پارک‌های علم ‌و فناوری، باید در اولویت نگاه مسئولان قرار گیرند

پارک‌های علم ‌و فناوری، باید در اولویت نگاه مسئولان قرار گیرند


قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از شرکت های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان گفت: ایجاد انگیزه به جوانان و کاهش وابستگی کشور از دلایل مهمی هستند که باید پارک‌های علم ‌و فناوری در اولویت نگاه مسئولان قرار بگیرند. در این راستا وزارت علوم نیز به‌دنبال بسترسازی، توسعه زیرساخت‌ها، حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان است.

امروز ۵ خرداد ماه ۱۴۰۰، عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیات های امنا از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پترو اکسیر اطلس، آهار شرق، مطلق کاران، پیام آوران، طاهاقالب توس، پرتوصنعت، کاوش صنعت، مجتمع آزمایشگاهی و آزمایشگاه هوشمندسازی و دیسپاچینگ در پارک علم ‌وفناوری خراسان بازدید به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه باید میان معاونت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری ارتباط مستمر شکل بگیرد گفت: در حال حاضر زمینه‌هایی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که تمایل به فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، فراهم کرده‌ایم.

باقری درخصوص تامین بودجه مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان و فناور، بیان کرد: بودجه مورد نیاز از ۴ مسیر که شامل وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق شکوفایی نوآوری است، تامین می‌شود و به شرکت‌هایی که فرآیندهای لازم را طی کنند اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم تا بتوانیم از پارک‌ها و مراکز فناور حمایت کنیم و کم‌وبیش شاهد این اتفاق بوده ایم. همچنین نگاه ویژه مقام معظم رهبری به پارک‌های علم و فناوری، سبب شد تا اعتبارات آن‌ها افزایش داشته باشد، زیرا پارک‌ها بسترهای امید آینده کشور هستند.

باقری بیان کرد: ایجاد انگیزه به جوانان و کاهش وابستگی کشور از دلایل مهمی هستند که باید پارک‌های علم ‌و فناوری در اولویت نگاه مسئولان قرار بگیرند.

در ادامه این بازدید دکتر رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد: درجهت توسعه پارک علم و فناوری خراسان با آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد مشارکت کرده ایم.

قنبری افزود: در سال ۱۴۰۰به‌دنبال استفاده از ساختمان‌های بلااستفاده برخی از ارگان‌های دولتی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم حدود ۴ هزار متر مربع زمین اضافه کنیم.

همچنین وی اظهار کرد: در یک دوره چهارساله از سال ۹۵ تا ۹۹ تعداد شرکت‌ها از ۲۰۰ شرکت به ۳۷۰ شرکت افزایش داشته که ۷۴ درصد رشد داشته‌ایم. ما می‌توانیم به راحتی این تعداد را به ۶۰۰ شرکت برسانیم، اما مشکل ایجاد و توسعه فضا برای شرکت‌ها وجود دارد.

وی افزود: همچنین ظرفیت اشتغال از ۲۳۰۰ نفر به ۵۰۰۰ نفر در این شرکت ها رسیده است و تعداد شرکت‌های فناوری‌ ۴ برابر شده است و صادرات نیز رشد خوبی داشته است.

در ادامه مسعود جمشیدیان، مدیر مرکز رشد تربت‌حیدریه اظهار کرد: این مرکز به همت پارک علم و فناوری خراسان و همکاری دانشگاه تربت حیدریه فعالیت خود را در آبان ماه ۱۳۹۳ آغاز نمود.

وی افزود: این مرکز تاکنون توانسته بیش از ۵۰ استارتاپ، هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار دهد که عمده فعالیت شرکت‌ها متناسب با مزیت‌های نسبی منطقه مانند زعفران، ابریشم، گیاهان دارویی و صنایع معدنی است.

مدیر مرکز رشد تربت‌حیدریه بیان کرد: توسعه فناوری در منطقه از دیگر رسالت‌های مرکز بوده و توانسته با تثبیت جایگاه خود در فضای منطقه و بکارگیری همه ظرفیت‌ها، گام موثری را در توسعه فناوری در منطقه بردارد.

جمشیدیان بیان کرد: در سال گذشته فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در تربت حیدریه ۳۴ میلیارد تومان بوده که امسال به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین احمد باصری، مسئول امور مالی پارک خراسان به مدل بودجه‌ریزی و ارزیابی عملکرد سیستم مالی شرکت‌ها در پارک خراسان اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه گزارش ۱۵‌ روزه‌ای از عملکرد، تخصیص، دخل و خرج شرکت‌ها برای مدیران آن‌ها محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: این امر سبب می‌شود که مدیران در جریان امور مالی و بودجه‌ریزی شرکت خود باشد و براساس آن برنامه‌ریزی کنند که البته این مدل برنامه‌ریزی را برای پارک‌های دیگر نیز اجرا نموده‌ایم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات