فرصتی ارزشمند برای بهره‌گیری از دانش علوم شناختی ایجاد شد

فرصتی ارزشمند برای بهره‌گیری از دانش علوم شناختی ایجاد شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهرنوش شمس فرد  رییس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی انتشار فراخوان «چالش داده کاوی هوشمند به توان شناختی» توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را فرصتی مناسب برای متخصصان حوزه پردازش داده وعلاقه مندان برای بهره گیری از دانش علوم شناختی در حل مسائل دانست و بیان کرد: این چالش زمینه ورود خلاقانه و مبتکرانه متخصصان و محققان به حل مسائل با استفاده از دانش علوم شناختی از طریق ترکیب داده ها و یادگیری ماشین را فراهم می آورد.

شمس فرد ادامه داد: امروزه با شناخت بیشتر نسبت به پدیده های مغزی می توان با استفاده از تحلیل هوشمند داده  برای حل یک مسئله شناختی با استفاده از شیوه های شناختی اقدام کرد.

عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین ابراز کرد: امید است با بهره مندی از ظرفیت ها در حوزه دانش علوم شناختی و داده کاوی و پردازش ماشین "و همکاری و مشارکت شرکت ها و گروه های  متعدد  بخشی از مشکلات حل و برطرف شود.

از سوی دیگر عبدالحسین عباسیان محقق پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز درباره این موضوع بیان کرد: این چالش فصل تازه‌ای در فعالیت بین‌رشته‌ای علوم داده، علوم شناختی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه این چالش باعث بروز گرایش های گسترده به مفاهیم علوم شناختی می شود ، افزود: ترکیب علوم شناختی وعلوم داده در آینده نزدیک به قطب جدیدی از فعالیت در حوزه داده‌کاوی هوشمند تبدیل خواهد شد.

عباسیان با بیان اینکه برگزاری این چالش ترغیب و تشویق مخترعان، محققان و اساتید، پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مخترعان و گروه های دانشجویی برای بهره گیری از دانش علوم شناختی و علوم  داده  را در پی دارد، گفت: یکی از اهداف این چالش ترکیب مسائل علوم داده با علوم شناختی در جهت ارتقاء نتیجه است.

فرشاد فاطمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه درامرسیاستگذاری ، استفاده از داده ها ضروری است، گفت: دسترسی به اهداف نیازمند داده ها است و با مطالعه دقیق داده ها می توان به اهداف مشخص در سیاست گذاری ها دست یافت.

بر اساس این گزارش، چالش داده کاوی هوشمند به توان شناختی  برای توسعه و گسترش بازارهای دانش بنیان توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معا برگزار می شود.

در این چالش به تفسیر شناختی نتایج تحلیل هوشمند دادگان پرداخته می شود، تا بتوان با افزایش کیفیت خدمات و محصولات و ایجاد زمینه های جدید ، ارزش اقتصادی آن مورد توجه بخش‌های مختلف صنعت و جامعه قرار گرفته و به مدد آن به درک بهتری از مسائل اجتماعی اقتصادی، فرهنگی دست یافت.

در حال حاضر داده‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روزانه در حال افزایش هستند و در تمام دنیا بازار استفاده از آنها حجم قابل توجهی دارد. برخی از این داده ها بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های شناختی و تنها متکی بر روش‌ها و الگوهای یادگیری ماشین انجام می‌شود و یکی از اهداف در این چالش ترکیب این مسائل با علوم شناختی است.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات