پیام رسانها تجارت الکترونیک را میبلعد
یکی از کاربران پیامرسان واتساپ- که متعلق به شرکت فیسبوک است- میگوید این پیامها در واقع شکل دیجیتال در گوشیهای خودمانی هستند که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی بین مردم سراسر جهان پیدا کردهاند؛ تا جایی که این روزها بسیاری از برندهای بزرگ و شناختهشده دنیا به فکر سرمایهگذاری روی این حوزه شخصی و پرطرفدار افتادهاند. این درحالی است که زمانی نهچندان دور شرکتها از اپلیکیشنهای پیامرسان تنها برای ارائه خدمات به مشتریانشان استفاده میکردند. حالا آنها به دنبال این هستند که از طریق اپلیکیشنهای پیامرسان، مشتریانشان را برای خرید اجناس متقاعد کنند؛ این درست همان کاری است که اپلیکیشن پیامرسان ویچت (WeChat) - متعلق به غول تکنولوژی چینی یعنی شرکت تنسنت (Tencent) - در چین با میلیونها کاربر خود انجام داده است. حالا بسیاری از مشتریان استارتآپ یالو، مشتریان شرکتهای بزرگ کالامحور مانند کوکاکولا، نستله، پپسیکولا، اونلیور و همچنین والمارت- بزرگترین خردهفروشی جهان- هستند. این فرصتی است که اپل هم از آن صرفنظر نکرده است و با ارائه چت تجاری از طریق اپلیکیشن پیامهایش از سال ۲۰۱۷، به شرکتهایی مانند گروه هتلهای هیلتون، فروشگاههای زنجیرهای هومدیپات (Home Depot) و شرکت بزرگ صنعت مد یعنی بربری (Burberry) خدمات تجاری ارائه میدهد. امیل لیواک، مدیر بخش پیامرسانهای تجاری شرکت فیسبوک در این مورد میگوید: «حالا تجارت پیامی یا C-commerce درحال گسترش نفوذ خود به کشورهای آسیا و آمریکای لاتین است؛ کشورهایی که بهخاطر دسترسی نهچندان کافی و یکپارچه به اینترنت پرسرعت و دستگاههای دیجیتال باکیفیت، در این سالها برای بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک بازارهایی دور و غیرقابل نفوذ بودهاند. مارک لور، مدیر بخش اقدامات دیجیتال والمارت میگوید: «هنوز بسیاری از تجارتهای مبتنی بر پیام در شرکتها از طریق نیروی انسانی انجام میشوند، اما در آیندهای نهچندان دور، هوشمصنوعی حتی امکان پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مبهم مشتریان را فراهم میآورد؛ درخواستهایی از قبیل «دنبال هدیه تولد برای یک بچه پنجساله و علاقهمند به علوم هستم که حدود ۴۰دلار قیمت داشته باشد.» هوشمصنوعی میتواند در کمتر از چند ثانیه به چنین درخواستهایی پاسخ دهد و مشتریان را بهخوبی و در کمترین زمان راهنمایی کند.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات