درآمدزایی کرونا برای خرده فروشی های آنلاین

درآمدزایی کرونا برای خرده فروشی های آنلاین

درآمدزایی کرونا برای خرده فروشی های آنلاین

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران معتقد است که کرونا برای خرده فروشی های آنلاین درآمدزایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری صنایع، رضا قربانی در خصوص تاثیر کرونا بر کسب و کارها، اظهار داشت: بحث تاثیر کرونا بر کسب وکارهای مختلف را می‌توان به دوره‌های مختلف زمانی تقسیم کرد، در ابتدای شیوع بیماری کرونا شاهد شوک اولیه‌ای بودیم که به کسب و کارهای سنتی آسیب بسیار شدید وارد کرد.

وی در ادامه افزود: در آن شرایط وضعیت کسب و کارهای اینترنتی نسبت به کسب و کارهای سنتی بهتر بود اما این کسب وکارها نیز دو دسته شدند، یک دسته توانستند با شرایط هماهنگ شوند و به نوعی آماده چنین شرایطی بودند یا دست کم ساختارشان به صورتی بود که توانستند با وضعیت جدید همراه شوند.

قربانی به کسب وکارهایی الکترونیکی که از کرونا آسیب دیدند اشاره کرد و توضیح داد: کرونا برای برخی دیگر از کسب وکارهای اینترنتی مانند گردشگری یا اقامتی یا فروش بلیط  و مواردی از این دست، شوک بزرگی بود که نتوانستند راه حلی برای عبور از مشکل تعطیلی‌هاوکاهش‌مسافرت‌هابیابند.

خرده فروشندگان آنلاین بسیار موفق بودند

وی با اشاره  به موفقیت کسب و کارهای کوچک مجازی در دوران کرونا،  گفت: در برخی کسب و کارها که در حوزه خرده فروشی آنلاین فعال بودند شاهد رشد چشمگیری بودیم و ‌رشدی که پیش‌بینی می‌شد طی چند سال رخ دهد، به یکباره اتفاق افتاد.

رگولاتورها مانع رشد برخی کسب وکارها شدند

قربانی در خصوص پیامدهای کرونا بر فین‌تک‌ها(فعالیت های مالی)، بیان کرد: در حوزه فین‌تک‌ها بر عکس آنچه‌ که در دنیا رخ داد در ایران شاهد رشد چشمگیری نبودیم، زیرا در ایران رگولاتورها به مانعی جدی تبدیل شدند و تحت تاثیر این مساله بسیاری از کسب وکارها نتوانستد به خوبی رشد کنند.

وی به اثرات مثبت کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا سبب شد بعد از سالها تلاش و بحث و بررسی، در نهایت برای نخستین بار احراز هویت دیجیتالی مجوز قانونی بگیرد تا دریافت کد بورسی و حضور مردم در بازار سرمایه تسهیل شود، این درحالی بود که پیش از این مقاومت جدی با این مساله وجود داشت. در زمینه حذف نسخه‌های کاغذی بیمه شخص ثالت که در این زمینه هم با مخالفت‌های بسیاری مواجه بودیم با شیوع کرونا ضرورت این تغییر احساس شد، در همین رابطه حذف دفترچه بیمه درمانی و استعلام با کد ملی هم در مرحله اجرایی شدن است.

در بحث ارزهای دیجیتالی و ماینرها ضعیف عمل شد

قربانی با ابراز تاسف از فرصت‌سوزی‌ها، گفت:  به همان اندازه که در مواردی چون حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث و...  خوب عمل کردیم، در حوزه ارزهای دیجیتالی و ماینرها به شدت ضعیف عمل شد.

وی با انتقاد از نبود هماهنگی بین ارگان‌ها و سازمان‌ها، بیان کرد: از فرصت‌های مالی بر بستر فضای دیجیتالی به بهترین شکل می‌شد بهره برد، اما بحث‌هایی که از چندماه گذشته افزایش یافته و انگشت اتهام زنی که سمت نهادهای مختلف، رگولاتورها و وزارت خانه‌ها و... نشانه رفته، جز ایجاد اختلاف بی حاصل نتیجه‌ای نداشته است.


کرونا فرصتی برای ایجاد نئوبانک‌ ها بود

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای، امکان ایجاد نئوبانک‌ها را از فرصت‌های کرونایی برشمرد و تصریح کرد: با شیوع کرونا پیش‌بینی ‌می‌شد شاهد شروع به کار بانک‌ های دیجیتالی یعنی نئوبانک‌ها که شعبه فیزیکی ندارند باشیم، زیرا  بانک‌ها در مقطعی جزو مهمترین کانون‌های انتشار کرونا بودند.

خبرگزاری صنایع از قول او نوشته است: وقتی احراز هویت دیجیتالی را برای ورود افراد به بازار سرمایه پذیرفتیم، می‌توانستیم در حوزه خدمات بانکی نیز این امر را بپذیریم اما دقیقا در حوزه های مهم مالی و بانکی بسیار ضعیف عمل کردیم.

او در مورد علت رشد کسب و کارهای آنلاین و بی نصیب ماندن برخی دیگر گفت:در بخش‌هایی که صاحبان مشاغل آنلاین با مردم ارتباط مستقیم داشتند و رگولاتورها نقشی نداشتند، شاهد رشد بودیم. یعنی جایی که رگولاتورها حضور نداشتند، کسب وکارها بهتر عمل کردند. حتی در کسب وکارهای خرد آنلاین شاهد رشد چند صددرصدی بودیم و بسیاری از این کسب وکارها به راحتی توانستند اعضای تیم خود را (آنهم در شرایط اقتصادی نامساعد و رکود ناشی از تحریم و کرونا) چند برابر کنند. یعنی در جاهایی که به در بسته رگولاتورها برخورد نکردیم، رشد خوبی اتفاق افتاد.

قربانی به آینده کسب وکارها آنلاین اشاره کرد و گفت: کرونا، حداقل ۶ ماه دیگر یا حتی بیشتر با ما خواهد بو، بنابراین سبک زندگی و کسب وکارها بر اثر کرونا تغییر کرده‌اند و باید بپذیریم روش‌های سنتی کسب و کار دیگر پاسخگو نخواهد بود.

لزوم حرکت به سمت استفاده از فن‌آوری‌های نوین و هوش‌مصنوعی

قربانی با مقایسه ایران و کشورهای همسایه در رابطه با کسب وکارهای آنلاین و نحوه مقابله با کرونا هم گفت: واقعیت این است با همه انتقاداتی که به عملکرد دولت و نهادهای سیاستگذاری  وارد می‌شود، نسبت به کشورهای منطقه، از همه بهتر عمل کردیم و حتی در بحث کسب وکارهای آنلاین هم کارنامه بدی نداریم.باید از تجربه‌های موفق کشورهای همسایه استفاده کنیم برای نمونه امارات در زمینه هوش مصنوعی رشد خوبی در این مدت تجربه کرد و نتیجه خوبی هم گرفت ما هم باید به سمت فن‌آوری‌های نوین و هوش مصنوعی حرکت کنیم.

او تاکید کرد:بسیاری از کشورها در تاب آوری شکست خوردند و نباید به‌ آمارهای نه چندان دقیق کشورهای منطقه اعتنا کرد. ایران در بحث تاب آوری شرایط بهتری داشت و توانست بحران را در حد قابل قبولی کنترل کند.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات