سرمایه گذاران به دنبال چه فاکتورهایی در کارآفرینان می گردند؟

سرمایه گذاران به دنبال چه فاکتورهایی در کارآفرینان می گردند؟

سرمایه‌گذاران برتر چه استارتاپ‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و چه انتظاراتی از کارآفرینان و تیم مدیریتی شرکت‌ها دارند؟ اکوسیستم - از 20 سال گذشته تاکنون، آقای Nihal Mehta، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در حوزه استارت آپ ها، بر روی بیش از 200 شرکت سرمایه گذاری کرده است. در این میان نیز چندین استارت آپ موفق از جمله ipsh و LocalResponse را پایه گذاری نموده است. یکی از اولین شرکت هایی که Nihal Mehta در اوایل فعالیت کاری خود بر روی آن سرمایه گذاری کرد AdMob نام داشت. با این وجود او می گوید: من نمی دانستم که چطور باید سرمایه گذاری کنم. تنها چیزی که می گفتم این بود: بفرمایید این چک شما. خوشبختانه این سرمایه گذاری جواب داد و این استارت آپ به قیمت 750 میلیون دلار به گوگل فروخته شد. حال او یک سرمایه گذار با تجربه است که مدیریت Founding General Partner را در Eniac Ventures بر عهده دارد. شرکتی با 100 میلیون دلار بودجه که بر روی استارت آپ هایی همچون Airbnb، SoundCloud و غیره سرمایه گذاری کرده است. او اخیرا تجربیات خود را در موسسه Rise New York با کارآفرینان به اشتراک گذاشته است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. 1 – بر روی روابط خود تمرکز کنید زمانی که با یک سرمایه گذار ملاقات می کنید پیش از هر چیزی بر روی ایجاد یک رابطه دوستانه تمرکز کنید. چهارچوب ذهنی معاملاتی خود را بررسی کنید. حتی اگر سرمایه گذار تصمیم گرفته است که بر روی استارت آپ شما سرمایه گذاری نکند، آن ها می توانند یک بازخورد باارزش برایتان داشته باشند یا این که شما را به فردی معرفی نمایند که می تواند مسیر کسب و کار شما را متحول کند. از آنجایی که Mehta روزانه با تعداد زیادی از کارآفرینان در ارتباط است، بیشتر این ملاقات ها به سرمایه گذاری ختم نمی شود. او می گوید : ما در هر ماه با حدود 500 شرکت مختلف دیدار می کنیم و از میان آن ها تنها بر روی یکی از آن ها سرمایه گذاری خواهیم کرد. Mehta قصد دارد تا حداقل اگر سرمایه گذاری بر روی شرکتی صورت نمی گیرد، آن شرکت را به سوی روابط سودمند سوق دهد. او معتقد است که ارتباطات استراتژیک می تواند به اندازه نوشتن یک چک، به خصوص در دوران جمع سپاری (crowdfunding) تاثیرگذار باشد. او می گوید:  اگر من بتوانم بین یک از اعضای تیم خود و موسس استارت آپ ارتباط برقرار کنم در نتیجه به یک برد سه جانبه دست پیدا خواهم کرد. Mehta توانست با استفاده از هزاران ارتباطی که با برندها و شرکت های بزرگ دنیا به وجود آورده است به عنوان human rolodex دست یابد. 2 - به دنبال بازارهای چند صد میلیارد دلاری باشید Mehta و تیمش به دنبال بنیان گذارانی می گردند که بتوانند بازارهای بسیار بزرگ را مدیریت کنند. ممکن است هدف شما یک بازار چند صد میلیارد دلاری باشد و آن را از دست بدهید، اما هنوز شرکت شما ارزش خود را از دست نداده است. چه بازارهایی دارای بیشترین پتانسیل امیدوارکننده هستند؟ بررسی کنید که وی‌سی‌ها هم اکنون بر روی چه چیزهایی سرمایه گذاری می کنند؟ سرمایه گذاری های Eniac هم اکنون در حوزه های موبایل، رباتیک و AR/VR است.  3 – توانایی فنی خود را افزایش دهید زمانی که Mehta گزینه های بالقوه سرمایه گذاری را بررسی می کند به دنبال کارآفرینانی می گردد که بتوانند محصول خود را از ابتدا تا انتها بسازند و آن را هدایت کنند. او می گوید: ما اساسا به دنبال هم بنیان گذاران فنی می گردیم. کسانی که می توانند محصول را بسازند و در فروش آن نیز مهارت داشته باشند. ما افرادی را نیاز داریم که می توانند بر روی پای خود بایستند و به تیم های دیگر وابسته نباشند. بسیار مهم است که بنیانگذاران بتوانند پیش از آن که شرکت به سودآوری پایدار برسد از محصول خود و تیم خود پشتیبانی کنند. بنابراین از موارد بسیار مهمی که باید جز اولویت قرار داد جذب نیروهای متخصص و بامهارت است. اگر چنین امکانی وجود ندارد از دوره های آموزش های فنی و حرفه ای استفاده کنید و دوره های تحصیلی آنلاین مانند General Assembly، Coursera و Udacity را دنبال نمایید. اگر قصد ورود به بازارهای چند میلیارد دلاری را دارید، داشتن دانش و مهارت های فنی جز ملزومات به حساب می‌آید. با این وجود قدرتی که روابط شما با دیگران می تواند بر روی موفقیت های شغلی تاثیرگذار باشد دست کم نگیرید. برخی اوقات ارتباط داشتن با افراد تیم یک سرمایه گذار می تواند فرصت های بیشتری در مقایسه با فرصت هایی که یک چک بانکی می تواند برایتان ایجاد کند، پیش روی شما قرار دهد.

نظرات