محتوا در شبکه های اجتماعی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
فهرست
گسترش محتوا در رسانه های اجتماعی باعث رقابت شدید در این فضا شده است. برتری در این عرصه، نیاز به خلاقیت و شناخت درست ویژگیهای محتوا در شبکه های اجتماعی دارد. ما در این مقاله اصلی ترین مواردی که هر محتوای خوبی باید آن را داشته باشد را توضیح خواهیم داد.
برای درک واقعی کاربرانی که هدف قرار داده اید، به عنوان مثال میتوانید پروفایل های مخاطبان را، که شامل ا اطلاعاتی از آنهاست بررسی کنید. با این کار متوجه میشوید به چه عواملی بیشتر از همه اهمیت می دهند. به طور کلی باید شروع کنید به روش های مختلف از آنها داده جمع آوری کردن. مثلا یک راه، ارسال پرسشنامه و یا مصاحبه کردن با مخاطبان فعلیتان است. یا میتوانید با مطرح کردن پرسش از علایق آنها با خبر شوید. به طور خلاصه ازهر پایگاه داده ای که دارید برای شناخت مخاطب خود استفاده کنید. هدف شما شناسایی بارزترین و مهمترین ویژگیهای کاربرانتان است.
با توجه به اینکه شما باید روی افراد واقعی تمرکزکنید، با استفاده از اطلاعاتی که جمع آوری می کنید، به عنوان مثال میتوانید شخصیت هایی مانند مورد زیر ایجاد کنید :
جیم استون : او معاون مدیر عامل در شرکتی با درآمد سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار است.بیشتر وقت آزاد خود را در اینستاگرام میگذارند. بر اساس نیاز شرکت خود میخواهد تعدادی مانیتور خریداری کند. در حال حاضر در مرحله تحقیق، از فرآیند خرید است.گرچه قیمت، عامل مهمی برای خرید است ولی وی بیشترین توجه را به کارایی و سهولت استفاده دارد.
مطمئن شوید که چندین شخصیت ایجاد می کنید تا با انواع مختلف خریدارانی که هدف قرار داده اید مطابقت داشته باشد. این کار نه تنها شما را مجبور می کند که به طور منظم در مورد خریداران هدف خود فکر کنید، بلکه به ساختن محتوایی که مطابق با نیازهای آنها است، می پردازید. وقتی می دانید برای چه کسانی می نویسید، متوجه میشوید با چه چالش هایی روبرو هستند و چه انتظاراتی دارند، که در نهایت میتوانید با ایجاد محتوای هدفمند به خرید آسانتر آنها کمک کنید.
به نظر می رسد که محدودیت کاراکترهای رسانه های اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین ممکن است مدیریت این کار دشوار باشد. در عین حال، دانستن طول ایده آل یک توییت، پست لینکدین یا اینستاگرام، میتواند احتمال خواندن یا تعامل افراد با آن را بهبود ببخشد. تعداد ایده آل کاراکترها در شبکه های اجتماعی مختلف متفاوت است. دنبال کننده های شما ممکن است بهتر به متن کوتاه پاسخ دهند. شما باید آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی بیشتر مخاطبین شما را درگیر میکند .
اگرچه محدودیتهای طول محتوا ممکن است گاه به گاه تغییر کنند، اما دانستن آن (به ویژه محدودیت کاراکتر برای پست ها) باعث صرفه جویی در وقت و مدیریت بهتر محتوا میشود. در ادامه میخواهیم اندازه مناسب محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف را بررسی کنیم.
طول محتوا در توییتر
سالها توییتر محدود به ۱۴۰ کاراکتر بود. با این حال، در سال ۲۰۱۷ این محدودیت را به ۲۸۰ کاراکتر افزایش داد. اگر با خود فکر می کنید، بین ۷۱-۱۰۰ کاراکتر واقعاً کوتاه است، حق با شماست. پایین آوردن توییت های خود به زیر ۱۰۰ کاراکتر در ابتدا می تواند چالش برانگیز باشد، اما نکته مثبت این است که شما را مجبور می کند مختصر عمل کنید. موجز و واضح بودن محتوای توییتر از نکات بسیار مهم است. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را به خود جلب کنید. طبق داده های Buddy Media ، توییت های دارای ۱۰۰ کاراکتر ۱۷ ٪ جذابیت بیشتری نسبت به توییت های طولانی دارند. هیچ چیز بدتر از نوشتن توییت کامل نیست، شما باید فکر کنید حدودا ۱۵۳ کاراکتر دارید و محتوای خود را در این حدود آماده کنید.
طول محتوا در اینستاگرام
اگر می خواهید در پست های اینستاگرام خود میزان جذابیت را به حداکثر برسانید، در کپشن های خود از ۱۳۸-۱۵۰ کاراکتر استفاده کنید. در حالی که در اصل پست های شما عکس ها و فیلم ها است، کپشن ها زمینه را برای تعامل بیشتر کاربران شما فراهم می کنند. بنابراین هر کاری که می توانید انجام دهید تا کپشن هایتان با کیفیت تر شوند. همچنین تعداد هشتگ هایی که می توانید استفاده کنید هم محدودیت دارند. بنابراین قبل از اینکه عجله کنید تا کپشن های خود را با ۵۰ هشتگ و متن طولانی پر کنید، به محدودیت های Instagram نگاهی بیندازید :
- محدودیت کاراکتر کپشن اینستاگرام: ۲۲۰۰ کاراکتر
- محدودیت هشتگ اینستاگرام: ۳۰ هشتگ
- محدودیت کاراکتر نام کاربری اینستاگرام: ۳۰ کاراکتر
اگرچه در کپشن های اینستاگرام خود حداکثر از ۲۲۰۰ کاراکتر میتوانید استفاده کنید، اما بعد از ۱۲۵ مورد کوتاه می شود. بنابراین برای کپشن های طولانی تر، مطمئن شوید که مهمترین اطلاعات شما در ابتدای متن ظاهر شود.
طول محتوا در یوتیوب
اگرچه در YouTube همه چیز در مورد ویدیو است، اما دارای محدودیت های محتوایی برای قسمت های متن است .
- عنوان ویدئو: ۷۰ کاراکتر
- توضیحات : ۵۰۰۰ کاراکتر
- عناوین لیست پخش: ۶۰ کاراکتر
- برچسب های یوتیوب: ۳۰ کاراکتر در هر برچسب ، در کل ۵۰۰ کاراکتر
پس برای مجبور کردن افراد به تعامل، از عناوین و توصیفاتی که در محدودیت های کاراکتری YouTube است استفاده کنید.
طول محتوا در لینکدین
لینکدین از سایر شبکه های اجتماعی مانند Twitter و Instagram متفاوت است، زیرا رسانه ای بصری نیست. وقتی به LinkedIn نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که بیشتر آنها از یک عنوان و لینک به مقاله تشکیل شده است .
بنابراین خیلی تعجب آور نیست که طول ایده آل محتوا در LinkedIn زیر ۱۰۰ کاراکتر باشد. سعی شده محدودیت کاراکتر برای مقالات را آزمایش کنند که تعداد مشخصی از حداکثر کاراکترها یا کلمات را پیدا کنند. به نظر می رسد که در حدود ۱۲۰،۰۰۰ کاراکتر، زمانی است که لینکدین به شما اجازه انتشار پست را نمیدهد .
وقتی چهارچوب عنوان بندی و تولید محتوا در هر کانال ارتباطی را بررسی میکنید لازم است که انتخاب کنید در یک کانال ارتباطی به خصوص، چه لحنی مناسب است. آیا باید لحن تولید محتوای شما دوستانه و صمیمی باشد؟ یا جدی و یا محاورهای؟ شما با تُن محتوا در محتواهای مشخص، نگرش و روحیهای خاص را بیان میکنید .
مثلاً اگر پرسونا یا همان شخصیت کسبوکار و سایت شما بر اساس دادن اطلاعات مفید باشد میتوانید بنا به نوع محتوایی که تولید میکنید و بر اساس کانالی که برای انتشار آن محتوا در نظر میگیرید لحن شما همدلانه، شوخ یا جدی باشد.
یکی از کارهای مهم که باید در شبکههای اجتماعی خود انجام دهید شناختن لحن های متفاوت محتوا و استفاده از لحن مناسب برای هر پستی است که به اشتراک میگذارید؛ پس شخصیت محتوا و کلامتان را باید ثابت نگه دارید ولی لحن محتوا را میتوانید براساس نوع مطلب و نوع مخاطبانتان عوض کنید.
در دنیای پر رقابتِ شبکههای اجتماعی اگر نتوانید با مخاطبانتان چنین رابطهی خوب و انسانی را به وجود بیاورید موفق نخواهید شد . منظورمان ایجاد یک رابطه زنده و ملموس مانند دوستی و ارتباط مثبت با مخاطبان و مشتریانتان در شبکههای اجتماعی است.
این، مفهوم شخصیت و بهاصطلاح، وویس این برند است . شما هم باید برای کسبوکار خودتان (چه یک کسبوکار تکنفره باشد و چه یک شرکت بزرگ) شروع به ایجاد «ویس» کنید . دقت داشته باشید که داشتن شخصیت و لحن متفاوت با دیگران باعث دیده شدن بیشتر شما در شبکههای اجتماعی خواهد شد.
همچنین پس از انتخاب شخصیت کسبوکارتان باید در تشخیص تُن مناسب برای محتوایتان دقت کنید به عنوان مثال اگر کارهایی مانند جواهرات انجام میدهید بهتراست که از لحنی سرگرم کننده و خودمانی استفاده کنید و همچنین استفاده از لحن دلگرم کننده در ایجاد اعتماد در مشتریان بسیار موثر است.
خودتان را بهجای مشتریان و مخاطبانتان بگذارید و سعی کنید حدس بزنید که هدفها و حالت روحی آنها در مورد محتوای مورد نظر شما چه میتواند باشد . همیشه در شبکههای اجتماعیتان «ویسِ» و تُنهای مناسب برای هر محتوا و هر مخاطب را به کار ببرید. با این روش موفق خواهید شد که در نظر مخاطبان و مشتریانتان، کسبوکار یا برندی شناخته شده، قابل اطمینان، همراه با ارتباطات مثبت انسانی جلوه کنید . نتیجه این کار، افزایش مخاطب و فروش شما خواهد بود .
تفکر داستان محور در بازاریابی محتوایی، شما را به فروشنده بهتری تبدیل میکند. این ترفند باعث میشود که مشکلات مخاطبان خود را بهتر درک کنید، به مزایای خود کمتر توجه کنید، اما درعینحال به راههایی که محصولات یا خدمات شما میتوانند مشکلات را حل کند، بیشتر توجه داشته باشید.
این موضوع، باعث تعامل و ارتباط بیشتر شما با مخاطبین میشود . برند TOMS یک نمونه موفق در زمینه داستان سرایی محتواست با به اشتراک گذاشتن داستان های افرادی که از خدمات آنها استفاده میکند توانسته هم فروش و هم جامعه مخاطبین خود را بالا ببرد.
Track Maven همچنین به تعداد ایدهآل کاراکترهای هشتگ اینستاگرام پرداخت. طبق دادههای آنها، شما باید به هشتگهایی با طول کمتر از ۲۴ کاراکتر پایبند باشید. بیشتر از این، تعامل شروع به کاهش قابل توجه میکند.
همانطور که میدانید توجه به اصول محتوا در شبکههای اجتماعی از ضروریات بازاریابی است.میخواهیم یک سری نکات مهم که باید حتما در محتوای اینستاگرام، به غیر از مواردی که قبلا اشاره کردیم را، نام ببریم.
- محتوای کپشن با محتوای پست حتما متفاوت باشد و تکراری نباشد
- عنوان پست سعی کنید بیشتر از ۷ کاراکتر نشود
- از ایموجی در استوری، پست و حتی در هشتگ هم استفاده کنید
- سعی کنید بیشتر از محتوای اینفوگرافیک و ورقه ای استفاده کنید و کپشنتان کوتاهتر باشد
- حتما از لوکیشن (سعی کنید لوکیشنهای متفاوت بزنید) در پست ها استفاده کنید.
- از انواع محتوا ویدئو،عکس و صوت به صورت متعادل استفاده کنید
اولین قسمتی که در هر پست، مخاطب با آن روبرو میشود و او را به ادامه خواندن ترغیب میکند، تصویرها هستند. درج تصاویر در محتوا باعث افزایش احتمال خوانده شدن محتوای شما خواهد شد. این موضوع به این دلیل است که مردم به طور طبیعی جذب تصاویر میشوند. به طور کلی میتوان گفت استفاده از تصاویر در محتوا باعث میشود بازدید از محتوای شما به طور متوسط ۹۴% افزایش یابد.
همچنین هنگامی که یک تصویر یا ویدئو را با متن خود همراه کنید باعث افزایش ۴۵% درصدی از محتوای خود راخواهید. یکی از نکات لازم، این است که کیفیت تصاویر، در بازاریابی محتوا نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است به همین دلیل توصیه میکنیم از تصاویر قدیمی استفاده نکنید، حتی اگر محتوای شما به خوبی نگارش شده باشد اما دارای تصاویر باکیفیت نباشد مخاطب شما تمایلی به خواندن آن نخواهد داشت.
بیش از دو سوم مشتریان، تصویر محصول را عامل مهم در تصمیم گیری جهت خرید یک محصول در نظر میگیرند. حدود ۶۳% مشتریان میگویند اهمیت عکس در محتوای توصیفی نوشته شده در رابطه با محصول خیلی زیاد است.
نکته مهم دیگر در مورد تصویر، اندازه آن است.سایز استاندارد تصویر پروفایل در اینستاگرام ۱۸۰*۱۸۰ است. تصاویر منتشر شده در پستهای اینستاگرام سایز ۱۰۸۰*۱۰۸۰ هستند. تصویر مناسب استوری اینستاگرام ۱۹۲۰*۱۰۸۰ بوده، طول استوری تصویری ۵ ثانیه و طول استوری ویدیویی ۱۵ ثانیه است.
CTA مخفف Call to Action است و آن را به فارسی اقدام به عمل میتوان یا فراخوان ترجمه کرد. هر جایی که در سایتها، اپلیکیشنها یا شبکه های اجتماعی، از شما دعوت میشود که اقدامی انجام دهید، با یک CTA روبرو هستید.
CTA در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، به کارهایی مثل قرار دادن دکمهها و علامتها با فرمت از پیش تعیینشده، گفته میشود (قرار دادن اطلاعات تماس، آدرس وبسایت، تشویق کردن به اینکه صفحه را بالا بکشند و … ) . میخواهیم چند مثال از فراخوانهای معروف در اینستاگرام را بررسی کنیم:
اولین مثال مربوط میشود به به شرکت استارباکس. استارباکس از یک تصویر مبتنی بر طبیعت و رنگهای بهاری به همراه عبارت swipe up to try (بکشید بالا تا امتحان کنید) به عنوان call to action استفاده کرده است. آنها با استفاده از CTA مرتبط، کاربران اینستاگرام را متقاعد کرده تا چای سبز ماچا را به عنوان یک طعم جدید برای فصل بهار امتحان کنند.
همچنین اسپاتیفای برای تبیلغ خدمات خود به مخاطبانش و جلب توجه آنها، از دو مثال متفاوت CTA استفاده میکند. آنها در مثال اول با call to acion «بکشید بالا و همین الان نصب کنید» و استفاده از جمله تاثیرگذار« Music You Love.Free »کاربران تلفن همراه و مخاطبان اینستاگرام را تحت تاثیر قرار میدهند.
در این مقاله سعی کردیم ویژگیهایی که یک محتوای خوب باید داشته باشد را بررسی کنیم. فراموش نکنید که تولید یک محتوا با کیفیت عالی، شما را به هدف کسب و کارتان نزدیکتر میکند. پس نکاتی که باید در ایجاد محتوا در شبکههای اجتماعی خود توجه کنید را به خاطر بسپارید و همچنین برای تولید محتواهای خود استراتژی بلندمدت داشته باشید. شرکت راز، با استفاده از بهترین ابزارها و متخصصین در راستای تولید محتوای استاندارد و متناسب با کسب و کار شما راهنمای شما خواهد بود. پس فرصت را از دست ندهید و با شرکت دیجیتال مارکتینگ راز در تماس باشید.
مطالب مرتبط:
نظرات