چه بر سر شریک ایرانی فولکس آمد؟
گفته میشود خطوط تولید بم خودرو که در حال حاضر ظرفیتی بیش از ۱۰۰هزار دستگاه دارد، همان زمان منطبق با استانداردهای فولکس واگن ساخته شد و این شرکت قرار بوده به مرکز منطقهای غول آلمانی تبدیل شود. با آغاز سال ۸۴، تولید فولکس در ایران از حالت آزمایشی وارد فاز رسمی شد تا پس از سالها، محصولی متعلق به برندهای معتبر جهان میهمان خودروسازی کشور شود. آن زمان قرار بود فولکس گل با قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود که با توجه به سطح تکنولوژیاش و اینکه متعلق به غول خودروسازی جهان بود، جذابیت لازم را برای جا افتادن در ایران داشت. مرور اظهارات حدودا دو دهه پیش مسوولان فولکس واگن و بم خودرو درباره همکاری مشترکشان، این واقعیت را که خودروساز آلمانی برنامههای زیادی برای بازار ایران داشت و به آن به چشم یکهاب منطقهای نگاه میکرد، بیشتر نمایان میکند. به عنوان مثال، وایسگربر، عضو هیاتمدیره فولکسواگن در آن دوران، درباره فعالیت این شرکت در ایران و بم خودرو گفته بود که «دو شرکت ابتدا همکاری خود را «با مونتاژ محدود یک محصول» آغاز میکنند و بعد به آرامی فعالیتشان را گسترش میدهند؛ مواردی از جمله داخلیسازی و سرمایهگذاری مشترک نیز در صورت مناسب بودن شرایط، انجام میشود.» این گفته وی به وضوح نشان میدهد فولکس میخواسته آرامآرام وارد بازار خودروی ایران بشود و با سفت کردن جای پای خود، سهمیبزرگ و شاید سهم غالب آن را از آن خود کند. اهداف فولکس واگن و بم خودرو، اما هرگز محقق نشد، که اگر میشد، ضمن حضور دیگر محصولات فولکس در ایران و اتصال قویتر بم خودروییها به این خودروساز بزرگ، رقیبی گردنکلفت برای خودروهای داخلی و همچنین پژو که آن روزها در مسیر تبدیل به شریک اصلی خودروسازی کشور قرار داشت، رخ مینمود. فولکس واگن البته در دوران پسابرجام به ایران بازگشت و حتی با یکی از خودروسازان بخش خصوصی نیز بر سر همکاری مشترک مذاکره کرد، اما این بار نیز تحریم مانع شکلگیری رویای بزرگ (تولید گسترده فولکس در ایران) شد. مونتاژ جیلی در بم خودرو طی سال ۹۶ (وقتی که کشور هنوز در دوران پسابرجام به سر میبرد) آغاز شد و بمیها قصد داشتند همکاری خود را با دوست چینیشان گسترش دهند و به سمت تولید قطعات نیز ببرند. چینیها در دوران تحریمهای دهه ۹۰، نه تنها از خودروسازی ایران نرفتند، بلکه فعالیت خود را گسترش نیز دادند و جیلی نیز جزو شرکتهایی بود که محصولاتش را راهی بازار کشور کرد. بم خودرو البته در کنار لیفان، ازسرگیری همکاری با جیلی را نیز در دستور کار قرار داده و حتی قصد دارد در آینده به سمت خرید مالکیت برخی از محصولات این شرکت نیز برود. این مقام مسوول با بیان اینکه در صورت لغو تحریمها و رفع محدودیتها، تیراژ لیفان تا ۱۰ هزار دستگاه نیز افزایش خواهد یافت، میگوید: بم خودرو بزرگترین خط تولید را در بین خودروسازان حاضر در منطقه ارگ جدید دارد، همین الان میتوان تا ۱۰۰ هزار دستگاه محصول را در آن تولید کرد. او تاکید میکند: در حال حاضر ارتباط با جیلی با توجه به احتمال احیای برجام، به نوعی برقرار شده و این شرکت حتی از ما برای ادامه همکاری در طول پنج سال آینده برنامه نیز خواسته است، بنابراین جیلی حتما باز خواهد گشت. او این را هم میگوید که بم خودرو روی داخلیسازی هم حساب ویژهای باز کرده، به نحوی که شروع فعالیت جدید شرکت با داخلیسازی ۳۰درصدی است، ضمن آنکه امکان دارد در آینده نسبت به خرید مالکیت و خطوط تولید برخی خودروهای متعلق به جیلی یا لیفان، اقدام شود. این مقام مسوول در بم خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت فولکس واگن و ادامه همکاری با این شرکت آلمانی نیز بعد از لغو تحریم وجود دارد، تاکید میکند: ما قرار بود با تیراژی ۴۰۰ هزار دستگاهی در سال، به هاب منطقهای فولکس تبدیل شویم، اما شرایط آنطور که باید، پیش نرفت و فولکس نیز راهی هند شد.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات