نقش بزرگ تجارت دیجیتال در آینده صنعت...
بحث نوآوری در تجارت دیجیتال از اهمیت ویژهای در صنعت خردهفروشی برخوردار است. براساس پیشبینی «ای مارکت» هزینه تبلیغات دیجیتال در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۱۷میلیارد دلار خواهد رسید. این شرکت فعال در زمینه تحقیقات بازار، پیشبینی کرده است که تجارت دیجیتال همچنان رشد چشمگیری خواهد داشت. این در حالی است که میزان تبلیغات رسانهای از ۳۹/۱درصد در سال ۲۰۱۷ به ۴۹/۶درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. با پیشرفت تکنولوژی و استراتژیهای متفاوت تجارت الکترونیک، بحث تجارت دیجیتال در صنعت خردهفروشی بسیار بااهمیت جلوه میکند. در این مقاله به نقل از مجله کوروش نگاهی به ترندهای تجارت دیجیتال در صنعت خردهفروشی انداختهایم.
محتوای شخصیسازیشده و تجارت دیجیتال در خردهفروشی
محتوای شخصیسازیشده در تجارت دیجیتال در خردهفروشی از اهمیت ویژهای برخوردار است. براساس آمار منتشر شده، ۷۲درصد از مصرفکنندگان تنها زمانی تصمیم میگیرند تا یک پیام بازاریابی را پاسخ دهند که متناسب با علایق خاص آنها باشد. محتوای شخصیسازیشده در بهبود تجربه کاربری و جلب اعتماد مخاطبان بسیار تاثیرگذار است. شما میتوانید با شخصیسازی محتوا در بازاریابی و تجارت دیجیتال روی کاربران خود تسلط پیدا کنید.
یکی از راههای ایجاد حس نزدیکی با مخاطب و ارائه محتوای شخصیسازی شده، رصد رفتار آنلاین کاربر در پلتفرمهای آنلاین شماست. با تجزیه و تحلیل رفتار خرید کاربران یا حتی رفتار جستوجوی آنها برای خرید، میتوانید علایق و نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کنید. براساس آمار ۷۸درصد از کاربران اینترنت در ایالات متحده پس از مشاهده محتوای تبلیغات بازاریابی، جلب برند تجاری خاص میشوند. محتوا با افراد و گروههای خاص ارتباط ویژه برقرار میکند. باید بدانید چه چیزی توجه مخاطب شما را در وبسایت خردهفروشی جلب میکند. از الگوهای خرید یاد بگیرید و محتوای مناسب با این الگوهای خرید را به مشتریان ارائه دهید.
عضویت و اشتراک مشتریان در پلتفرمهای خردهفروشی از اهمیت ویژهای در تجارت دیجیتال برخوردار است. زمانی که مشتریان اقدام به خرید و دریافت کالا میکنند، میتوانند در وبسایت فروشگاه خردهفروشی بهعنوان مشترک فروشگاه ثبت شوند.
بحث اشتراک در تجارت دیجیتال در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و محبوبیت آن بیش از ۱۰۰درصد بوده است. گفته میشود اشتراک در طیف گسترده از صنایع از جمله غذا و نوشیدنی، زیبایی و سلامتی و تناسب اندام و ادبیات از محبوبیت ویژهای برخوردار است. موفقیت تجارت اشتراکی در برندهایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای به وضوح مشهود است. این برندهای تجاری نمونه موفق استفاده از بحث اشتراک در تجارت دیجیتال محسوب میشوند.
نقش و اهمیت مارکتپلیس در تجارت دیجیتال در صنعت خردهفروشی را نباید نادیده گرفت. پیشبینی شده است که تا سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۵درصد سازمانهای تجاری بزرگ از بستر مارکت پلیس استفاده کنند. برندهای بزرگ میتوانند از بستر مارکت پلیس درآمد زایی داشته باشند. مارکت پلیس فضایی است که امکان خرید کاربر را از چندین تامینکننده متفاوت بهوجود میآورد. در واقع گرداننده یک مارکت پلیس نیازی به موجود داشتن کالاهایی که میفروشد، ندارد. بلکه کسبوکار در این فضا از طریق در اختیار قراردادن موجودی سایر فروشندگان و تسهیل امکان خرید این کالاها توسط مشتریان جریان مییابد.
مجله افق کوروش مینویسد: مرز بین مارکت پلیس با تجارت الکترونیک بسیار باریک است. در تجارت الکترونیک برندهای خرده فروشی کالاهای خود را برای عرضه و فروش بر بستر پلتفرمها و وبسایتهای آنلاین خود قرار میدهند. در چنین شرایطی پلتفرمهای فروشگاههای خردهفروشی باید مجهز به انبار باشند. تا کالای مورد نیاز مشتریان را پس از ثبت سفارش برای تحویل آماده کنند. اما در مارکت پلیس تمامی تولیدکنندگان کالا میتوانند از یک بستر آنلاین استفاده کرده و کالای خود را برای فروش عرضه کنند.
یکی از ویژگیهای مارکت پلیس در تجارت دیجیتال و خردهفروشی بحث کاهش هزینههاست. دیگر نیازی نیست تا کالا در انبار نگهداری شود. برندهای تجاری بزرگ مانند آمازون فضایی را مهیا کردهاند تا خردهفروشان کوچک، کالای خود را برای فروش در پلتفرم آنها ارائه دهند. این برندها پس از فروش کالا درصد خود را بهطور مجزا دریافت میکنند.
کمپانی آمازون یک مارکت پلیس ترکیبی محسوب میشود. نوعی از مارکت پلیس که در آن فروشگاه محصولات خود را در کنار محصولات سایر فروشندهها عرضه میکند. یک نمونه دیگر از مارکت پلیسهای ترکیبی فروشگاه بزرگ زنجیرهای والمارت در صنعت خردهفروشی است. والمات دومین پلتفرم تجارت الکترونیک در ایالات متحده محسوب میشود.
در کل با ضعیفترشدن فروشگاههای فیزیکی بزرگ، تجارت دیجیتال و الکترونیک و مارکت پلیسها رونق زیادی را تجربه میکنند. خدمات ویژه این فروشگاهها به کاربران باعث افزایش محبوبیت آنها شده است.
شاید مشتریان به فروشگاههای اینترنتی شک داشته باشند و نتوانند راحت به آنها اعتماد کنند ولی در مورد مارکت پلیس چنین چیزی خیلی کم دیده میشود. چون مشتریان میدانند که یک بازار اینترنتی روی اعتبار خود معامله نمیکند و همه تلاشش را میکند که اعتماد مشتری را هر طور شده جلب کند. به همین خاطر معمولا شرایط سخت و پیچیدهای برای کسانی که میخواهند محصولات خود را در این بازارها بفروشند، قرار میدهند.
یکی از موضوعاتی که در بحث دیجیتال جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد تجارت دیجیتال و واقعیت افزوده است. شما میتوانید مخاطبان خود را در تجربه تجارت دیجیتال در ایجاد یک احساس واقعی شریک کنید. واقعیت افزوده باعث میشود تا مخاطبان زمان خرید دیجیتال حس مواجه واقعی با کالا را داشته باشند. با ایجاد چنین ارتباطی مصرفکننده ترغیب به خرید راحتتر کالای مورد نیاز خود میشود. استفاده از واقعیت افزوده در صنعت خردهفروشی چیز جدیدی نیست. فیسبوک در سال ۲۰۱۸ اقدامات زیادی در زمینه واقعیت افزوده انجام داده است. حالا خردهفروشان از فناوری واقعیت افزوده برای پر کردن شکاف بین دنیای دیجیتال و فضای فیزیکی استفاده میکنند.
یکی از از ویژگیهای واقعیت افزوده در استراتژی تجارت دیجیتال در صنعت خردهفروشی کاهش هزینهها و صرفهجویی در وقت، منابع و هزینه است. دیگر نیاز به موجودی فیزیکی محصولات نیست. مشتریان بدون مشاهده واقعی محصولات میتوانند رابطه واقعی با فضای خرید برقرار کنند. استفاده از واقعیت افزوده از طریق صفحه نمایش تلفن یا کامپیوتر شخصی باعث تعامل مستقیم مشتریان با محصولات قبل از خرید میشود. شرکتهایی چون فیسبوک استاپ هاب و صفورا از واقعیت افزوده در خردهفروشی به درستی استفاده کردهاند. همین موضوع باعث بهبود تجربه کاربری برای آنها شده است.
استفاده از کوچه مصنوعی در تجارت دیجیتال در صنعت خردهفروشی یک انتخاب هوشمندانه است. اعتماد به یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل دادهها و استفاده از اینترنت اشیا، گامی بزرگ و جدید در صنعت خردهفروشی محسوب میشود. هوش مصنوعی داده کاربران را تجزیه و تحلیل میکند. این دادهها میتوانند شامل سن، جنسیت و علایق و آنها باشد. ارائه پیشنهادهای مناسب به کاربران براساس این دادهها تاثیر زیادی در بازاریابی در تجارت دیجیتال دارد.
گوگل از سال ۲۰۱۴ رقمی معادل ۵۰۰میلیون دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده است. همین موضوع نشاندهنده اهمیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنعت خردهفروشی است. براساس نظرسنجی گارتنر ۵۹درصد در تجارت دیجیتال به دنبال راههایی برای بهبود استراتژیهای خود بر مبنای هوش مصنوعی هستند. ۴۱درصد باقیمانده راهحلهای خودکار را در استراتژی تجارت دیجیتال خود به کار بردهاند. براساس اعلام گارتنر ۸۰درصد تعاملات با مشتری در سال ۲۰۲۱ توسط هوش مصنوعی انجام شده است.
منبع: bigcommerce
نظرات