بانکداری دیجیتال و ریسک فناوری اطلاعات در گفتوگو با بهزاد صفری
معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین (وابسته به بانک سپه) علاوه بر اینکه درباره بانکداری دیجیتال و حرکت بانکهای کشور به سمت تکنولوژیهای جدید گفتوگو کردیم، به موضوعاتی مانند ریسک فناوری اطلاعات در بانکها و چرایی توقف توسعه خدمات جدید در بانکها نیز پرداختیم. بهزاد صفری معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین با تاکید بر اینکه تحول به یک تغییر شگرف گفته میشود، میگوید: «آنچه منجر به بهبود مستمر یا نسبی میشود، تحول نیست. در نتیجه دقت کنیم برخی از دوستان آنچه بهطور ذاتی برای بهبود مستمر کسبوکارشان باید انجام دهند را به نام تحول دیجیتال در بانک دیجیتال به ما القا نکنند. تحول دیجیتال نیز در گام اول باید در کشور تبیین شود که بخشی از این موضوع همانند، در حیطه کار نهادهای رگولاتوری باشد. درنتیجه ابتدا باید تعریفمان از مفهوم تحول دیجیتال درست شود سپس تعریف درستی از بانکداری دیجیتال ارائه کنیم.» درنتیجه ابتدا باید تلاش کنیم تعاریف درست شوند و سپس بر اساس آن تعاریف، چارچوبها و برنامههای عملیاتی را برای رسیدن به بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتال شکل داد.» معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین در پاسخ به چگونگی تمیز دادن یک مفهوم مد از یک مفهوم کاربردی تازه این طور توضیح میدهد: «نکتهای که وجود دارد این است که مد بودن این مفاهیم جدید طبیعتا لازم است؛ یعنی در ابتدا که یکسری مفاهیم وارد میشوند، باید بهصورت آرمانی مطرح شوند، سپس بعد از مدتی باید به خروجیهای آنها نگاه کرد که چه خروجی خواهند داشت و نگاه رگولاتور، دولت و مشتریان نیز در این خصوص بسیار موثر است؛ درنهایت مشخص میشود که آن مفهوم مد بوده یا واقعا وارد زندگی مردم شده است. به عقیده من بخشی از تعاریف فناوری بلاکچین آرمانی بود منتهی این بخش دیگر تمام شده است و حالا باید آن را برای خود بازتعریف کنیم و ببینیم چه استفادههایی میتوانیم از آن کنیم و چه استفادههایی نباید از آن کرد. در ادامه معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین منظور خود از بومی کردن بلاکچین را اینطور توضیح میدهد: «یعنی ابتدا باید بررسی کنیم از کدام قابلیتهای بلاکچین میخواهیم استفاده کنیم؟ چگونه میخواهیم از آن استفاده کنیم؟ آیا اصلا این شیوه از استفاده قابل انجام است؟ چارچوبها، مقررات و خط قرمزهای کشور نسبت به این فناوری چیست؟» توسعه خدمات مبتنی بر زیرساختهای فناوری در کشور نیاز به کار دارد؛ چراکه در این حوزه ضعف قوانین و فرهنگسازی داریم.» درباره تلاش بانکها در بهبود سبک زندگی مردم با تمرکز بر فناوری اطلاعات میگوید: «بانکها تاکنون اقدامات زیادی در این خصوص انجام دادهاند و این موضوع را میتوان با مقایسه خدماتی که مردم از بانکها در دهههای گذشته دریافت میکردند با خدماتی که امروزه میگیرند متوجه شد؛ برای مثل یک پرداخت قبض ساده را در ۱۰ سال پیش و الان مقایسه کنید. درنتیجه بانکها برای بهبود سبک زندگی مردم تا حد زیادی پیش رفتهاند اما دیگر به نقطهای رسیدهاند که پیشرفت در این خصوص کند شده است و عمده دلیل آن نیز موضوعات نظارتی و رگولاتوری است. برای مثال هزینههای مخابراتی بانکها امسال حدود ۱۰ برابر شده است؛ درنتیجه با تمامی این موارد، بانکها دیگر آن توسعه قبلی را نخواهند داشت؛ چراکه این کارها باید بهصرفه باشد و این در حالی است که برخی از خدمات بانکها رایگان ارائه میشوند و رگولاتور اجازه اخذ کارمزد برای این سرویسها را نمیدهد. درنهایت امیدواریم فرهنگسازی عمومی در کشور انجام شود و قوانین دستوپا گیر نیز مرتفع شوند، نظام کارمزد اصلاح شود و ماجرای افزایش نرخ خدمات زیرساختی که بانکها از آنها استفاده میکنند نیز مدیریت شوند.» صفری درباره همکاری این بانک با شرکت داتین اینطور توضیح میدهد: «ما در بانک قوامین در سال ۹۶ با چند مورد مواجه شدیم؛ یکی اینکه اینترنت بانک ما خدمات شایانذکری را با کیفیت مورد نظر ارائه نمیداد و مشکلاتی را با نرمافزار اینترنت بانک خود داشتیم. علاوه بر این در حوزه موبایل بانک نیز میخواستیم یکسری خدمات را ارائه دهیم که قابل توسعه روی نرمافزار خودمان نبود و با الزامات شتاب هفت که بانک مرکزی به نظام بانکی الزام کرده بود نیز، مواجه شده بودیم؛ درنتیجه در سرویسهای مدرن و البته در سوییچ خود باید تغییرات اساسی ایجاد میکردیم و از طرفی، سیستمهای مستقر با هزینه معقول قابل توسعه نیز نبودند، بنابراین بین شرکتهای داخلی بررسیهایی را انجام دادیم و ترجیحا میخواستیم به جز Core بانک که خارجی است، در این موارد با شرکتهای داخلی همکاری کنیم.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات