بر مدار صورتی محکم

بر مدار صورتی محکم

بر مدار صورتی محکم

شما در «صورتی محکم» با کسانى همراه خواهید بود که شاید تا امروز نام‌شان را نشنیده باشید... اما احتمالا از این پس این نام‌ها برایتان آشنا شود.

وقتى جلسه پایانى اولین دوره پیشرفته بیان موثرم در سال کرونا تمام شد و هنرجوهایم که ۱۱ خانم و دو آقاى از ۱۷ تا ۴۰ سال بودند کارشان را ارائه دادند، ناگهان به خودم آمدم و دیدم نزدیک به دو ساعت است که دارم بهترین متن‌هاى ممکن را با اجراهایى دلچسب می‌شنوم؛ اجراهایى که بیشترشان از جهانى پر رمز و راز خبر می‌داد:

ظاهرى ظریف و درونى پولادین؛ دریایى آرام اما بسیار عمیق و شگفت‌انگیز؛ و خلاصه صورتى محکم.

هر کدام‌شان حرف‌هاى مهمى داشتند که شنیده‌شدنش مهم بود؛ حرف‌هایى که نه شعار بود، نه مردستیزانه و نه رویا، حرف‌هایى که سرچشمه‌اش عمل بود و تجربه.

همان موقع تصمیم گرفتم اولین شماره پادکستم که نامش را به پیشنهاد یکى از همین خانم‌هاى نازنین «مدار» گذاشته بودم، به زندگى زنان و دخترانى اختصاص دهم که دوره نوجوانى و جوانی‌شان را از دهه ۶۰ به بعد آغاز کرده بودند. اولین و تنها انتخابم هم عنوان «صورتى محکم از دهه شصت تا اکنون» بود.

دو هنرجوى آقا بسیار استقبال و کمکم کردند. طرح گرافیکى و تصویرپردازى پادکست مدار و همچنین تیتراژ آن را به دو بانوى هنرمند سپردم و همه تلاش‌مان را کردیم تا پادکست مدار با عنوان «صورتى محکم از دهه شصت تا اکنون» شنیده شود و شد.

من باور دارم پشت سر هر انسان موفق زنى بوده و اتفاقا همزمان باور دارم که در برابر هر انسان ناموفق نیز زنى بوده ! هر قهرمانى را زنى پرورده و چه بسیار قهرمانان که زنى پشت‌شان را به خاک چسبانده.

من دیده ام و باور دارم که اگر زنى واقعا بخواهد کارى را انجام دهد هرطور شده انجام می‌دهد؛ حتى گاهى بى‌توجه به عواقبش! صرفا براى آنکه به خودش و تنها به خودش قول داده که انجام دهد.

من شک ندارم که وقتى زنى به خودش قول انجام کارى را می‌دهد تبدیل به قوى‌ترین و حتى گاهى خطرناک‌ترین موجود عالم می‌شود و شگفتا که درست در همان زمان ممکن است به تلنگرى ترک بردارد چینى نازک قلبش !

در بسیارى از کشورهاى پیشرو در جهان از این ظرفیت‌هاى زنانه بى‌مانند موقعیت‌هاى بزرگ اجتماعى براى همه مردم به وجود مى‌آید و نمونه‌هاى پرشمار و فوق العاده‌اى در سیاست و صنعت و هنر و ورزش و... می‌بینیم که شاهدى بر این مدعاست.

در ایران ما در طول سالیان به دلایل متعددى که موضوع این نوشتار نیست، تلاش‌هاى فراوان، گاه مخرب و پرهزینه اما کاملا بیهوده‌اى در جهت حذف یا بى‌اثر کردن زنان از هر مکانى جز آشپزخانه و زایشگاه شد و بعضا می‌شود. اما حاصل چه بوده و هست؟

حاصل دقیقا همان است که ما در پادکست مدار به آن پرداخته‌ایم.؛ به وجود آمدن زنان و دخترانى که من به آنها صورتى محکم می‌گویم. شک ندارم که نسل دخترانى که از پسِ دهه شصت خورشیدى بالیدن آغاز کرد، آینده ایران را رقم خواهد زد.

اراده این نسل را ببینید که محدودیت نمی‌شناسد و حرف زور برنمی‌تابد. انعطاف این دختران و زنان را ببینید که در سخت‌ترین شرایط میدان را خالى نمی‌کنند. زنان کارآفرین را ببینید که چه گردش مالى و بازار کارى را در این شرایط ترسناک اقتصادى به وجود آورده‌اند. مدیران زن را ببینید که چگونه هولدینگ‌ها و شرکت‌هاى بزرگ و کوچک را با ده‌ها و صدها کارمند اداره می‌کنند. زنان سرپرست خانوار، زنان فعال اجتماعى، زنان ورزشکار، زنان هنرمند و... را ببینید که چطور الهام‌بخش و محکم و خستگى‌ناپذیر پیش می‌روند.

باید عادلانه و صادقانه پذیرفت که امروز در بیشتر موارد وقتى مسئولیتى را به صورتى‌هاى محکم سپرده‌اند، خسارت و ناکارآمدى به مراتب کمتر از وقتى است که مردى مسئولیت را عهده‌دار شده است. صورتى‌هاى محکم خودشان راه‌شان را تا به امروز گشوده‌اند و از این پس نیز پیش خواهند رفت و به کمک کسى هم نیاز ندارند. فقط نباید مانع‌شان شد. نباید با بى‌انصافى و نامردمى تلاش در محو کردن‌شان کرد. این تلاش‌ها از ابتدا محکوم به شکستند.

صورتى‌هاى محکم ناجى می‌شوند... هر چقدر زودتر دریابیم‌شان زودتر به ساحل آرامش می‌رسیم.

کنارشان باشیم و بمانیم.

کاری از احسان کرمی

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات