چگونه پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی انجام دهیم

چگونه پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی انجام دهیم


مقدمه

هر فردی برند شخصی خاص خود را دارد؛ اما تنها عده خاصی برای ثبت و ارتقای آن تلاش می‌کنند . هر پلتفرمی که فرد بتواند اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارد، می‌تواند ابزاری برای ایجاد یک برند شخصی باشد. بدین ترتیب رسانه‌های مجازی و غیرمجازی زیادی در خلق یک پرسونال‌برندینگ کاربرد دارند.
برخی رسانه‌ها زمان، هزینه‌ و انرژِی زیادی برای ایجاد برند شخصی می‌طلبند اما خوشبختانه امروزه شبکه‌های اجتماعی، مسیر را بسیار راحت و هموار ساخته‌اند. در این پلتفرم‌ها فرد به شیوه‌های مختلف می‌تواند خود را معرفی کند و مستقیما با مخاطب خاص خود ارتباط بگیرد. با این حال می‌بینیم که در کنار سیل عظیمی از مردم که وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند تنها عده خاصی موفق می‌شوند برند شخصی خود را به خوبی ایجاد کنند و در ذهن دیگران ثبت شوند.

در این مطلب به چرایی آن می‌پردازیم. همچنین بیان می‌کنیم که چگونه می‌توان پرسونال برندینگ در شبکه‌‌های اجتماعی خلق کرد و نمونه‌هایی از برندهای شخصی موفق را بررسی می‌کنیم.

پرسونال برندینگ در شبکه ‌های اجتماعی

پرسونال برندینگ در شبکه ‌های اجتماعی چگونه انجام می شود؟

شبکه‌های اجتماعی به دلایل زیادی، بهترین فضا برای ایجاد و ارتقای برند شخصی محسوب می‌شوند. این شبکه‌ها فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند؛ به شما این امکان را می‌دهند که مخاطبان خود را پیدا کنید؛ با آنها تعامل مستقیم داشته باشد؛ شبکه ارتباطی موثر خود را ایجاد کنید و از همه مهم‌تر برای ادامه مسیر خود همواره دیدگاه جدید داشته باشید.
با تمام این تفاسیر هر کسی نمی‌تواند در این فضا برند موثر خود را ایجاد کند. ایجاد پرسونال‌برندینگ در شبکه‌های اجتماعی تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که با برنامه و استراتژی همراه و نکات حرفه‌ای در آن رعایت شده باشد. در ادامه به مراحل و نکاتی می‌پردازیم که پایه و اساس ایجاد یک برند حرفه‌ای و موثر در شبکه ‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند و باید به آن‌ها دقت کرد.

خودشناسی در ساخت برند شخصی
برای ساخت برند شخصی ابتدا باید خود را بشناسید. تنها در صورتی که بدانید چه کسی هستید و چه ویژگی‌ها و اهدافی دارید، قادر خواهید بود تصویری قابل اعتماد از خود در ذهن مخاطب بسازید. خودشناسی ریشه و اساس ساخت برند شخصی شما و هویت آن است. سست بودن این ریشه، شاید تا مدتی این برند را پایدار نگه‌دارد اما با گذر زمان، نابودی و فرسایش آن را باعث می‌شود.

خودشناسی در پرسونال‌ برندینگ)

با شناخت خودتان متوجه خواهید شد که برندتان حول چه موضوعی باشد و جستار گسیخته عمل نکنید. بهتر است برای شناخت خود و ساخت هویت برندتان از پاسخ به سوالات زیر شروع کنید:

  • چه ویژگی‌هایی دارید؟
  • در چه حوزه‌هایی مهارت و تجربه دارید؟
  • به چه حوزه‌هایی علاقه دارید؟
  • آیا می‌توانید مهارت خود را در زمینه‌ای که علاقه دارید ارتقا دهید؟
  • می‌خواهید دیگران شما را به چه چیزی بشناسند؟
  • چه چیزی را قصد دارید به نمایش بگذارید؟
  • چرا در بین حجم عظیمی از دیتا که توسط افراد مختلف ارائه می‌شود مخاطب باید شما را دنبال کند؟
  • چه مخاطبینی را می‌خواهید جذب کنید؟

لزومی ندارد که موضوع چندان سخت و حرفه‌ای باشد. زمینه‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و پیشران شما باشد. ممکن است در نهایت به این برسید که دوست دارید در مورد موضوعات مختلف فرهنگی-اجتماعی صحبت کنید، اخبار فوتبال را به تحلیل کنید یا تجربه‌های خود را از شیوه تربیتی فرزندتان به اشتراک بگذارید. در هر صورت و با انتخاب هر موضوعی، باید به جواب دو سوال آخر تمرکز ویژه‌ داشته باشیدو به این فکر کنید چطور می‌توانید آن را به طور خاص ارایه کنید.

به عنوان مثال آقای مت ادلارد که یک برند موفق در شبکه‌های اجتماعی است را در نظر بگیریم. مت ادلارد در زمینه پخت نان و شیرینی فعالیت دارد. محتوا و ویدیوهای خیلی خوبی از ایشان در اینستاگرام، یوتیوب و ... قابل دسترس است. او خود را “self-taught baker” معرفی می‌کند. شخصی که به جای تکرار دستور پخت‌های معمول ، همیشه تلاش می‌کند ایده‌ و مزه‌های جدید را در کنار هم قرار دهد و به دستورالعمل خاص خود برسد. او مخاطب را با داستان آزمایش‌های مختلف خود از پخت، ترکیب مزه‌ها و نتیجه همراه می‌کند و حاصل آن را چه خوب یا بد با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. بدین ترتیب در کنار پیداختن به علاقه خود، افرادی که عاشق تجربه طعم‌های جدید هستند را هم به عنوان دنبال‌کننده خود دارد.

برند شخصی موفق در شبکه های اجتماعی

پیوستگی در همه شبکه های اجتماعی

در همه شبکه‌های اجتماعی نام، تصویر پروفایل یا حتی معرفی بایوی یکسان داشته باشید. اگر در مدیایی امکان انتخاب نام یکسان نبود با تغییری آسان و کوچک این کار را انجام دهید. بدین ترتیب افراد به راحتی در مدیاهای مختلف شما را پیدا می‌کنند و در ذهن شان ثبت خواهید شد.

در ادامه تصویر پروفایل مت آدلارد را در توییتر و فیس‌بوک می‌بینید. همانطور که مشخص است نام، تصویر و معرفی او در این دو پلتفرم هم شبیه پروفایل اینستاگرامش است که در بخش قبل مشاهده کردید.

پیوستگی پروفایل در شبکه های اجتماعی

پیوستگی پروفایل در شبکه های اجتماعی

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای پرسول برندینگ

آیا لازم است در همه شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؟ قطعا خیر. شما باید شبکه‌هایی را انتخاب کنید که مخاطبین شما  فعالیت دارند. حضور شما در اینستاگرام، آن هم در حالی که مخاطبین‌تان در توییتر به سر می‌برند دقیقا مثل تبلیغ در یک بیابان است. پس باز هم به بحث شناخت خود و مخاطبین خود برگردید و دقت کنید که چه مخاطبینی را می‌خواهید جذب کنید و ایشان را در کدام شبکه اجتماعی می‌توانید پیدا کنید.

از بین پلتفرم‌هایی که مخاطب شما را شامل می‌شود، فضایی را در ابتدای کار انتخاب کنید که با آن احساس راحتی بیشتری دارید یا اولویت بیشتری برای شما دارد. به عنوان مثال شخصی که در زمینه مد و فشن فعالیت دارد قطعا حضور در اینستاگرام یا پینترست را قبل از توییتر در اولویت خود خواهد داشت یا ممکن است با اینستاگرام احساس راحتی بیشتری داشته باشید. پس ایجاد برند شخصی خود را از آن شروع کنید.
همچنین به این نگاه کنید که چند شبکه اجتماعی را هم زمان می‌توانید پیش ببرید. شاید تنها  فرصت و زمان اداره تنها دو پلتفرم را به صورت هم زمان داشته باشید، پس به آن اکتفا کنید. در آینده وقتی برندی موثر خلق کردید می‌توانید برای حضور در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز برنامه‌ریزی کنید.

یک پرسونال‌ برند باید فعال باشد

داشتن نقشی فعال در هر شبکه یکی عوامل اصلی و موثر درایجاد یک پرسونال برندینگ موثر است. افرادی که فعالیت مستمر و منظمی دارند علاوه بر اینکه در ذهن مخاطب ثبت می‌شوند، در نهایت دنبال‌کننده بیشتری هم خواهند داشت. بنابراین به طور پیوسته علایق، نکات و تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارید. اما چه تعداد پست یا محتوا در هر شبکه اجتماعی روزانه باید منتشر شود؟

شرکت بافر طی آزمایش‌های مختلف به بررسی تعداد پست مناسبی که در هر شبکه اجتماعی بهتر است توسط فرد منتشر شود پرداخته است و نتیجه را به صورت زیر اعلام می‌کند:

  • فیس‌بوک- ۲ بار در روز
  • توییتر-۵ بار در روز
  • لینکدین-۱ بار در روز
  • پینترست-۵ بار در روز
  • اینستاگرام-۱.۵ بار در روز

می‌توانید از این الگو استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که در نهایت این خود شما هستید که باید به تجربه به تعداد و زمان مناسب نشر محتوا در هر پلتفرم دست پیدا کنید. ممکن است به این نتیجه برسید که یک توییت در روز هم شما را به هدف خود می‌رساند. پس همان را در پیش بگیرید. همواره سعی کنید الگوریتم مناسب خود برای ارتباط با مخاطب را پیدا و طبق آن عمل کنید.
همچنین برای مدیریت مناسب نشر محتوا به ویژه اگر در چندین پلتفرم به طور هم‌زمان حضور دارید می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مثل نوین‌هاب استفاده کنید. با این ابزارها کافی است تنها محتواهای خود را آپلود و زمان نشر آن را تعیین کنید.  محتوا در زمان مقرر در پلتفرم مربوطه قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب بخشی از دغدغه ذهنی شما برای نشر منظم محتوا در شبکه‌های اجتماعی پوشش داده می‌شود.

محتوای مناسب برای ایجاد یک برند شخصی

محتوای خاص، باکیفیت و متناسب با برند شما جزء جدایی‌ناپذیر از پرسونال برندینگ در شبکه‌ های اجتماعی است. در هنگام تهیه محتوا این نکات را حتما لحاظ کنید:

_محتوای شما در هر شبکه اجتماعی باید متناسب با سبک، لحن و ادبیات همان مدیا باشد. در توییتر باید کوتاه و صریح منظور خود را بیان کنید. در اینستاگرام محتوای بصری داشته باشید و لحن صمیمی، ملایم و دوستانه در پیش بگیرید و همین طور بقیه شبکه های اجتماعی.

_پیوستگی تم، رنگ یا لوگوی استفاده شده در همه شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید. یک تم، رنگ یا حتی یک کاور تصویر یکسان در پلتفرم‌های بصری تاثیر بسزایی بر ذهن مخاطب دارد. حتما از این قابلیت استفاده کنید.

_محتوای پیج یا اکانت شما باید پیوستگی داشته باشد؛ به طور مداوم از شاخه‌ای به شاخه دیگر نپرید. به عنوان مثال اگر در اکانت خود صرفا محتوای آموزشی و تخصصی کار می‌کنید به همان سبک ادامه دهید. اما آیا به این معناست که نباید در مورد مسائل شخصی خود در این اکانت صحبت کنید؟ قطعا خیر.
این موضوع کاملا بستگی به شما دارد که می خواهید مخاطب شما را چطور ببیند. در هنگام شروع کار برای ایجاد برند شخصی بهتر است اکانتی جداگانه برای هر حوزه داشته باشید. اما به مرور وقتی کمی بیشتر مخاطب درگیر برند شما شد، قطعا علاقه بیشتری به شناختی نزدیکتر پیدا می‌کند و می توانید به طور محدود محتواهایی را هم درباب مسایل شخصی ارایه کنید.
دکتر شعبانعلی در هویت برند، نظر خود را در این باره این طور بیان می‌کنند:"
«برندهای شخصی» وقتی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند به تدریج به ترکیبی از «هویت شغلی (یا تخصصی)» و «هویت شخصی» تبدیل خواهند شد." ایشان برای نمونه از استاد بزرگوار شجریان نام می برند که حضور ایشان در مدیاها در ابتدا صرفا به تخصص و حرفه ایشان محدود بوده است. اما در سال‌های اخیر مواضع خارج از موسیقی خود را هم مطرح می‌کردند و با استقبال عمومی هم روبرو بود. شاید اگر هنگام شروع حرفه موسیقی به این سبک عمل می‌کردند چندان مورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت.

این روند را در مورد نیل پاتل از کارافرینان مطرح حوزه بازاریابی هم شاهد هستیم. او اخیرا در پیج خود در اینستاگرام، پست‌هایی را به کودک خود اختصاص می‌دهد. پیوستگی رنگ و تم و همچنین ادبیات متفاوت ایشان در توییتر و اینستاگرام هم قابل مشاهده است.

محتوای مناسب در پرسونال برندینگ

ساخت شبکه ارتباطی موثر

از ارتباطات و شبکه‌سازی موثر همواره و همواره به عنوان عامل موفقیت و ارتقا در هر زمینه‌ای یاد شده است. حتی می‌بینیم که اخیرا گردهمایی‌ یا سمینارها بیشتر به هدف شبکه‌سازی برگزار می‌شوند. خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی، ایجاد این تعامل و ارتباطات را برای همه آسان کرده است.
پس به راحتی برای ارتباطات خود برنامه‌ریزی کنید. با افرادی که در حوزه تخصصی شما فعالیت دارند ارتباط بگیرید. آن‌ها را دنبال و تبادل نظر داشته باشید. با مخاطبین خودتان ارتباط عمیق بگیرید. به سوالات و دایرکت‌های آن‌ها پاسخ دهید. در صورتی که توسط فرد یا مجموعه‌ای منشن شدید به آن واکنش نشان دهید. بدین ترتیب در نهایت حمایت اجتماعی شبکه‌ای موثر از افراد را با خود خواهید داشت.
شبکه ارتباطی موثر باعث می‌شود به دیدگاه‌های جدید برسید؛ با چالش‌های مخاطب بیشتر آشنا ‌شوید؛ خیلی سریع‌تر از معمول رشد ‌کنید و بیشتر و بیشتر به فردی شاخص و شناخته شده در حوزه خود تبدیل شوید.

شبکه سازی در پرسونال برندینگ

خوب ایجاد برند شخصی خود را از همین الان بر اساس موارد گفته شده شروع کنید. در حین فعالیت خود، پرسونال برندهای موفق را بررسی کنید و از نحوه عملکرد آن‌ها ایده بگیرید. صدای خود را بر اساس شبکه‌های اجتماعی مد نظر تنظیم کنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که مثل مت اردلان خلاق و سرگرم‌کننده باشید یا مثل نیل پاتل، حرفه‌ای و متخصص. اما هرکاری می‌کنید خودتان باشید و برای ارتقای این خود واقعی تلاش کنید.

چه برندهای شخصی الان در ذهن دارید؟ فکر می‌کنید چه عاملی باعث موفقیت آن‌ها شده است؟ یا در واقع شما به چه دلیل آن‌ها را دنبال می‌کنید؟ لطفا ما را با نظرات‌تان همراهی کنید.

بهترین بودن رو شروع کن

مطالب مرتبط:

چگونه با شبکه‌های اجتماعی برند شخصی بسازیم؟ برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست برند چیست برند شخصی خود را با پاسخ به این ۶ سوال مدیریت کنید
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات