فروشگاههای زنجیرهای بین حلقه...
توزیع یکپارچه کالا از ارزش های فروشگاه های زنجیره ای است
مشاور بینالمللی خردهفروشی با بیان اینکه ایجاد تعادل بین حلقه مصرف کننده و تولیدکننده از ماموریت های فروشگاه های زنجیره ای است، گفت: توزیع یکپارچه کالا از ارزش های این فروشگاه ها است .
سام ضرابی ، کارشناس صنعت خرده فروشی و مشاور بینالمللی خردهفروشی در پاسخ به این پرسش که فروشگاه های زنجیره ای چقدر در قطع دست واسطه ها و نظامند کردن توزیع کالا توانستند موثر باشند، اظهار کرد: اصولا فروشگاه های زنجیره ای جدا از اینکه نیاز مصرف کننده به خرید بهینه را در گستره محصولات زیاد تسهیل می کنند، یکی از ماموریت اصلی آنها تنظیم بازار است و بین حلقه مصرف کننده و تولیدکننده تعادل ایجاد می کند .
یکی از ماموریت های اصلی فروشگاه های زنجیره ای و توسعه آنها در کل کشور این است که قیمت ها را متعادل می کنند، حضور این فروشگاه ها موجب شده دانش، فرهنگ و نیاز مصرف کننده به روز شود، مصرف کننده برند های تجاری و کیفیت را به خوبی نمی شناسد و با توجه به مارکتینگی که این فروشگاه ها دارند این بستر را آماده می کند و به دلیل اینکه دانش مشتری افزایش می یابد نیازبه روز تری خواهد داشت و این امر موجب می شود با اطمینانی که مشتری به این فروشگاه ها می کند نیاز خود را برطرف می کند .
از طرفی این فروشگاه ها موجب می شوند قیمت تمام شده تولیدکنندگان کاهش یابد و یک زنجیره ۳۶۰ درجه ای از سرمایه گذار در بخش تولید تا مصرف کننده ایجاد می کنند، بنابراین جمله برنده،برنده، برنده به صورت کامل برای هر سه حلق تولیدکننده،مصرف کننده و ارائه کننده محقق می شود .
ضرابی درباره نقش آفرینی این فروشگاه ها در توزیع و عرضه یکپارچه کالا در سراسر کشور بیان کرد: ارائه بهتر و بیشتر کالا به مولفه های متفاوتی وصل است، درهای کشور سالها است که به دلیل تحریم و نوع مدیریت دولت بسته است که البته این موضوع نقاط مثبت و منفی دارد، نقطه مثبت این است که کمک کرده تا تولیدکنندگان داخلی در حوزه های متفاوت نیازهای کالایی فروشگاه های زنجیره ای را بر اساس افزایش سبد کالای خودشان گسترش دهند اما در مقابل اثر مستقیم روی کیفیت می گذارد چرا که علم روز و تولیدکنندگانی که با بازار جهانی در ارتباط هستند در داخل کشور وجود ندارند و مصرف کننده ایرانی مجبور به استفاده از تولید داخل است .
به دلیل محدودیت تولیدکنندگان داخلی در استفاده از دانش و فناوری های روز روی عملکرد آنها اثرگذار باشد و نتوانند کیفیت محور حرکت کنند اما عرضه یکپارچه کالاها را در کشور انجام می دهند و با توجه به اینکه بر اساس مطالعات بازار و نیاز مشتریان سبد کالایی خود را تنظیم می کنند، حتما به صورت یکپارچه توزیع صورت می گیرد اما برخی زمان ها مشتریان گله دارند که در برخی فروشگاه ها تنوع نسبت به برخی دیگر از فروشگاه ها بیشتر است که البته این موضوع موردی است و ماموریت اصلی توزیع یکپارچه کالا از ارزش های این فروشگاه ها است .
مشاور بینالمللی خردهفروشی درباره نقش فروشگاه های زنجیره ای در رفع و کاهش احتکار خاطرنشان کرد: موضوع احتکار،صنوف و محدود بودن اجناس چالشی است که در این حوزه در مورد کالاهای اساسی وجود دارد و با توجه به اینکه این اقلام، کالاهای مورد نیاز است به سیاست ها و برنامه ریزی کلان کشور، دولت و وزارتخانه های مرتبط بر می گردد .
از دلایل احتکار کالاهای اساسی نوسان نرخ ارز، محدودیت واردات، پرداخت یارانه های نادرست، توجه نکردن به مولفه های اقتصادی از عوامل احتکار است .
همچنین تولیدکنندگانی که همزمان با تولید وارد پخش نیز شدند این مزیت را برای خود ایجاد می کنند که اول متناسب بر نیاز فروشگاه های خود را تامین کنند و بعد مابقی فروشگاه ها را در نظر می گیرند و توجه نکردن به مصرف کنندگان نهایی برای پخش کالا از معضلاتی است که تا زمانی که تغییری در سیاست کلان کشور،موضوع ارز، وصل نشدن به بازار بین المل ایجاد نشود این موضوع همچنان وجود خواهد داشت هر چند فروشگاه های زنجیره ای این معضل را تقلیل خواهد داد اما هیچگاه به دلیل اینکه یک بحث کلان و حکومتی است نمی تواند آن را به صفر برساند و از وظایف دولت است که بتواند این دغدغه و مشکلات را برطرف کند تا فروشگاه های زنجیره ای، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متضرر از این بابت نشوند .
منبع : پایگاه خبری تیتر۲۰
نظرات