نقش اساسی مالکیت فکری در رشد و توسعه تکنولوژی و صنعت


ارزیاب برتر سال ۹۹ پارک و کارشناس اداره زیرساخت فناوری پارک علم‌ و فناوری خراسان گفت: مالکیت فکری در زمینه انتقال دانش و فناوری نقش اساسی در رشد و توسعه تکنولوژی و صنعت ایفا کرده است.

مهدی لگزیان در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم ‌و فناوری خراسان اظهار کرد: مدرک لیسانس مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات را از دانشگاه بیرجند و مدرک کارشناسی ارشد خود را با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه فردوسی اخذ نموده ام و همواره گرایش بنده بیشتر به سمت جنبه‌های صنعتی رشته‌ ام بوده است.

وی افزود: از سال ۹۸  به عنوان کارشناس اداره زیر‌ساخت فناوری در پارک خراسان و همچنین به عنوان ارزیاب با دفتر مالکیت فکری پارک همکاری می کنم.

لگزیان عنوان کرد: مالکیت فکری در زمینه انتقال دانش و فناوری نقش اساسی در رشد و توسعه تکنولوژی و صنعت ایفا کرده است. براساس تجربه‌ای که در این دوران کسب نمودم، متوجه شدم که مخترع هنگام ثبت ایده نه تنها هیچ نگرانی از ارائه اطلاعات طرح ندارد بلکه یکی از دلایل اصلی برای ثبت ایده، دریافت مالکیت حقوقی طرح برای مقابله با کپی‌برداری‌ در زمان تجاری‌سازی است که برخی مواقع رخ می‌دهد.

کارشناس اداره زیرساخت فناوری پارک ادامه داد: همچنین علاوه بر ثبت ایده، ارزش‌‌تجاری این امکان را فراهم می‌کند تا مخترع بتواند در یک بستر کاملا شفاف و ساده نسبت به فروش ایده یا واگذاری مجوز بهره‌برداری ایده اقدام نماید.

لگزیان در زمینه فرآیند ارزیابی اختراع، خاطرنشان کرد: نقش مالکیت فکری در توسعه تکنولوژی سبب ‌شده است که وظیفه ارزیابان در این زمینه سنگین‌تر شود. برهمین اساس ارزیابان برای انجام یک ارزیابی منصفانه و برای احقاق حقوق مخترع باید در زمینه اختراع، دانش کافی و به‌روزی داشته باشند.

وی ادامه داد: این امر با جستجو در منابع اطلاعاتی مختلف و با معیارهای اصلی پذیرش یک ایده که شامل جدید بودن، داشتن گام ابتکاری و کاربردی بودن ایده است، تحقق می‌یابد و سپس در انتها ارزیابان بعد از بررسی‌های جامع، نظرنهایی خود را اعلام می‌‌کنند.

لگزیان درخصوص ارتباط با مخترعان عنوان کرد: هنگام بررسی طرح در صورتی که به توضیحات بیشتر نیاز باشد یا ابهامی وجود داشته باشد، با هماهنگی دفتر مالکیت با مخترع ارتباط برقرار می‌کنیم.

وی افزود: فرآیند ارزیابی طرح سبب شده است تا نسبت به زمینه کاری و رشته تخصصی‌ خود نگاه گسترده‌تر و تخصص‌تری داشته باشم و هموار سعی کنم تا دانش و اطلاعات خود را به‌روز نمایم. باعث افتخار من است که بعد از دو سال همکاری با دفتر مالکیت پارک به عنوان ارزیاب برتر برگزیده شدم. در این مسیر دفتر مالکیت فکری با آموزش‌های بروز، راهنمایی و پشتیبانی‌های همیشگی نقش به‌سزایی را ایفا کرده است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات