کسب مدال برنز پژوهشگران پارک علم و فناوری گلستان در جشنواره بینالمللی اختراعات و نوآوری خیام

کسب مدال برنز پژوهشگران پارک علم و فناوری گلستان در جشنواره بینالمللی اختراعات و نوآوری خیام

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، مهندس یعقوب مطهری مدیر هسته"فناوران تکامل صنعت" (عضو مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری گلستان) که در حوزه طراحی و ساخت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت می‌کند، به اتفاق دکتر "نسیبه حاجیلری"(عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه گلستان) با هدف تسریع در برداشت گل زعفران از زمین های کشاورزی، اقدام به اختراع "ربات زعفران‌چین" نموده‌اند.

این دو پژوهشگر گلستانی با ارسال طرح اختراعی خود به جشنواره بین‌المللی اختراع و نوآوری خیام که به عنوان تنها رویداد بین‌المللی تایید شده از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری در کشور برگزار می‌گردد، افتخارآفرینی کرده و موفق به کسب مدال برنز در این جشنواره شدند.

در حال حاضر فرآیند برداشت گل زعفران از زمین های کشاورزی به صورت کاملاً سنتی با دست انجام گرفته که بسیار سخت و با سرعت پایین انجام می‌شود.

هر شخص به‌طور متوسط در هشت ساعت می‌تواند مقدار ۵ کیلوگرم برداشت زعفران داشته باشد که البته روش برداشت به گونه‌ای است که به سلامت شخص نیز آسیب می‌رساند؛ ولی این دستگاه می‌تواند در طول هشت ساعت، مقدار ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران را به آسانی برداشت کند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از این دستگاه در مقابل شیوه سنتی برداشت می‌توان به امکان برداشت ۲۰ برابری گل زعفران نسبت به روش سنتی، حفظ سلامت شخص، رعایت ارگونومی مناسب حین انجام کار، قیمت پایین و استفاده آسان اشاره کرد.

گفتنی است، در جشنواره امسال بیش از ۳۵۰ طرح توسط پژوهشگران و فناوران از ۲۷ کشور دنیا از جمله اتریش، آلمان، سوئیس، ژاپن، کرواسی، کانادا، رومانی، سریلانکا، ویتنام، ترکیه و چند کشور دیگر به ایران ارسال شده بود.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

      منبع خبر

      پارک علم و فناوری گلستان

      پارک علم و فناوری گلستان

      پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

        نظرات