رازهای بزرگ خرده‌فروشی‌ و تجارت‌ موفق

رازهای بزرگ خرده‌فروشی‌ و تجارت‌ موفق

رازهای بزرگ خرده‌فروشی‌ و تجارت‌ موفق

موفقیت در تجارت و خرده‌فروشی اتفاقی نیست که یک‌شبه رخ دهد. رسیدن به قله مستلزم طی کردن روند و ایجاد فرآیندی مناسب است و در واقع تمام موفقیت‌ها، پیامد ایجاد یک راهکار مناسب تلقی می‌شود. این راهکارها در قالب شاخه‌ها و ابزارهای متعدد دسته‌بندی می‌شود و امروزه تجارت آنلاین با بهر‌ه‌گیری از اپلیکیشن‌های موفق یکی از هموارترین مسیرها در راه موفقیت در خرده‌فروشی و تجارت است.

بارها پیش آمده روزهایی را تجربه کرده‌ایم که پس از صرف زمان زیادی در جست‌وجوی کالای مورد نظرمان در پاساژ‌ها و مراکز خرید ناکام مانده‌ایم. در این شرایط، خسته و ناامید به خانه برگشتیم و به ‌طور اتفاقی، کالا یا سرویس مورد نیازمان را در بستر اینترنت یافته‌ایم. اگر از طریق یک کسب‌‌وکار آنلاین موفق به خرید می‌شدیم، همه ناکامی‌های ساعات پیشین دیگر وجود خارجی نداشت!

در همه لحظات ناکامی و موفقیت در چنین مواردی، مزایای اینترنت و کسب‌وکارهای آنلاین را هرچند مختصر با خود مرور کرده‌ایم، اما تا به حال چقدر به اهمیت تجارت الکترونیک در تسهیل این فرآیند فکر کرده‌ایم؟ رونق تجارت الکترونیک چگونه سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد؟

مفهوم پلتفرم

اگر از چند متخصص مشغول در حوزه‌های مختلف بخواهید پلتفرم را تعریف کنند، به احتمال زیاد با چند تعریف متنوع مواجه می‌شوید. با گذر زمان و توسعه فناوری، تعبیر ما از پلتفرم در حوزه کسب‌وکار کمی تغییر کرد؛ تعبیری که امروزه با سازوکار تجارت الکترونیک سازگارتر است. شاید بهتر باشد علت برتری کسب‌وکارهای الکترونیک نسبت به پلتفرم‌های سنتی را در همین مفهوم جست‌وجو کنیم.

ابعاد مختلف ماجرا

با اضافه شدن تکنولوژی به پلتفرم‌ها در دنیای امروز، پلتفرم و انسان و تکنولوژی در کنار هم در تلاش برای رفع نیازها برمی‌آیند. تحلیل‌های ما در مورد یک پلتفرم باید سه بعد تکنولوژی، انسان و اقتصاد را بررسی کند. البته در پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای سنتی همه ابعاد غیر از تکنولوژی حضور دارند اما ورود تکنولوژی و به ‌وجود آمدن تجارت الکترونیک، پیچیدگی تحلیل‌ها را بالا برده است.

ابعاد مرتبط با فناوری

ارتباطات گسترده و تغییرات سریع، نشان از تحول در شاخص زندگی امروز ما نسبت به گذشته است؛ ابعادی که ثمره حضور فناوری‌های نوین است. تکنولوژی، عامل اصلی تغییر در سبک و سیاق کسب وکارهاست. والمارت برای توسعه باید به صورت حضوری در محلی حاضر شود و امور مربوط به احداث فروشگاه‌ها، انبارها و... را پیاده‌سازی کند، اما آمازون چنین نیست و بستر آنلاین، کارها و سرعت توسعه‌اش را به‌شدت بیشتر کرده است. آمازون به‌عنوان یک تجارت الکترونیک و والمارت به‌عنوان یک تجارت سنتی در دو سر طیف بازارهای مدرن و سنتی قرار دارند و کم‌کم به هم نزدیک خواهند شد. همان‌طور که آمازون در پی ایجاد فروشگاه‌های فیزیکی است، والمارت هم فروش آنلاین خود را تقویت می‌کند.

مقیاس‌پذیری

در پلتفرم‌های سنتی تعداد محدود فروشگاه منجر به مراجعه تعداد محدود مشتریان می‌شود؛ درصورتی که در تجارت الکترونیک محدودیتی وجود ندارد و همین عامل برای پیشی گرفتن تجارت‌های الکترونیک از کسب‌وکارهای سنتی کفایت می‌کند. یک کسب‌وکار سنتی برای دسترسی بیشتر به مشتریان خود ناچار است تعداد فروشگاه‌های خود را با صرف هزینه زیاد افزایش دهد اما در پلتفرم‌های آنلاین، دسترسی به تعداد بیشتری از مشتریان، به کمک تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها امکان‌پذیر می‌شود. این مساله ارزشی را برای یک مجموعه خلق می‌کند که صاحب کسب‌وکار و مشتری هردو از آن بهره می‌برند.

تطبیق‌پذیری

تطبیق بسیار سریع با تغییرات فضای کسب‌وکار در پلتفرم‌ها بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است. علاوه‌بر عدم وابستگی به مکان، ویژگی تغییرپذیری سریع که منجر به تطبیق‌پذیری کسب‌وکارهای آنلاین می‌شود، عامل مهمی در رشد و توسعه آنهاست.

ارتباطات و خلق ارزش

نباید فراموش کرد بستر پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین با فراگیر شدن اینترنت و در دسترس بودن آن برای طیف وسیعی از مردم جامعه فراهم شد. در مورد پلتفرم‌های مدرن هم ماجرای مشابهی وجود دارد؛ این پلتفرم‌ها باید در دسترس باشند و نیازهای ما را برطرف کنند اما خود این پلتفرم‌ها زمانی محبوب شدند که اینترنت از حالت نسبتاً گران خارج شد و با قیمتی ارزان در دسترس همه قرار گرفت. اگر اینترنت فراگیر نبود هیچ‌کدام از این کسب‌وکارها به چنین موفقیت‌هایی نمی‌رسیدند. بارها دیده‌ایم یک تکنولوژی به دلیل عرضه شدن در زمان نامناسب، یعنی در زمانی که بستر جامعه برای پذیرش آن آماده نبوده، شکست خورده و حذف شده است.کافی است برترین کسب‌وکارهای جهان را نگاه کنیم تا کوکاکولا را به‌عنوان یک کسب‌وکار سنتی کنار مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای آنلاین مثل فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و... ببینیم. کسب‌وکارهای آنلاین با ایجاد ارتباط بین مخاطبان منجر به ارزش‌آفرینی می‌شوند و ادامه این روند منجر به افزایش ارزش کسب‌وکارها خواهد شد.

ارزش‌آفرینی

اگر کمی عمیق‌تر به کسب‌وکارهای مدرن نگاه کنیم، می‌بینیم ‌آنها با برقراری یک شبکه ارتباطی بین فروشنده‌ها و مشتریان، ارزشی را در ذهن مخاطبان‌شان آفریده‌اند که از یک کسب‌وکار سنتی برنمی‌آید. در این فرآیند، خلق ارزش با توانمندسازی مخاطب صورت می‌گیرد و تجربه کسب‌وکارهای آنلاین هم آن را تایید می‌کند.

فعالیت‌های اجتماعی

یکی دیگر از برتری‌های قابل توجه کسب‌وکارهای الکترونیک نسبت به انواع سنتی کسب‌وکارها، تعامل مستقیم و غیرمستقیم خریداران و فروشنده‌ها در بستر اینترنت است؛ تعاملی که آثار مثبت آن از عوامل رشد چشمگیر تجارت الکترونیک است. مثلا در خرید از یک پلتفرم سنتی مجبوریم در محل حاضر شویم، گشتی در فروشگاه‌ها بزنیم، از فروشنده‌ها پرس‌وجو کنیم و با بررسی جمیع جوانب خرید کنیم. اما خرید از پلتفرم‌های شکل‌گرفته در بستر فناوری چنین نیست. مثلا حین خرید به نظرات تعداد زیادی از خریداران دسترسی داریم و بررسی نظرات کسانی که قبلا از کالا یا سرویس مدنظر ما استفاده کرده‌اند، دید ما را نسبت به جوانب خرید چنین کالایی باز می‌کند. البته نباید نقش شبکه‌های اجتماعی را در این زمینه نادیده گرفت. دسترسی به نظرات بسیاری از کاربران پلتفرم‌های مختلف، امکان تصمیم‌گیری با بررسی بیشتر را در زمان کمتری نسبت به کسب‌وکارهای سنتی فراهم می‌کند.

تغییر شیوه

به عقیده بسیاری از کارشناسان موفق‌ترین کسب‌وکارهای مدرن آنهایی هستند که می‌توانند تغییر پارادایم ایجاد کنند. یک مثال شاخص تغییر پارادایم، تبدیل اندروید به پلتفرم رایج مورد استفاده در بین تعداد زیادی از کاربران ادوات تکنولوژی است. گوگل از مدت‌ها پیش تمایل داشته گوشی‌های هوشمند به پارادایم موبایل در دنیا تبدیل شوند که چنین هم شد. واضح است که تغییر پارادایم یک‌روزه و به آسانی رخ نمی‌دهد. چنین تغییراتی نیازمند تلاش، ثبات و هوشمندی مغزهای متفکر کسب‌وکارهای موفق است.

اقتصاد یک پلتفرم مدرن بسیار پیچیده است و از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنیم حرف برای گفتن دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تجارت الکترونیک که در پلتفرم‌های موفق به وضوح قابل مشاهده است، تغییر ارزش کل بازار است! ظهور پلتفرم‌های تبلیغات منجر شد بازار تبلیغات به شکل مدرن و امروزی درآید. چنین پلتفرم‌هایی نگاه سنتی و نه‌چندان کارآمد به تبلیغات را تغییر دادند و ارزش کل بازار تبلیغات را بالا بردند. یک کسب‌وکار آنلاین به بازار ارزش می‌بخشد و راه را برای خود و همتایانش باز می‌کند تا مسیر توسعه را سریع‌تر و آسان‌تر طی کنند. نگاهی عمیق‌تر به ابعاد مختلف تجارت الکترونیک، عوامل رشد و توسعه سریع آن را آشکار می‌کند. اگر همه عوامل را مثل قطعات یک پازل کنار هم بچینیم، تصویر نهایی، امید به رشد قابل توجه این پلتفرم‌هاست که آینده درخشانی را برایشان فراهم می‌کند.

منبع: BLOOMBERG.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات