مدرک تحصیلی با مهارت شغلی تفاوت دارد

مدرک تحصیلی با مهارت شغلی تفاوت دارد

اینکه در چه مقطعی و در چه دانشگاهی تحصیل کرده‌اید یا در چه شرکت معتبری سابقه کار دارید، کمتر از آنچه تصور می‌کنید ارزش دارد! ولی اینکه چه مهارتی دارید، ارزشمند خواهد بود.

اکوسیستم - تا پیش از این، مدرک تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و سابقه کار در شرکت‌های معتبر، عناوینی بودند که افراد جویای کار برای نمایش اعتبار خود در روزمه کاری و مصاحبه‌‌های شغلی از آن استفاده می‌کردند. اما اکنون این دیدگاه دچار تحول شده است و دیگر کمتر کسی برای یافتن شغل از این شیوه استفاده می‌کند. البته هنوز هم متقاضیانی هستند که تصور می‌کنند مدارک، سابقه‌ها و گواهینامه‌های تحصیلی باعث افزایش شانس آنها برای استخدام می‌شود. در ادامه علل تغییر این روند را بررسی می‌کنیم.

مشکلات ناشی از سابقه‌ها

در نهایت کارمندان خواهند آموخت که محدودیت‌های مدارک تحصیلی در موفقیت کاری قابل انکار نیست. اکثر افرادی که در دانشگاه‌های سطح اول و گرانقیمت دنیا تحصیل کرده‌اند، تنها به این علت که خانواده‌های ثروتمندی داشته‌اند توانسته‌اند به آن دانشگاه‌ها راه یابند. ولی اعتباری که از این راه به دست آورده‌اند، نمی‌تواند از آنها کارمندانی توانمند بسازد.

برای شاخص آمادگی شغلی در 2018 میلادی از 500 مدیر استخدامی آمریکا درخواست شد تا نظرات و افکار خود را در مورد کاندیداهای مشاغل غیرسنتی بیان کنند. این کاندیداها متشکل از دانش آموختگان یا فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، که اگر شرایط زیر را دارا باشند، غیرسنتی محسوب می‌شوند.

  • به مدت یک سال یا بیشتر بعد از پایان دوره تحصیل در دبیرستان به کالج رفته باشند
  • به عنوان دانشجوی نیمه وقت در کالج مشغول تحصیل بوده‌اند
  • در زمان تحصیل خود دارای فرزند یا سایر افراد وابسته (به غیر از همسر) باشند
  • در هنگام تحصیل یک شغل تمام وقت داشته باشند
  • فاقد مدرک دیپلم استاندارد هستند و فقط یک مدرک مبنی بر به پایان رساندن دوره دبیرستان دارند

50 درصد از پاسخ دهندگان به این سوالات اظهارات داشته‌اند که شرکت‌های آنان نسبت به قبل تعداد بیشتری از دانش آموزان و فارغ التحصیلان غیر سنتی را استخدام کرده‌اند. نیمی از مدیران معتقدند که این کاندیداها مسیر تحصیلی متفاوتی نسبت به آنچه کالج برای آنها در نظر گرفته است را پیموده‌اند. 34 درصد اظهار کرده‌اند که آنها به تنوع بالاتری در محیط کار احتیاج داشته‌اند و 32 درصد نیز احساس می‌کنند که دانش آموزان و فارغ التحصیلان غیر سنتی، اخلاق کاری بهتری دارند. در نهایت 70 درصد از مدیران با این جمله موافق بودند که اگر فردی مهارت‌های لازم برای موقعیت شغلی پیشنهادی را داشته باشد، این موضوع که کجا و چگونه تحصیل کرده‌اند، مهم نخواهد بود.

مدرک تحصیلی با مهارت شغلی تفاوت دارد

به تازگی وب‌سایت لینکدین نتایج نظر سنجی خود از 9000 استخدام کننده و مدیر استخدامی را منتشر کرده است. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می‌دهد که آنها سعی دارند که روش‌های سنتی را تغییر دهند و کاندیداهایی واجد شرایط متفاوت‌تری را پیدا کنند، برای این منظور مدارک تحصیلی و حتی نخبه بودن فرد را در نظر نمی‌گیرند. در همین راستا شرکت‌هایی مانند Airbnb و Pinterest دوره‌های کارآموزی دارند که در طول این دوره ابتدا مهندس‌های باهوش و غیر سنتی را در اولویت استخدام انتخاب قرار می‌دهند و در ادامه به آنها مهارت‌های لازم آموزش داده می‌شود.

به وجود آوردن تغییرات بنیادی

تحولاتی که در رویکرد شرکت‌ها برای استخدام افراد به وجود آمده است، به تغییر نگرش در کارجویان نیز احتیاج دارد تا آنان به صورت موفق‌تری معرفی شوند. تلاش برای بزرگ و نمایان کردن مدارک تحصیلی و سوابق کاری در رزومه می‌تواند تاثیرات منفی و ناخوشایندی را در روند استخدام داشته باشد. بنابراین اگر شما دانش آموز یا فارغ التحصیل غیر سنتی هستید یا نیستید، وقت آن است که به مهارت‌های خود بیشتر بها دهید. برای این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید.

  1. روی به دست آوردن شغل متمرکز شوید

تصور کنید قصد دارید برای شغلی با عنوان تحلیلگر اطلاعات بازاریابی اقدام کنید. تا چندی پیش برای تصدی چنین سمتی به مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر با معدل بالا تاکید می‌شد، اما امروزه مهارت‌های تحلیل اطلاعات که از کار با نرم افزاری خاص در محیط کاری قبلی یا در آموزشگاه به دست آورده‌اید، می‌تواند شما را برای این سمت به فردی ایده‌آل تبدیل کند. زمانی که با کارفرما در مورد این مهارت خود صحبت می‌کنید، آنچه به نظرتان برای بهبود مسیر پیش‌رو مفید است را با وی در میان بگذارید.

  1. در مورد موقعیت شغلی خود به طور مستقیم صحبت کنید

موقعیت شغلی که قصد پذیرفتن آن را دارید، به خوبی شناسایی کنید تا بتوانید نشان دهید که تجربه‌های شما چگونه می‌تواند باعث موفقیت شغلی‌تان در آینده شود. باید با آمادگی کامل به مصاحبه کننده بگویید چگونه در موقعیت‌های متفاوت قادر به حل مشکلات هستید و چطور می‌توانید راهکارهای مناسبی برای چالش‌های آینده ارائه کنید. سپس به جای آنکه با عنوان کردن مدرک تحصیلی اعتبار خود را نشان دهید، سعی کنید از مزیت‌های تجربیاتتان و دستاوردهای خود برای سازمان، صحبت کنید.

مدرک تحصیلی با مهارت شغلی تفاوت دارد
  1. خاص باشید

در نظر سنجی‌هایی که در این رابطه انجام شده است، کارفرماها و استخدام کنندگان اعلام کرده‌اند به دنبال افرادی هستند که با مهارت‌های مناسب، تجربه‌های یکتا و خاصی را به وجود آورند تا مشتریان و بازار را شگفت زده کنند. آنها افرادی را برای استخدام ترجیح می‌دهند که مدیریت زمانی خوب، انگیزه‌های درونی، سابقه کاری پایدار و تجربه‌های عملی داشته باشند. افرادی که برای یاد گرفتن کسب و کار و به ثمر رساندن کار تلاش کنند.

این موارد، نکاتی بودند که مدیران استخدامی و مصاحبه کننده‌ها در مورد پرسنل ایده‌آل خود اعلام کرده‌اند. این موارد حاکی از آن است که سازمان‌ها و موسسات رویکرد و نگرش متفاوتی را در فرآیند استخدامی پیش گرفته‌اند. با این تغییرات، موقعیت‌های شغلی جدیدی برای جستجوگران مشاغل به وجود می‌آید که در آنها دانشگاه و محل تحصیل از اهمیت چندانی برخوردار نخواهد بود و اولویت با مهارت‌های فرد است. در نتیجه تنها اقدامی که کارجویان باید انجام دهند، این است که این فرصت‌های تازه شغلی را دریابند و به بهترین شکل ممکن خود را معرفی کنند.

    نظرات