مراکز خرید مجازی؛ راهی به سوی تحول

مراکز خرید مجازی؛ راهی به سوی تحول

این موضوع در حوزه مراکز خرید نیز در قالب ایجاد مراکز خرید مجازی به صورت پلت‌فرم‌های سه‌بعدی خرید آنلاین مطرح شده است. اصولا این مفهوم به دو صورت می‌تواند تبلور یابد؛ اولی فروشگاه‌های آنلاین سه‌بعدی که در قالب مراکز خرید مجازی طراحی می‌شوند و دومی پلت‌فرم‌هایی که شبیه‌سازی شده فضاها و فروشگاه‌های مراکز خرید واقعی هستند. در این حالت مشتریان به کمک فناوری واقعیت مجازی و مشابه بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی، می‌توانند در حالی که در منزل نشسته‌اند به فروشگاه‌های مجازی پوشاک، کیف، کفش، کتاب، دارو و حتی بانک‌ها که به صورت سه‌بعدی طراحی شده‌اند مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مراکز خرید مجازی، امکان تجربه قدم زدن و گشت و گذار در مرکز خرید و فروشگاه‌های آن (به اصطلاح ویندو شاپینگ) مانند دنیای واقعی است. علاوه بر این، خرده‌فروشی‌های فعال در مراکز خرید مجازی نیز از مزایای متعدد آن مانند امکان ادامه فعالیت در شرایط کرونایی، استفاده به عنوان شیوه نوین بازاریابی برای جذب مشتریان جدید از سراسر کشور و بالاخره تحلیل رفتار مشتریان با داده‌های موجود در پلت‌فرم مجازی برای بهبود شیوه‌های عرضه محصولات و دیگر جنبه‌های کسب‌وکار بهره‌مند می‌شوند. مراکز خرید مجازی با فراهم کردن شرایط برد- برد برای همه ذی‌نفعان اعم از صاحبان این پلت‌فرم‌ها، خرده‌فروشان، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و حتی مراکز خرید فیزیکی، می‌توانند به عنوان رویکردی جدید در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بخش خرده‌فروشی مطرح شوند. در ایران، مفهوم مراکز خرید مجازی و به‌طور کلی خرده‌فروشی مجازی که نیازمند ایجاد محیط‌های شبیه‌سازی شده سه‌بعدی با فناوری‌های خاص است، هنوز جایگاهی نداشته و هزینه- فایده‌ آن نیز مشخص نیست، اما تجربه به‌کارگیری این مدل‌ها در کشوری چون هندوستان که اتفاقا سهم خرده‌فروشی مدرن در آنها همانند کشورمان چندان قابل ملاحظه نیست، می‌تواند نویدبخش وجود فرصت‌های مشابه برای توسعه آن در ایران باشد.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

    منبع خبر

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات