی منحصر به فرد ارائه میدهد: تصاویر. اینستاگرام همه چیز در مورد تصاویر، عکسها و فیلمهای زیبا است. به دلیل جنبه بصری اینستاگرام، مکانی عالی برای راه اندازی کسب و کار عکاسی است. چند راهنمایی و مزایا وجود دارد که میتوانید از این ایده تجاری اینستاگرام استفاده کنید:
- عکاسان میتوانند با گرفتن عکس از محصولات، عکاسی در اینستاگرام را شروع کنند. سپس عکسهای محصول توسط کسبه فروش محصول، برای بازاریابی در وبسایت و رسانههای اجتماعی خود استفاده میشود.
- عکاسان همچنین میتوانند در گرفتن عکس از وقایع، تخصص داشته باشند. سازمانها یا حتی افراد، شما را برای مستند کردن وقایع خود، اعم از عکسهای رسمی، نامزدهای انتخاباتی در طول رویداد استخدام میکنند.
صاحبان مشاغل برای استفاده در وبسایتها و رسانههای اجتماعی خود به عکسبرداری نیاز دارند، خانوادهها به عکسهای خانوادگی و مردم برای جشن گرفتن از وقایع بزرگ زندگی خود به تصاویر نیاز دارند. برای یک عکاس باهوش، میتوان یک تجارت عکاسی پرتره را فقط در اینستاگرام انجام داد.
چه چیزی بهتر از ایده تجاری اینستاگرام که بتوانید از هرجایی آن را اداره کنید؟ به عنوان یک عکاس میتوانید سفر کنید عکسهایی بگیرید که برای سودآوری به آژانسهای بازاریابی و وبسایتهای عکاسی بفروشید. در ضمن ازمزایایی که اینستاگرام برای شما فراهم میکند استفاده کنید؛ برای مثال در بیوگرافی خود بگویید که تخصص شما چیست و در کجا مستقر هستید. با افزودن اطلاعات تماس و لینک به وب سایت خود، یافتن و برقراری ارتباط با شما در خارج از اینستاگرام را برای افراد آسان کنید. نمونههای موفق صفحات عکاسی در اینستاگرام بسیار زیاد است که میتوان به صفحه paul Nicklen که از عکاسان مشهور نشنال جئوگرافیک است و به گرفتن عکسهای خلاقانه معروف میباشد و از نمونههای داخلی هم به عنوان عکاس تجاری از صفحه ماکان شفیعی نام برد.
برای دوستداران مد، اینستاگرام ایدهای مناسب برای نشان دادن حس سبک شما به مشتریان بالقوه است. با بررسی شبکهای از بهترین سبکهای خود، مخاطبی را به دست میآورید که از شما الهام میگیرد و میتواند برای سبک دادن به ظاهر خود به شما پول بدهد. یک آرایشگر شخصی برای دیگران لباس خریداری میکند، کمد لباسهایشان را درست میکند و در وقت آنها صرفهجویی میکند. اینستاگرام یک فضای رویایی برای کسانی است که میخواهند تیپ و استایل خود را به نمایش بگذارند. این کار با اهداف گوناگون انجام میشود. یک دلیل این است که شخص میخواهد مدلینگ باشد و یا در پروژههای افیلیت مارکتینگ قصد فروش محصولات در حوزه پوشاک را داشته باشد. در هر صورت چنین اشخاصی به یک استایلیست نیاز دارند. کسانی که به آنها بگویند چه بپوشند و برای ست کردن لباسهایشان چه ترفندی داشته باشند. برای ورود به این حوزه باید از خودتان شروع کنید. ایده صفحه برای اینستاگرام شما در این حالت منتشر کردن استایلهایی است که تا به حال طراحی کردهاید. میتوان در این زمینه صفحه مدوپیا که در ایران موفق عمل کرده و از نمونههای غیر وطنی و در زمینه مدلینگ بلوند سالاد را نام برد. از مزیت های فعالیت های صفحه های مد و فشن می توان به آگاه سازی برند و سبک، جذب دنبال کننده های هم سبک شما و در زمینه مدلینگ ارسال در خواست همکاری از برندهای پوشاک دیگر اشاره کرد.
شما همچنین میتوانید از اینستاگرام بهعنوان نمونه کارهایی برای کارهای گرافیکی خود استفاده کنید. به این صورت اینستاگرام به صفحهای برای نمایش نمونه کارهای شما تبدیل خواهد شد. به عنوان طراح گرافیک در صفحه خود تعاملات بالایی داشته باشید وحتما به کامنت و سوالات و دایرکتهای کاربران خود پاسخ دهید و با صفحات هم حوزه خود تعامل داشته باشید. پیج هرمان گرافیک در این راستا موفق عمل کرده است.
کاربران زیادی در اینستاگرام به دنبال یادگیری هستند. افراد چون ساعتهای بسیاری را در اینستاگرام میگذرانند، تمایل دارند مطلب مفیدی را یاد بگیرند. دلیل دوم، وجود مولفههای بصری در این شبکه است، یک عکس میتواند به اندازه هزار کلمه آموزش به همراه داشته باشد و نکته دیگر این که افراد در اینستاگرام به دنبال داستانسرایی تصویری هستند. پس این شبکه اجتماعی مزیتهای خوبی برای آموزش و تدریس دارد. حال میخواهیم چند نمونه از فعالیتهای آموزشی که در اینستاگرام مسیر رشد را در پیش گرفتند، تحلیل کنیم. ویروس کرونا به دنیا نشان داد که امکان یادگرفتن هر چیزی از فضای مجازی وجود دارد. این یعنی اگر مهارتی برای آموزش دادن دارید، هر چه زودتر صفحه خود را در اینستاگرام راه بندازید. تقریبا هر چیزی در اینستاگرام قابل آموزش دادن است و برای هر موضوع تعداد زیادی از افراد دنبال یاد گرفتن هستند. زبانهای مختلف، مهارتهای متنوع، درسهای مدرسه و دانشگاه، آشپزی، نگهداری از گل و گیاه، ورزش و تقریبا تمامی رشتههای موجود در اینستاگرام حضور دارند. محل کسب درآمد چنین صفحههایی در همکاری با کسب و کارهای مرتبط است.
اینستاگرام میتواند به رواندرمانگران در ایجاد آگاهی از عملکرد خود کمک کند و به مشتریان بالقوه کمک کند تا برای کمک حرفهای با آنها تماس بگیرند. ارسال پست در اینستاگرام برای روانشناسان و درمانگران راهی برای عرضه اطلاعات مفید و آموزش بهداشت روان به مشتریان بالقوه است. ۴۳ ٪ از فارغ التحصیلان دانشگاههای ایالات متحده بر اساس اطلاعات منتشر شده از تحقیقات انجام شده در شبکههای اجتماعی از اینستاگرام استفاده میکنند. و همچنین ۳۷ ٪ بزرگسالان در رده سنی ۳۰-۴۹ و ۲۳ ٪ از بزرگسالان در گروه ۵۰-۶۴ سال در اینستاگرام حضور دارند. اگر روانشناس، مددکار اجتماعی بالینی، LPC یا سایر متخصصان بهداشت روان هستید، با مشتریان خود در جاهایی که قرار دارند مثل اینستاگرام ملاقات کنید. از صفحات معروف در این زمینه می توان به دکتر علیرضا شیری و یا صفحه Childpsychology اشاره کرد که تعاملات بسیار خوبی با مخاطبین خود دارند و در راستای تبلیغ کارگاههای تخصصی خود فعالیت میکنند.
شبکه اجتماعی اینستاگرام امروزه در ایران چیزی بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد. این یعنی تعداد زیادی مشتری در دسترس شماست. بسیاری از افراد در خود اینستاگرام به دنبال آموزش نحوه افزایش فالوور اینستاگرام و فروش کسب و کار خود در همین شبکه اجتماعی هستند. پس فرصت خوبی است که اگر فردی در حوزه فروش و بازاریابی در اینستاگرام فعالیت دارد، از این توانایی خود استفاده کند.
با استفاده صحیح از اینستاگرام، میتوان به یک دارایی بزرگ آموزشی تبدیل شد تا یک حواس پرتی غیر مفید. اگر به هر نرمافزاری تسلط دارید میتوانید از این شبکه به بهترین شکل برای جذب مخاطب استفاده کنید، پستهای آموزشی مفید برای مخاطب قرار دهید و آنها را به وبینارهای تخصصیتر خود دعوت کنید. صفحات موفقی در زمینه انواع نرمافزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور تا وردپرس و برنامهنویسی و انواع اپلیکیشنهایی که میتواند مخاطبهایی داشته باشد وجود دارد. به عنوان مثال میتوان صفحه میهن وردپرس را معرفی کرد.
اگر شما صفحه آموزش زبان داشته باشید افراد زیادی برای داشتن کلاس خصوصی با شما تماس میگیرند. همچنین آموزشگاههای زیادی میخواهند با شما همکاری کنند و صفحههای مشابه از شما میخواهند که برایشان تبلیغ کنید. نکاتی که باید در صفحات آموزش زبان دقت کرد شامل موارد زیر است:
اول سعی کنید روزمره چیزی را بارگذاری کنید تا دنبال کنندههای فعلی خود را درگیر کنید و زبانآموزان جدید انگلیسی را به صفحه خود جذب کنید. حداقل ۲ یا ۳ فیلم کوتاه در هر هفته بسازید و بقیه پستها در مورد واژگان و آموزش گرامر که مطالب شخصی شما باشد را بارگذاری نمایید. میتوان در این حوزه پیج موفق YASI.ESL را نام برد.
حتما این مطلب را بخوانید
آموزش زبان آلمانی از مشهد تا آلمان
یکی دیگر از بهترین موضوعاتی که میتوان برای پیج اینستاگرام انتخاب کرد، صفحههای سرگرمی است. منظور از موضوعات سرگرمکننده میتواند مطالب جالب و هیجانانگیز مانند دانستیها، طنز و یا سرگرمکننده باشد. صفحههای زیادی در این حوزه فعالیت میکنند. همچنین حواشی هنرمندان و افراد سرشناس نیز میتواند جزیی از سرگرمی برای افراد محسوب شود که فالوورهای خوبی از این طریق به دست میآید.
موضوعات سرگرمکننده باعث میشود تا افراد هم شما را لایک کنند، هم اینکه پست شما را به اشتراک بگذراند. این اعمال باعث میشود تا نرخ تعامل با پیج شما بالا رود و در نتیجه میتواند در اکسپلور رفتن شما نیز تاثیر بسیار خوبی بگذارد. برای پیدا کردن همچین موضوعاتی میتوانید از یوتیوب که معدن فیلمهای حرفهای و خوب است کمک بگیرید.
زمینه کسب درآمد دیگری در اینستاگرام که در عین حال هیجان انگیز هم هست، سفر کردن و تولید محتوا از سفرهایی است که انجام میدهید. شما باید واقعا به سفر کردن علاقه داشته باشید و بتوانید در مورد سفرهایتان محتوای جذاب تولید کنید. این به این معنی است که شما در ابتدای راه به پول و تجهیزات نیاز دارید. منبع درآمد چنین افرادی در همکاری با شرکت های توریسم و یا آژانس های هوایی حاصل میشود. در چند سال اخیر این صفحات رو به رشد است که نمونه بارز آن میتواند صفحه هدی رستمی باشد.
یکی دیگر از موضوعاتی که میشود آن را نیز بهترین موضوع برای تولید محتوا در اینستاگرام قلمداد کرد، طنز است. طنز هم میتوان زیر شاخه سرگرمی قرار بگیرد. اگر استعدا کمدین بودن دارید که با درست کردن محتوای طنز به راحتی میتوانید مخاطب جذب کنید و در همان راستا تبلیغات بگیرید؛ اما همه ما استعداد این که با فیلمها و عکسهای خود دیگران را بخندانیم نداریم. بههمین دلیل دو راه برای صفحات طنز وجود دارد. یک اینکه محتوای طنز تلویزیون و سینما را در صفحه خود قرار دهیم. اکثرا هم بازدیدهای خوبی میگیرد. دومین راه این است که از واینرهای اینستاگرام استفاده کنیم و مطالب آنها را بازنشر دهیم . از نمونه های معروف آن هم میتوان به صفحه محمدامین کریمپور، علی صبوری و یا سوریلند اشاره کرد.
حضور، تعامل و ارتباط و حتی کسب درآمد از اینستاگرام نیز رایگان است! از یک پلتفرم دیگر چه انتظاری میتوان داشت؟به طور کلی اینستاگرام برای اکثر فعالیت ها بستر مناسبی برای توسعه کسب و کار است. ولی چون این پلتفرم محیط دوستانهای دارد مخاطبین حوزه های بسیار تخصصی مثل تجهیزات پزشکی، ماشینآلات سنگین و ... کمتر از محتواهای دیگر است که میتوان نتیجه گرفت برای این دسته از کسبکارها، محیط مناسبی برای جذب مخاطب نیست ولی این حوزههای تخصصی هم با سادهسازی محتوای خود و ایجاد خلاقیت میتوانند مخاطبهای خود را جذب کنند. در این راستا در حوزه آیتی، میتوان پیج موفق موبونیوز را مثال زد. از میان ایدههایی که در این مطلب مطرح کردیم، احتمالا حداقل یک مورد با شرایط شما سازگار خواهد بود. پس همین امروز رویای کسب درآمد از اینستاگرام را به حقیقت تبدیل کنید. اگر در این راه به راهنمایی نیاز داشتید، آژانس دیجیتال مارکتینگ راز در کنار شما هستیم.
مطالب مرتبط:
نظرات