چگونه استراتژی موثر برای صفحات آموزشی اینستاگرام تدوین کنیم؟

چگونه استراتژی موثر برای صفحات آموزشی اینستاگرام تدوین کنیم؟


مهم نیست که هنرمند باشید، مشاور، مهندس یا دیجیتال‌مارکتر؛ هر مهارتی که داشته باشید احتمالا متوجه شده‌اید که اینستاگرام، پلتفرم خوبی برای آموزش مهارت‌تان به دیگران است. با این بستر می‌توانید برای خود برند شخصی بسازید، رزومه‌سازی کنید یا محصول، خدمات و دوره‌های آموزشی خود را به فروش برسانید. حتی اگر دوره یا خدماتی نداشته نباشید، کم‌کم با ارائه‌ نکات آموزشی، دریافت فیدبک‌ها و جمع‌آوری سوالات مخاطبین قادر خواهید بود که ایده‌پردازی و دوره‌ خاص خود را طراحی کنید.
اما با این تفسیر، چرا برخی پیج‌ها با وجود محتوای مناسب، در این پلتفرم موفق نیستند؟

این در حالی است که می‌بینیم برخی دیگر خیلی زود رشد و جایگاه خود را در ذهن مردم ثبت می‌کنند. تفاوت این دو دسته در چیست؟
در این پست قصد داریم علل رشد پیج‌های آموزشی موفق را بررسی کنیم و توضیح دهیم که یک استراتژی موثر برای پیج‌های آموزشی در اینستاگرام چه مراحلی دارد.

پیج‌های آموزشی موفق در اینستاگرام

استفاده از پلتفرم اینستاگرام جهت آموزش و یادگیری، بیش از پیش ما را با معجزه‌ی مبحث میکرولرنینگ (microlearning) آشنا کرد. به این معنا که امروزه افراد ترجیح می‌دهند به صورت خیلی مختصر و کوتاه به یادگیری مهارت‌ها و علوم مورد نظر خود بپردازند و در این مسیر محدودیت زمانی و مکانی نداشته باشند.

برای فعالیت آموزشی در اینستاگرام باید بتوانید دانش و تجربه‌ی خود را تنها در قالب یک تصویر، متن یا ویدیوی کوتاه به دیگران منتقل کنید. این محتوای کوتاه در شرایطی باید مخاطب را جذب و با خود همراه کند که می‌دانیم او در این فضا با حجم عظیمی از محتوا روبرو است.

بنابراین گام برداشتن در این مسیر مهارت زیادی را طلب ‌می‌کند و نیاز به یک استراتژی مناسب دارد. در ادامه به معرفی مراحل یک استراتژی موثر برای داشتن پیج آموزشی موفق می‌پردازیم.

تعیین موضوع پیج آموزشی در اینستاگرام

قصد دارید در پیج خود به آموزش در چه زمینه‌ای بپردازید؟ بله درست است؛ شکی نیست که هرکدام از شما دانش و مهارت خاص خود را دارید و قصد دارید به فعالیت در همین حوزه بپردازید. اما اگر حوزه‌ی کاری گسترده‌ای داشته باشید چطور؟ تصور کنید یک طراح هستید؛ با نرم‌افزارهای تخصصی مختلفی آشنا هستید و قصد دارید در پیج خود به آموزش این نرم‌افزارها بپرازید. آیا پرداختن به همه‌ی آن‌ها در یک پیج درست است؟!

نباید در دام پرداختن به همه چیز افتاد. از انتخاب یک موضوع کلی با زیرشاخه‌های فراوان و پراکنده‌گویی بپرهیزید.  برای این کار، بازار هدف خود را کوچک‌تر انتخاب کنید و تنها روی یک یا چند عنوان موضوعی خاص تمرکز کنید.
بدین ترتیب قادر خواهید ارتباط قوی‌ و عمیق‌تری با مخاطبین خود برقرار ‌کنید، افرادی که شما را دنبال می‌کنند، دقیقا همان مخاطبین هدف شما هستند و نرخ تعامل بالاتری برای شما به دنبال خواهد داشت. همچنین با تمرکز روی یک عنوان، امکان خلق ایده‌های خاص و جالب‌تری برای تولید محتوا خواهید داشت.

با دقت در پیج‌های آموزشی موفق، می‌بینیم که هر یک تنها به یک گوشه‌‌ی کوچک از بازار خود پرداخته است. به عنوان مثال در دو اکانت آموزش زبانی که در ادمه تصویر آن درج شده است، اِما تنها به تقویت تلفظ و مهارت شنیداری زبان انگلیسی پرداخته است. در حالی که مونیکا تلاش می‌کند به نکات مهم برای موفقیت در آزمون‌های بین‌المللی زبان بپردازد.

شناخت مخاطب

شناخت مخاطب پایه‌ی اصلی فعالیت و مسیر شما در اینستاگرام است. حتی می‌توان مخاطب را علت چرایی تمامی مراحلی که در استراتژی پیج‌های آموزشی ذکر می‌کنیم دانست. اهمیت آن در هنگام شروع فعالیت دوچندان است، چرا که بعد از مشخص کردن موضوع کلی پیج، با شناخت مخاطب می‌توان جزئیات عناوین و جهت حرکت خود را مشخص کرد.
برای شناخت مخاطب و دغدغه‌های اصلی او از پیشنهادات گوگل هنگام جستجو، گوگل ترند، بررسی پیج‌های رقبا در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی و مطالعه کامنت‌ها و سوالات مطرح شده به عنوان راهنما استفاده کنید. سوالات، مشکلات و دغدغه‌هایی که دارند را لیست کنید، با توجه به دانش خود ۳ یا ۴ مورد را از بین آن‌ها انتخاب کنید. سپس بررسی کنید که شما چطور می‌توانید به طور خاص به رفع این دغدغه کمک کنید و در این زمینه چه مزیت رقابتی دارید یا می‌توانید ایجاد کنید؟
تصور کنید حوزه فعالیت شما تناسب‌اندام است و برای کاهش وزن به کاربران برنامه‌ی تغذیه ارائه می‌دهید. شما تصمیم دارید در پیج خود به ارائه نکات آموزشی رایگان کاهش وزن و پروموت برنامه‌ی تغذیه‌ مختص هر کاربر بپردازید. با کمی تحقیق فهرستی از سوالات و دغدغه‌های مخاطب را خواهید داشت:

  • چه نوع غذایی برای هر وعده استفاده کنند؟
  • غذاهای رژیمی با پروتئین کافی
  • معرفی غذاهای رژیمی بدون روغن
  • معرفی غذاهای رژیمی همراه با فیله مرغ
  • غذاهای رژیمی و خوش‌طعم با کالری کم
  • ورزش‌های مناسب در کنار برنامه تغذیه

متوجه می‌شوید که دغدغه‌ی اصلی آن در شناخت مواد اولیه مناسب و طرز تهیه‌ انواع غذاهای رژیمی است؛ البته غذاهایی خوشمزه و دلپذیر که آن‌ها را از ادامه رژیم خود منصرف نکند. بر این اساس می‌توانید محتوای خود را در ۴ دسته بچینید: آموزش پخت غذاهای رژیمی برای هر وعده، حرکات ورزشی ساده لازم، نتایج و بازخوردهای دریافتی از شاگردان و مخاطبان و البته شرایط دریافت برنامه تغذیه از شما.

جزئیات هر دسته را هم می‌توانید مشخص کنید. در دسته اول نام غذاهایی که دستور پخت و میزان کالری آن‌ها را می‌خواهید آموزش دهید ذکر کنید. در دسته دوم چالشی داشته باشید مثل چالش چهارشنبه‌ها با ورزش و هر چهارشنبه برنامه پیاده‌روی یا یک حرکت ورزشی ساده با مخاطبین خود داشته باشید، نام حرکت ورزشی یا نوع چالش را ثبت کنید. در دسته سوم در فواصل زمانی در قالب پست و استوری بازخورد مخاطبین و شاگردان خود را درج نمایید و در نهایت پست‌هایی را هم به ترغیب و معرفی برنامه تغذیه‌ای که ارائه می‌دهید اختصاص دهید.

پیوستگی نشر محتوا در اینستاگرام

حال که مسیر محتوایی و عناوینی که برای هر پست یا استوری مد نظر دارید، مشخص شده است، باید برای نشر آن هم زمان‌بندی منظمی انجام داد. یکی از اصل‌های شما به عنوان یک برند و پیج آموزشی باید ثبت شدن در ذهن مخاطب باشد. در این راستا حتماً در روز حداقل یک استوری  و در هفته یک پست را برنامه‌ریزی کنید.

از طرفی الگوریتم اینستاگرام به نظم در انتشار محتوا اهمیت زیادی می‌دهد. بنابراین به جدول بخش قبل خود، زمان نشر هر موضوع را با تعیین روز و ساعت اضافه کنید و خود را مقید به آن بدانید.مسلماً بهترین انتخاب زمانی است که پست یا استوری بیشترین بازخورد و تعامل را از مخاطبین دریافت می‌کند. گزارش اینسایتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد این زمان‌های طلایی را به شما نشان می‌دهد.

پروفایل حرفه‌ای

به عنوان یک متخصص و استاد باید پروفایلی حرفه‌ای و معتبر داشته باشید. پروفایل ناقص تاثیرگذاری بدی دارد و کاهش اعتماد مخاطب را در وهله‌ی اول به دنبال دارد. برای ساخت یک پروفایل موثر از درستی موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • تصویر پروفایل، بازتاب‌دهنده‌ی برند، پیام یا زمینه آموزشی شما باشد: تصویر خودتان، برند، لوگو یا تصویری که گویای عنوان آموزش‌ها است.
  • پیج به نام خود یا لقبی که دارید باشد.
  • در بیو، معرفی کوتاه و کاملی از خود یا زمینه فعالیتتان داشته باشید.
  • هایلاتی را به معرفی کامل خود و سوابق فعالیتتان اختصاص دهید. هر چه این معرفی شفاف‌تر باشد در جلب اعتماد مخاطب و ترغیب او برای پیگیری شما موثرتر واقع خواهد شد.
  • حتماً لینکی از وبسایت، یوتیوب و دیگر پلتفرم‌هایی که در آن حضور دارید را در بیوی خود درج کنید.
  • راه‌های ارتباطی مخاطب با خود را صراحتاً اعلام کنید.


در تصاویر بخش اول پروفایل اما و مونیکا نمونه‌ای از پروفایل کامل هست. همانطور که می‌بینید هر دو هایلاتی من باب معرفی خود هم در پیج  قرار داده‌اند.

محتوای مناسب در صفحات آموزشی اینستاگرام

محتوا هسته‌ی مرکزی فعالیت شما را شکل می‌دهد و مهر تاییدی است به تصویری که از خود به مخاطب ارائه کرده‌اید. برای اینکه محتوای شما به مخاطب کمک کند به شناخت عمیق‌تری از شما دست پیدا کند و با شما ارتباط بگیرد بهتر است موارد زیر را در تولید محتوای خود مد نظر قرار دهید:

  • اورجینال باشید: بله اورجینال باشید. به این معنا که خودتان برای تولید محتوا ایده‌پردازی کنید. هرگز محتوای دیگران را در پیج خود منتشر نکنید. در صورتی که در شرایطی ملزم به این کار بودید حتماً منبع آن را ذکر و صاحب ایده را منشن کنید.
  • محتوای خود را هدیه کنید : یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های فروش دوره‌های آموزشی را می‌توان در عبارت "هدیه بدهید، دور‌ه‌ی آموزشی بفروشید."  خلاصه کرد. این شیوه در اینستاگرام بسیار کاربردی و به راحتی قابل پیاده‌سازی است. در صورتی که قصد فروش دوره‌های آموزشی، محصول یا خدمات مد نظر خود را دارید، با ارائه‌ی محتوای رایگان می‌توان مخاطب را به تهیه‌ی پکیج اصلی ترغیب کرد. حتی اگر پکیج اصلی قیمت بالایی دارد می‌توان ابتدا پکیجی با قیمت کمتر ارائه کرد و بدین ترتیب مخاطب را به سمت خرید پکیج اصلی هدایت کرد.
    بنابراین گاهی محصول، خدمات یا دوره‌‌های خود را به صورت رایگان یا با درصدی تخفیف، به مخاطب ارائه کنید. می‌توانید در عوض از او بخواهید وبسایت شما را ببیند، دوستانش را تگ کند، پست شما را استوری و به فالوورهایش معرفی کند و غیره.

برای این‌ کار مناسبت‌های مختلف مثل عید نوروز، جشن یلدا، سالگرد آغاز فعالیت پیج، جشن ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تایی شدن فالوورها و ... فرصت‌های خوبی هستند.

همانطور که می‌بینیم پیج python.hub که به طور تخصصی در حال آموزش پایتون به دوستان برنامه‌نویس است به مناسبت کریسمس به همه‌ی فالوورهای خود یک دوره‌ی آموزشی رایگان ارائه داده است.

نحوه همراه کردن مخاطب در اینستاگرام

هدیه دادن فقط مختص دوستانی که دوره یا محصولی برای فروش دارند نیست. همه‌ی پیج‌های آموزشی باید به نحوی این کار را انجام دهند. چون با این کار به مخاطبین اعلام می‌کنند که چقدر ارزشمند هستند و بابت این همراهی از آن‌ها قدردانی می‌کنند.
پس حتی اگر تنها به قصد برندینگ فعالیت آموزشی دارید گاهی با یک لایو خاص، بلیتی رایگان یا با درصدی تخفیف از وبیناری که دارید، ارائه‌ی مشاوره رایگان و ... حس قدردانی خود را به مخاطب ابراز کنید.

پیشنهاد می‌کنم حتماً پست مربوط استراتژی کسب درآمد در اینستاگرام را مطالعه کنید. آگاهی از نکات فروش قطعاً به ایده‌پردازی شما کمک می‌کند.


  • از پست‌های داستانی و ادامه‌دار استفاده کنید: با استفاده از یک سری از تصاویر یا ویدیو، داستان یا ماجرایی ادامه‌دار خلق کنید و مخاطب را همراه با خود از نقطه A به نقطه B ببرید. این ترفند در پیج های آموزشی  بسیار کاربرد دارد و به وفور دیده می‌شود. چرا که باعث افزایش تعامل و میزان اینگیجمنت مخاطب می‌شود.
    این ترفند به روش‌های مختلف قابل اجرا است. می‌توانید یک رویداد بزرگ در نظر بگیرید؛ این رویداد می‌تواند آماده شدن یک دوره جدید و یونیک، برگزاری یک لایو، چالش یا مسابقه، ارائه‌ی شرایط تخفیفی و ...  باشد. سپس در پست و استوری‌های خود، مخاطب را کنجکاو و برای این رویداد بزرگ آماده کنید. بدین ترتیب همراهی او را در کل فرآیند همراه با خود خواهید داشت.

به عنوان مثال latermedia که در پیج خود نکات و راهنماهای کوچک در حوزه‌ی سوشال‌مدیا ارائه می‌کند. این مدیا برای اطلاع رسانی اولین دوره‌ی رسمی آموزش خود از استوری‌های ادامه‌دار استفاده کرد. در استوری اول از رویدادی بزرگ خبر داده است و در استوری دوم از ساعت یادآوری اینستاگرام استفاده کرده است.

روش کاربردی دیگر برای ساخت یک رویداد ادامه‌دار و کوتاه، طرح یک مشکل یا سوال است. سپس از خود فالوورها برای حل آن کمک بخواهید. نظرات آن‌ها را به اشتراک بگذارید و در نهایت به جمع‌بندی برسید.

  • فهرست بسازید: های‌لایت‌های اینستاگرام حکم فهرست آموزشی شما را دارند. با دسته‌بندی مناسب، نام‌گذاری و استفاده از کاور مرتبط به مخاطب کمک می‌کنید در نگاه اول متوجه شود که شما چه کسی هستید، در پیج خود چه موضوعاتی را پوشش می‌دهید و نظر دیگران درباره‌ی شما چیست. همچنین در مواقع لزوم می‌توانید مخاطب را برای دریافت راهنمایی بیشتر به های‌لایت مورد نظر ارجاع دهید یا در تقویم محتوایی خود بخشی را به نشر مجدد محتوای آن‌ها اختصاص دهید. در تصویر زیر پیج گری‌وی یکی از اساتید به نام دنیا، در حوزه‌ی بازاریابی و فروش را می‌بینیم. گری‌وی در هایلات‌های پیج، محتواهای خود را به خوبی بر اساس موضوع دسته‌بندی کرده است. بدین ترتیب مخاطب فهرستی منظم از معرفی گری‌وی، سوال و جواب‌های ایشان با مخاطب، معرفی فیلم‌های او در حوزه بازاریابی، معرفی پادکست‌ها و ... در اختیار دارد.

  • از قابلیت IGTV استفاده کنید: قابلیت IGTV اینستاگرام بهترین فرصت است که محتواهای طولانی‌تر، وبینارها یا دیگر مواردی که نیاز به زمان بیشتری برای آموزش دارد را با مخاطب به اشتراک بگذارید.

افزایش شبکه‌ ارتباطی و نرخ تعامل با دیگران

یکی دیگر از مراحل مهم استراتژی پیج‌های موفق تعامل با مخاطبین و دیگر افراد شاخص در حوزه‌ی فعالیت خودشان است.

  • افراد شاخص و پیج‌های مرتبط با حوزه‌ی کاری خود را دنبال کنید. از طریق لایک، کامنت و ... با آن‌ها تعامل برقرار کنید و شبکه‌ی ارتباطی خود را گسترش دهید.
  • از مخاطبین خود سوال بپرسید، نظر آن‌ها را درباره‌ی موضوعات مختلف جویا شوید، از آن‌ها بازخورد بخواهید. بدین ترتیب به آن‌ها نشان می‌دهید به فکر و احساس‌شان اهمیت می‌دهید. همچنین به طور عمیق‌تر مخاطبین خود را می‌شناسید و نرخ تعامل خود با آن‌ها را افزایش می‌دهید.
  • قابلیت لایو اینستاگرام بهترین گزینه برای ارتباط مستقیم با مخاطبین و آگاهی از نظرات و بازخوردهایشان است و حتماً از آن بهره ببرید.
  • از قدرت کال‌تو‌اکشن در افزایش نرخ تعامل خود غافل نشوید. در تصویر، کپشن و ویدیوها صریحا از مخاطب بخواهید که چه درخواستی از ایشان دارید.

کال‌تو‌اکشن در اینستاگرام

افزایش ترافیک پیج با هشتگ‌گذاری مناسب

هشتگ‌ها، مخاطبین جدید و کسانی که دنبال موضوعاتی در حوزه‌ی کاری مرتبط هستند را به سمت شما روانه می‌کنند. با افزایش حجم ترافیک ورودی پیج، در صورت رعایت مراحلی که تاکنون گفته شده است احتمال جذب مخاطبین هم بالا رفته و تعداد فالوورها افزایش می‌یابد.

اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد که برای هر پست از ۳۰ هشتگ استفاده کنید. با این وجود نیازی به استفاده از حداکثر ظرفیت آن نیست شما می‌توانید تنها با ۳ الی ۶ هشتگ مناسب به نتیجه‌ِی دلخواه خود برسید. با نگاهی به پیج‌های موفق می‌بینیم اغلب از هشتگ با نام یا شعار برند، موضوع فعالیت و موضوع خاص محتوا استفاده می‌کنند.

در تصویر زیر هشتگ‌های پیج mindbodygreen را می‌بینیم. این پیج آموزش‌ها و نکاتی در باب سلامت جسم و ذهن ارائه می‌دهد. در این راستا در همه‌ی پست‌های خود از نام پیج، زمینه‌ی کاری ( wellbeing ) و هشتگ‌های خاص مربوط به محتوا استفاده کرده است.

هشتگ‌گذاری مناسب در اینستاگرام

تدوین استراتژی محتوایی با راز

ارزیابی، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی در اینستاگرام

پشتوانه‌ی تمام مقالاتی که درباره استراتژی استفاده از اینستاگرام ارائه می‌شود، رفتار مخاطبین است. رفتار، عقاید و سلایق کاربران در زمینه‌های مختلف با هم متفاوت است و هر ادمینی تنها با شناخت آن‌ها قادر خواهد بود استراتژی خاص خود را برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی کند.

بنابراین همواره بازخورد دریافتی از کاربران را با بررسی دقیق اینسایت هر محتوا، میزان بازدید، لایک، کامنت دریافتی و تغییرات تعداد فالوورها ارزیابی کنید. حتی می‌توانید به طور مستقیم از خود ایشان سوال بپرسید و نظرسنجی کنید.
این دیتا اطلاعات مفید زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد. اطلاعاتی از این دست که مخاطب شما ویدیو را ترجیح می‌دهد یا بنر، چه لحن صحبتی را می‌پسندد، به چه موضوعاتی علاقه بیشتری دارد و... که تحلیل آن به شما کمک می‌کند استراتژی خود را بهبود ببخشید و به روش خاص خود برسید.

همه‌ِی پیج‌های موفق در حوزه‌ی آموزشی، استراتژی دارند. هر کدام برنامه و مسیر خاص خود را دارند حتی اگر شما متوجه نشوید. همه‌ِی آن‌ها هدف دارند، به واکنش مخاطب دقت می‌کنند و از این اطلاعات برای تولید و نشر محتوای خود استفاده می‌کنند. در واقع مراحل کلی استراتژی همه این پیج‌ها به همین صورت است که در این پست به آن پرداختیم و قطعاً راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

شما چه صفحات آموزشی موفقی می‌شناسید؟ به نظرتان علت موفقیت آن‌ها را در چیست؟ و اگر از شیوه‌ی خاصی برای پیش‌برد مسیر خود استفاده می‌کنند، خوشحال می‌شویم با آژانس دیجیتال مارکتینگ راز و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

هیجان زده خواهید شد!

مطالب مرتبط:

۱۶ نکته اصلی برای افزایش فروش در اینستاگرام راهنمای تبلیغات گسترده در اینستاگرام روش های افزایش فالوور اینستاگرام چگونه بازاریابی اینستاگرام انجام دهیم؟ چه حوزه کسب وکارهایی باید در اینستاگرام فعالیت کنند چگونه از الگوریتم اینستاگرام به سود خود استفاده کنیم

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات