پنل تخصصی تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی

پنل تخصصی تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی

پنل تخصصی تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی

در دومین بخش از هفتمین همایش تقدیر و تجلیل از برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری کشور، یک پنل تخصصی دیگر در رابطه با تحول دیجیتال با حضور حمیدرضا پاکروان معاون بخش FMCG و آرایشی بهداشتی دیجی‌کالا، عبدالله طاهری مدیرعامل مرکزخرید آنلاین بانی‌مد، کاظم کلب‌خانی مدیرعامل سوپرمارکت اینترنتی اُکالا، علی جواهرچیان مدیرعامل اپلیکیشن داپ‌اپ و مهراد عبدالرزاق رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود با اجرای مهندس کشاورز برگزار شد.

حم یدرضا پاکروان، معاون بخش FMCG و آرایشی بهداشتی دیجی‌کالا، با بیان اینکه پاندمی کرونا به فروش آنلاین کمک زیادی کرد و سرعت پیشرفت آن را افزایش داد، گفت: «از اسفندماه ۹۸ یک ترند احساسی وارد فضای ای‌کامرس( E-commerce ) شد و رشد زیادی را هم تجربه کرد.»

به گفته او، « VALUE در فروشگاه دیجی‌کالا و اپلیکیشن اسنپ ترافیک موجود در آن است. به علاوه فاصله RETAIL تا ETAIL حدود ۹۷درصد است و این موضوعی است که ما پس از بحران کرونا توجه بیشتری به آن داشته‌ایم و البته به جذابیت موضوع افزوده است.»

او از دیجی‌اکسپرس به‌عنوان یک راه‌حل نام برد و افزود: «دیجی‌اکسپرس یکی از قسمت‌هایی است که تمام تمرکز خود را روی بحث لجستیک گذاشته است.»

از دیدگاه او ای‌کامرس در دنیا به سرعت در حال پیشروی است و می‌تواند همبستگی بالایی با مراکز خرید داشته باشد که نمود واقعی آن در کشور فرانسه اتفاق افتاده است.

عبدالله طاهری، مدیرعامل مرکز‌خرید آنلاین بانی‌مد در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه میزان رشد در برندی همچون جین‌وست و دیگر برندها که به عنوان تامین‌کننده هستند متغیر است، گفت: «حدود ۲۰برابر رشد فروش داشتیم که فشار بالایی را به تیم بانی‌مد تحمیل کرد.»

به گفته او: «تا پیش از بحران کرونا، فروش آنلاین در بخش پوشاک جدی گرفته نمی‌شد اما با بروز آن و در راستای بهبود فرآیند تامین کالا ما نیز در پروسه تولید تامین‌کنندگان‌مان قرار گرفتیم.»

مدیرعامل مرکز خرید آنلاین بانی‌مد افزود: «ما از سال ۹۶ تلاش کردیم تا هویت مستقلی را در بانی‌مد ایجاد کنیم ضمن اینکه از سوی ما اطلاعات هیچ تامین‌کننده‌ای در اختیار رقبایش قرار نخواهد گرفت.»

بنابر اظهارات عبدالله طاهری، مارکت اینترنتی عدد ۱۵درصد را به خود اختصاص داده اما برآورد من این است که این عدد تا چند سال آینده حدود پنج‌درصد افزایش داشته باشد. ضمن اینکه در کشور ما خرید فیزیکی رقیب سرسختی برای کسب‌وکارهای آنلاین خصوصا در حوزه پوشاک است البته مخاطب خرید در فروش آنلاین با فروش حضوری کاملا متفاوت است.

از دیدگاه کاظم کلب‌خانی، مدیرعامل سوپرمارکت اینترنتی اُکالا، لجستیک یکی از فرآیندهای چالش‌برانگیز ریتیل خصوصا در بخش FMCG است.

او ادامه داد: «ما در اُکالا بیشتر تنوع کالایی را مدنظر قرار داده‌ایم و درحالی که تعداد ۲۷۰۰ نیروی تمام‌وقت در کل ایران داریم، فرآیند لجستیک نیز کاملا داخلی انجام می‌گیرد. البته در مواقعی که پیک سفارش وجود دارد از سرویس‌های بیرونی هم استفاده می‌کنیم. اما به طور کلی به دنبال تقویت ناوگان لجستیک هستیم.»

از دیدگاه او، کرونا پدیده‌ای بود که بسیاری از کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داد و البته حجم سفارشات مردم نیز متناسب با اخبار تغییر می‌کرد. ما نیز برای ارائه بهترین پاسخ به مشتری دائما حجم سفارشات را رویت می‌کردیم.

بنابر اظهارات کاظم کلب‌خانی یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت، ارسال کالا به مشتری در زمان درخواست‌شده است که البته در این موضوع عوامل مختلفی دخیل هستند. به علاوه بحث کیفیت بالا و قیمت مناسب نیز برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

او با ارائه آماری چند هزار میلیاردی از صنعت ریتیل ایران افزود: «حدود ۶۲درصد از این میزان مربوط به بخش FMCG است که احتمال می‌رود تا سال ۲۰۲۶ تا ۱۰ برابر افزایش یابد.»

علی جواهرچیان، مدیرعامل اپلیکیشن داپ‌اپ نیاز روز دنیا را به سمت استارت‌آپ‌های آنلاین متمایل دانست و گفت: «باتوجه به درخواست مردم حجم بالایی از سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها صورت خواهد گرفت.»

او ضمن ارائه آماری از تراکنش‌ها تا پایان سال ۹۸ گفت: «۷/۴درصد از حجم کل تراکنش‌های خرید در تمام PSP های کشور به خریدهای آنلاین اختصاص داشت که این عدد در سال ۹۹ و در شرایط کرونا تا ۱۷درصد رشد داشت. ضمن اینکه هم‌اکنون بیش از ۹هزار فروشگاه در تهران عضو داپ‌اپ هستند و ما در هفت استان کشور دارای نمایندگی هستیم.»

از دیدگاه علی جواهرچیان گرچه بحران کرونا غالب شده است اما خریدهای آنلاین همچنان از محبوبیت برخوردار است.

مدیرعامل اپلیکیشن داپ‌اپ از انعقاد قراردادی طی سه ماه گذشته با فروشگاه زنجیره‌ای هایپرفامیلی خبر داد و افزود: «کلیه مشتریان داپ‌اپ می‌توانند از چهاردرصد کش‌بک در این فروشگاه‌ها بهره‌مند شوند که تحول بزرگی است.»

از نظر او اساسا به وجود آمدن باشگاه مشتریان موجب افزایش وفاداری مردم به برند و بالا رفتن نرخ بازگشت آنها خواهد شد.

او از رشد هزار درصدی اپلیکیشن داپ‌اپ صحبت کرد و ادامه داد: «هدف ما برای پنج سال آینده این است که به بیش از سه‌دهم درصد از کل حجم تراکنش‌های آنلاین و آفلاین کشور دست یابیم.»

هم‌اکنون بیش از ۹ هزار فروشگاه در تهران عضو داپ‌اپ هستند و ما در ۷ استان کشور دارای نمایندگی هستیم

مهراد عبدالرزاق، رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود با بیان اینکه دوره کرونا برای ما از جنس فرصت و تهدید بود و یکی از کسب‌وکارهایی بود که در هولدینگ ما مورد توجه قرار گرفت، گفت: «تا پیش از بحران کرونا سرویس سفارش غذا در اسنپ در ۲۲ شهر فعال بود.»

او با ارائه آماری از تعداد پرسنل فعال در این مجموعه گفت: «ما در حال حاضر دارای بیش از هزار نفر پرسنل و بیش از ۱۰هزار پیک موتوری هستیم و ۱۴هزار مجموعه نیز با ما همکاری دارند.»

بنابر اظهارات مهراد عبدالرزاق پس از ورود بحران کرونا و کاهش میزان درخواست غذا تمرکز این مجموعه بر ارائه سرویس از سوپرمارکت‌ها در مناطق برگزیده تهران معطوف شد و در ادامه سرویس نان هم اضافه شد که البته تجربه بسیار خوبی بود.

به گفته او هشت تا ۱۰ درصد سفارش نان در تهران به صورت آنلاین صورت می‌گرفت اما به تدریج بازار غذا به روال سابق بازگشت و نتیجه این جریان برای ما توسعه اقتصادی بیشتر در کنار توسعه خدمات بود.

آنطور که رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود گفته است: «بیشتر مخاطبان اسنپ‌فود در بازه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال قرار دارند.»

مهراد عبدالرزاق در پنل تحول دیجیتال اظهار کرد: «سرویس لجستیک یکی از موضوعاتی بود که ما تلاش بسیاری برای گسترده شدن آن کردیم و در این راه با چالش‌های زیادی نیز مواجه بودیم که البته تا آن زمان به صورت سنتی اداره می‌شد و اکنون نیازمند تغییر بود.»

رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود از ایجاد زیرساخت‌های مربوط به لجستیک صحبت کرد و ادامه داد: «ما در حال حاضر روزانه حدود ۸۰هزار سفارش غذا را در تهران تحویل می‌دهیم.»

طبق اعلام او: «بحث مدیریت این قسمت از کسب‌وکار از بزرگ‌ترین چالش‌های اسنپ‌فود است. ضمن اینکه یکی از مزایای رقابتی، ایجاد شبکه مدیریتی پیک‌های ارسال غذا هستند.»

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات