تاپیک سی و دوم: از عرضه عمومی سهام دارپ باکس تا راه اندازی تاکسی هوایی توسط اوبر در هند

طبق روال یکشنبه ها این هفته نیز به برسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته اول از سومین ماه سال 2018 میلای اخبار متفاوت و قابل توجهی در حوزه کسب وکار و راه اندازی استارتاپ های کاربردی در خبر گزاری های معتبر جهانی که بیشتر به انتشار خبرهای حوزه کسب و کار می پردازند، منتشر شده است. از جمله خبرهای مهمی که توانست توجه مخاطبان به ویژه علاقه مندان و کاربران دراپ باکس را به خود جلب نماید، خبر مربوط به عرضه عمومی سهام دارپ باکس بوده است. به نظر می رسد تصمیم این شرکت برای ارائه و عرضه عمومی سهام این شرکت بسیار جدی باشد. خبر دیگر مربوط به گمانه زنی ها در خصوص راه اندازی تاکسی هوایی توسط شرکت اوبر در هند است. با توجه به ملاقات دارا خسروشاهی، مدیر عامل اوبر و وزیر هوانوردی هندوستان، گمانه زنی های زیادی در خصوص راه اندازی سرویس تاکسی هوایی در هند شکل گرفته است.

ممنوعیت خرید و فروش ارزهای مجازی در کره جنوبی لغو شد. مقامات کشور کره جنوبی پس از بررسی ممنوعیت یا تسهیل خرید و فروش ارزهای رمزپایه در این کشور، در تصمیم پیشین خود درباره این ارزها تجدید نظر کردند. دولت کره جنوبی اعلام کرد که از خرید و فروش ارزهای مجازی حمایت می‌کند و مانعی برای علاقمندان به تبادل ارزها ایجاد نخواهد کرد. ارزش اکثر ارزهای رمزپایه در بازارهای تبادل ارز کره جنوبی بالاتر از سایر کشورها است و این مسئله شائبه استفاده از ارزهای مجازی برای قمار یا پولشویی را ایجاد می‌کند. به علاوه این نگرانی برای دولت این کشور وجود دارد که از روش یاد شده برای فرار مالیاتی استفاده گردد.

اوبر در هندوستان تاکسی هوایی راه اندازی می کند. دارا خسروشاهی (مدیرعامل اوبر) اخیرا با وزیر هوانوردی کشور هند ملاقاتی داشت و با وی در مورد همکاری‌های آتی میان اوبر و این کشور گفتگو کرد. اگرچه علت اصلی این جلسه هنوز مشخص نیست، اما احتمال می‌رود در این ملاقات راجع به راه اندازی سیستم تاکسیرانی هوایی در هند رایزنی شده باشد. خسروشاهی در چند ماه اخیر سخنان امیدوار کننده‌ای در مورد تجاری سازی یک سیستم تاکسیرانی هوایی مطرح کرده بود و احتمال داد که این رویا تا ۵ سال دیگر به واقعیت بدل شود. ماه گذشته میلادی وزیر هوانوردی کشور هند اعلام کرد که بخش تحت نظارت وی در دولت، مذاکراتی را در مورد مفهوم تاکسی رانی هوایی آغاز کرده است تا مشکل حمل و نقل هند حل شود. براساس گزارش‌هایی که در این رابطه منتشر شده‌اند، مقامات دهلی نو باور دارند که تاکسی هوایی راهکار نهایی برای حل مشکل حمل و نقل در این شهر است و ادعا کرده‌اند که به وسیله تکنولوژی‌های فعلی، امکان راه اندازی چنین سیستمی را بدون صرف هزینه‌های بیشتر نسبت به سفر کردن با اتومبیل یا هواپیما مهیا خواهند ساخت.

سهام دراپ باکس به صورت عمومی عرضه می شود. پس از انتشار شایعات بسیار در مورد عرضه سهام دراپ باکس، اکنون این شرکت واقعا قصد دارد که سهام خود را به صورت عمومی عرضه کند. دراپ باکس تقاضای عرضه عمومی سهام را بطور محرمانه مطرح کرده است و این درخواست در حال حاضر مراحل اداری را طی می‌کند. اسنادی که این شرکت به منظور عرضه عمومی سهام ارائه داده است، جزئیات بیشتری را در مورد میزان سود و تعداد کاربران این شرکت آشکار می‌کند. کسب و کار این سرویس اشتراک فایل به این وابسته است که بتواند کاربرانی را که بطور مجانی از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند، به سوی سرویس‌های غیرمجانی خود هدایت کند؛ همچنین این کمپانی باید علاوه بر توانایی حفظ این کاربران، بتواند آنها را متقاعد کند تا سرویس‌های مورد استفاده‌ خود را ارتقاء دهند. سهام دراپ باکس در بازار بورس نزدک و با شناسه‌ DBX ارائه می‌شود، البته تا کنون مبلغ هر سهم هنوز مشخص نشده است و احتمالا در آستانه‌ عرضه‌ عمومی سهام این شرکت، ارزش هر سهم تعین می‌گردد. سهام داران دراپ باکس به سه سطح مختلف تقسیم می‌شوند، سهام داران سطح C که حق رای در شرکت ندارند، سهام داران سطح B که صاحب یک رای به ازای هر سهم خواهند بود و سهام داران سطح A که به ازای هر سهم ۱۰ رای خواهند داشت.

علی بابا در تلاش شدید برای به دست آوردن پلتفرم سرویس توزیع غذای Ele.me است. علی بابا، غول تجارت الکترونیک قصد دارد تا با استفاده از شبکه سرویس چینی توزیع غذا Ele.me جایگاه این سرویس را در ارسال غذا از آن خود کند و از نحوه ارسال غذا در این سرویس برای ارسال سایر اقلام سفارشی در این وب سایت استفاده نماید. وب‌سایت خرید و فروش اینترنتی علی‌بابا که به‌ عنوان یکی از غول های تجارت الکترونیک شناخته می شود قصد دارد تا با استفاده از خریداری پلتفرم سیستم و شبکه انتقال غذا سرویس Ele.me و استفاده از آن برای ارسال اقلامی به‌ غیر از غذا به یکی از محبوب‌ترین وبسایت های خرید و فروش و ارسال محصول آنلاین و فوری تبدیل شود. علی‌بابا قصد دارد تا با استفاده از یکسری مذاکرات پلتفرم سرویس توزیع غذا Ele.me را از آن خود کند و به این ترتیب سود بیشتری را در بازار سودآور چین که سرویس های آنلاین به‌خصوص سرویس های توزیع غذا در آن موفق عمل کرده اند، به دست آورد. هرچند هنوز بحث ها و صحبت های زیادی بر سر واگذاری پلتفرم Ele.me به علی‌بابا مطرح می شود اما اگر این انتقال و واگذاری با موفقیت انجام شود، علی‌بابا صاحب تمام و کمال این شرکت خواهد شد و به‌عنوان بزرگ‌ترین غول تجارت الکترونیک در چین و دنیا با سرمایه ۱.۲۵ میلیارد دلار در سال شناخته خواهد شد. هرچند با این وجود، شرکت Baidu که به‌عنوان غول تکنولوژی در چین شناخته می شود، همچنان یکی از رقبای اصلی علی‌بابا باقی می ماند.

پلتفرم استارتاپی 4YFN در حاشیه کنگره جهانی موبایل بارسلونا فعالیت می کند. پلتفرم ۴YFN با هدف کمک به آشنایی استارتاپ‌ها با سرمایه گذاران و متخصصان در حاشیه کنگره جهانی موبایل که در بارسلونا برگزار می‌شود، فعالیت می‌کند. پلتفرم ۴YFN (مخفف عبارت ۴Years From Now) را می‌توان نمایشگاهی جانبی در کنار کنگره‌ی جهانی بارسلونا دانست. بنیانگذاران ۴YFN، آن را اینگونه معرفی می‌کنند: ۴YFN پلتفرم کسب و کار استارتاپی در پایتخت صنعت گوشی‌های هوشمند جهان یعنی بارسلونا است. این پلتفرم برای استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ و مؤسسات عمومی این امکان را فراهم می‌کند که فرصت‌ها، ایده‌ها و سرمایه‌های جدید را برای راه اندازی شرکت‌های مدرن کشف کنند. از امکاناتی که این پلتفرم در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهد می‌توان به ورکشاپ‌های تخصصی موبایل، کنفرانس‌های نمایش محصولات، نمایشگاه و امکانات شبکه سازی حرفه‌ای اشاره کرد. موسسان ۴YFN اعتقاد دارند که استارتاپ‌ها تنها راه نجات کشورها از بحران‌های مالی است.

 

نظرات