لزوم پیشرفت پژوهش از نظر کیفیت، کمیت و دستاورد ها در دوران کرونا

لزوم پیشرفت پژوهش از نظر کیفیت، کمیت و دستاورد ها در دوران کرونا

دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران گفت: هر سال که می‌گذرد بخش پژوهش دوره‌های آموزشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اهتمام به پژوهش افزایش می‌یابد و نشان می‌دهد که با وجود شیوع کرونا باید برنامه‌هایی داشته باشیم که پژوهش آسیب نبیند و فزونی یابد و در عرصه کمیت و کیفیت و دستاورد رشد کند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، غلامحسین رحیمی شعرباف در نخستین کنفرانس انجمن علمی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد ایران با بیان اینکه عنوان همایش انقلاب چهارم صنعتی است و به نظر من با موقع شناسی و خوش سلیقگی این عنوان انتخاب شده، معتقد است که به انقلاب صنعتی چهارم کمتر در کشور توجه شده و ما باید بیشتر به آن توجه می کردیم و بعد از این هم باید بیشتر و گسترده تر مورد توجه قرار بگیرد.

وی انقلاب صنعتی چهارم را منزوج در سه ساحت علوم و فنون فیزیکی و شیمیایی،  زیستی، حیاتی، شناختی و هوش مصنوعی دانست و گفت: البته تمام اینها بر یک بستر مشترک به نام دانش ریاضی و بستر نرم افزار و دیجیتال است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در هر انقلاب صنعتی جهش هایی را در صنعت خواهیم داشت و زمینه هایی پدید خواهند آمد که سابقه نداشته است، بر توجه به سه ساحت عنوان شده تاکید و عنوان کرد که قاعدتاً محصولاتی را در این سه ساحت داریم که تاکنونی با آنها مواجه نشدیم.

وی با طرح این سوال که حال در ایران نقش ما چه خواهد بود؟ و چشم اندازهایی که ایران برای خود ترسیم کرده در کشور و سطح بین المللی قرار است چه سهمی داشته باشد، اظهار داشت: ما اکنون در این تحول علمی با ارائه مقالات و پژوهش ها و فناوری ها هم مشارکت داریم و هم سهم و اثرگذاری داریم.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه پارک ها و مراکز رشد ما در انقلاب صنعتی چهارم چه نقشی باید داشته باشند روشن است، افزود: ما باید به تجربیات کشورهای پیشرفته در این زمینه دست پیدا کنیم و دوم اینکه زیست بومی که میزبان تیم ها، هسته ها، واحدها و شرکت های فناورانه ما هستند  و بخشی از آنها شرکت های دانش بنیان هستند، مسوولیت ها و ماموریت های آنها را مشخص کنیم و در کنار آن نیز باید وضعیت پارک های خود را هم بشناسیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به وجود کارخانه های نوآوری و سراهای نوآوری در کشور و همچنین حدود ۲۰۱ مرکز رشد و ۴۶ پارک علم و فناوری در کشور، آنها را سرمایه های بزرگی در تحولات انقلاب صنعتی چهارم دانست.

وی با بیان اینکه باید زمینه های اصلی که انقلاب صنعتی چهارم متکی به آن است را شناسایی کنیم، تصریح کرد: باید ببینیم اولویت ایران کدام یک از اینها هست و آنها را استخراج و برنامه را تنظیم و به پارکها و مراکز رشد منتقل کنیم تا در یک برنامه ۵ ساله در انقلاب صنعتی نقش پذیری داشته باشند.

رحیمی شعرباف گفت: هر کدام از پارک ها باید نقشی در انقلاب صنعتی چهارم داشته باشند؛ یکی اینترنت اشیاء، یکی هوش مصنوعی و یکی علوم و فنون شناختی و ... و حتی صندوق های تخصصی که به انقلاب صنعتی مربوط می شود تشکیل دهیم و یا از صندوق های موجود روی این موضوع خاص بهره مند شویم.

وی در پایان از دست اندرکاران برگزاری کنفرانس انجمن علمی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد ایران قدردانی و اظهار امیدواری کرد که به بهانه یا به دلیل برگزاری این همایش بتوانیم نوعی آینده نگاری ۵ ساله برای چگونگی ورود به حوزه انقلاب صنعتی چهارم داشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری مازندران

    پارک علم و فناوری مازندران

    پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

      نظرات