ایمنی و سلامت در مجتمع‌های تجاری

ایمنی و سلامت در مجتمع‌های تجاری

ایمنی و سلامت در مجتمع‌های تجاری

استقبال مردم از خریدکردن در مجتمع‌‌های سرپوشیده و متمرکز نظیر شاپینگ مال‌ها، پاساژها و مجتمع های تجاری، طی یک دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. ازین‌رو ایجاد بازارهای خطی جدید که افراد برای خرید اجناس خود بایستی چند کیلومتر پیاده‌روی می‌کردند، صرفه اقتصادی نداشته و ندارد. اما یکی از نکاتی که برای مدیران و دست‌اندرکاران شاپینگ مال‌ها حائز اهمیت است، حفظ سلامت و ایجاد ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری است که به‌طور ویژه در این مطلب از سایت رایزن به آن خواهیم پرداخت.

برقراری ایمنی پزشکی در یک مرکز خرید

می‌توان گفت که به دلیل سبک و حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که در مجتمع‌های تجاری وجود دارد، حفظ ایمنی و امنیت در همه ابعاد برای سرمایه‌گذاران اهمیت ویژه‌ای دارد. قطعا سرمایه‌گذاران و حتی مشتریان با دیدن شاپینگ مال‌هایی که هیچگونه نکات ایمنی در آنها رعایت نشده است، رغبت چندانی برای خرید و سرمایه‌گذاری در این مجتمع‌های تجاری از خود نشان نخواهند داد.

در کنار طراحی و دکوراسیون عالی، وجود واحدهای تجاری بی‌شمار و طبقه‌بندی‌شده و امکانات ویژه نظیر شهربازی، آب‌نما و...، حفظ امنیت و رعایت نکات ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری در جذب حداکثری مشتری که منجر به رونق‌گرفتن شاپینگ مال‌ها خواهد شد، نباید از قلم بیفتند.

موارد بسیاری وجود دارند که باعث ارتقای امنیت و ایمنی در مجتمع های تجاری می‌شوند. به‌عنوان مثال، سیستم‌های دوربین مدار بسته (CCTV) ، حسگرهای ورود و خروج، سیستم اعلام و اطفای حریق و وجود یک تیم پزشکی مجهز همیشه حاضر از جمله مواردی هستند که می‌توانند به ایمنی افراد در مجتمع‌های تجاری کمک قابل‌توجهی بکنند.

همان‌طور که گفته شد، سرمایه‌گذاری در مراکز خرید با موارد مشابه بسیار متفاوت است. سرمایه‌داران با خرید واحدهای تجاری، تفریحی و فرهنگی در یک مجتمع تجاری به عرضه کالا و یا خدمات می‌پردازند. از این‌رو مغازه‌داران برای حفظ و نگه‌داری اجناس خود نباید هیچگونه دغدغه‌ای داشته باشند.

همچنین مشتریانی که پا به مراکز تجاری می‌گذارند، با وجود تعداد افراد بسیار زیاد در زمان‌های پیک رفت و آمد، نباید هیچگونه نگرانی بابت ایمنی و امنیت خود و خانواده داشته باشند. اگر مدیران مراکز خرید بتوانند بستر بسیار مناسبی را برای برقراری ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری به‌وجود آورند، می‌توان امید داشت که هرگز شاپینگ مال آنها از رونق نخواهد افتاد.

جلوگیری از آتش‌سوزی و اطفای آتش

در مجتمع‌های تجاری چندمنظوره (Shopping Mall) که در آنها رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بسیار بزرگی وجود دارند، احتمال وقوع آتش‌سوزی کم نیست. مدیران این نوع مجتمع‌ها باید با درایت لازم برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی بهترین امکانات را در اختیار داشته باشند.

ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری

مدیرانی که به فکر آینده مرکز خرید هستند، با رعایت نکات زیر به حفظ ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری کمک می‌کنند و می‌توانند از صرف هزینه‌های غیرلازم جلوگیری کنند.

نصب آتش خاموش‌کن در هر واحد تجاری با مساحت متعارف – یک دستگاه دی‌اکسیدکربن و کپسول خاموش‌کننده ۶ کیلیویی پودری

نصب آتش خاموش‌کن در اتاقک آسانسور – یک دستگاه خاموش‌کننده ۳ کیلیویی

نصب آتش خاموش‌کن در کنار هر تابلو برق – یک دستگاه خاموش‌کننده ۳ کیلویی

نصب آتش خاموش‌کن در کنار هر رستوران – دو دستگاه خاموش‌کننده ۶ کیلویی

مدیران مجتمع‌های تجاری همچنین باید در نظر داشته باشند که چنین سیستم‌هایی برای اطفای حریق در مقایس بزرگ هرگز جواب‌گو نخواهد بود. از این‌رو برای حفظ ایمنی در مجتمع‌های تجاری به هنگام آتش‌سوزی‌های مهیب، باید از سیستم اطفاء حریق خودکار استفاده کرد.

سیستم اطفای حریق خودکار

این نوع سیستم دارای منبع آب با گنجایش قابل قبول است که باید توسط مهندسان تاسیسات محاسبه و توسط سازمان آتش‌نشانی تایید شود. محل نصب این منبع عمدتا در پشت‌بام مجتمع‌های تجاری است. البته صرف داشتن چنین سیستمی هرگز سطح ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری را بالا نخواهد برد. مدیران مراکز خرید باید با در نظرگرفتن یک تیم مجرب، تست‌های ماهانه را از سیستم اطفای حریق داشته باشند تا در هنگام آتش‌سوزی، از سالم‌بودن سیستم اطفای حریق مطمئن باشند. بررسی شیلنگ‌ها، پمپ‌های آب‌، هوز ریل (قرقره آتش‌نشانی) و... از جمله تمهیداتی است که مدیران برای حفظ ایمنی افراد در مراکر خرید باید در نظر داشته باشند.

سیستم اسپرینکلر

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند سطح ایمنی را در مجتمع‌های تجاری بالا ببرد، استفاده از سیستم اسپرینکلر (Sprinkler) یا آب‌پاش است. این سیستم‌ها حتی در سردخانه‌ها به دلیل یخ‌زدن مایعات در دمای منفی، استفاده می‌شوند و در آن به‌جای آب از پودر خشک استفاده می‌شود. به هنگام به‌کارافتادن زنگ خطر از داخل اسپرینکلرها آب شروع به پاشش می‌کند و تا حد زیادی به اطفای حریق کمک خواهد کرد.

اهمیت وجود تیم پزشکی مجهز در مراکز خرید چندمنظوره

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه که به بالابردن پرستیژ مراکز خرید هم کمک می‌کند، وجود تیم پزشکی با تمامی امکانات و تجهیزات است. ساماندهی این بخش نیز نیازمند یک برنامه مدون از جانب مدیریت مجتمع است. به هنگام نیاز تیم پزشکی مخصوص مجتمع تجاری وارد عمل خواهند شد تا از صدمات جسمانی احتمالی جلوگیری کنند. در شاپینگ مال‌های چندمنظوره که شهربازی و اتاق بازی کودک وجود دارد، احتمال مصدومیت زیاد است. حتی در رستوران‌های طبقات فوقانی مراکز خرید، احتمال سوختگی‌های سطحی و خفگی‌ وجود دارد که حضور تیم پزشکی (حتی یک یا دو نفره) را بیش از پیش مهم می‌کند.

مدیریت مدرن مجتمع‌های تجاری فقط با شرکت مهندسی رایزن

مدیریت و برقراری نظم و انضباط در مجتمع‌های تجاری امری‌ تخصصی است که به تجربه و دانش آکادمیک بسیار بالایی نیاز دارد. یکی از بخش‌های مدیریتی که به حفظ رونق مراکز تجاری کمک می‌کند، رعایت ایمنی پزشکی در مجتمع‌های تجاری است. حفظ ایمنی و بررسی‌های متداول زیرساخت‌هایی همچون پله برقی‌ها، سیستم‌های اطفای حریق، تاسیسات، سیستم‌های گرمایشی سرمایشی و... از جمله وظایف تیم مدیریت مراکز خرید هستند.

گروه بهره‌برداری رایزن به‌عنوان مشاور تخصصی بهره‌برداری، فروش و اجاره با بهره‌گیری از توان علمی و تجارب خود، مدیریت مراکز تجاری را به بهترین شکل ممکن برعهده می‌گیرد. شناخت جنبه‌های مختلف و اثربخش در جذب مشتریان هدف و حفظ سلامت ساختمان با تمهیدات متنوع از ویژگی‌های گروه تخصصی رایزن است.

گردآوری: گروه بهره‌برداری رایزن

raizen.ir

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات