تفاوت برند و کسب و کار در چیست؟

تفاوت برند و کسب و کار در چیست؟

یک کسب و کار و یک برند چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ چه زمانی مدیران کسب و کار با طمینان می‌توانند بگویند، به یک برند تبدیل شده‌ایم؟

اکوسیستم - ایده برندسازی ابهامات زیادی به همراه دارد، بطوریکه اگر از 10 نفر بخواهید برند را تعریف کنند، 10 پاسخ متفاوت خواهید شنید. بعضی از مدیران در تعریف برند می‌گویند: هر آنچه که مشتریان و مخاطبان زمانی که نام شرکت شما را می‌شنوند، به آن فکر می‌کنند.

اکثر مردم تصور می‌کنند، آنچه برندها برای معرفی خود بکار می‌برند، تنها شعارهایی زیبا هستند که حقیقت ندارند. بعضی از مخاطبا نیز معتقدند که برند، شرکتی است که همواره محصولات باکیفیت‌تری را به مشتریان ارائه می‌دهد. این افراد برای اثبات ادعای خود به استارباکس، کوکاکولا و اپل اشاره می‌کنند تا نشان دهند برندهای معروف چطور در طی سال‌ها دائما محصولاتی باکیفیت را روانه بازار کرده‌اند.

تفاوت برند و کسب و کار در چیست؟

این تعریف چندان هم دور از واقعیت نیست. در دهه 80 میلادی شرکت کوکاکولا نوشابه جدیدی را عرضه کرد، اما مشتریان این طعم جدید را دوست نداشتند، این موضوع به اعتبار و شهرت این برند لطمه زد. در سال 2008 میلادی هاواردشولتز (مدیر اجرایی و رئیس هیئت مدیره استارباکس) موقتا 7 هزار شعبه این شرکت را در سراسر آمریکا تعطیل کرد، زیرا معتقد بود هنر دم کردن اسپرسو، از بین رفته و می‌خواست آن شکوه سحرآمیز را مجددا به قهوه‌های خود بازگرداند.

کیفیت نیز همچون شهرت و تمایز، یکی از اساسی‌ترین پایه‌های مورد نیاز برای ساخت برند است. اما این 3 مورد ویژگی‌های تابعی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، برای مثال اگر یک رستوران مکزیکی بیش از 10 شعبه در یک شهر داشته باشند و شهرت خوبی نیز بخاطر کیفیت و قیمت مناسب به دست آورده باشد، الزاما یک برند نیست، حداقل نه به همان شیوه‌ای که استارباکس، کوکاکولا و مک دونالد به عنوان برند شناخته می‌شوند. پس باید دوباره به سوال اول بازگردیم، چه ویژگی‌هایی یک کسب وکار را از یک برند متمایز می‌کند؟

کریس کاسک (بنیانگذار و مدیرعامل گالانت) اعتقاد دارد اگر کسب و کاری از رده و سطح اولیه و همیشگی خود فراتر رود، به یک برند مبدل شده است. در این روند، شرکت ارزش‌های اصلی یا یک فلسفه‌ خاص را به تمام پروسه‌های اجرایی و همه محصولات تولیدی، القا می‌کند و در نتیجه شهرت یا دیدگاه جهانی محصولات یا خدمات خود را توسعه می‌دهد.

لگو زمانی که شروع به کار کرد، شهرت و اعتبار خود را روی تخیل و خلاقیت دوران کودکی بنا کرد و با تولید سازه‌های درخشان مهندسی کودکان از سطح اولیه و اصلی خود فرا رفته و اکنون یکی از شناخته شده‌ترین برندهای جهان است، بطوریکه امروزه شاهد توسعه خط تولید آن را روی کفش، بازی‌های ویدئویی، روباتیک، پارک‌های تفریحی هستیم.

کوکاکولا که تنها آب گازدار و یک دستور تهیه محرمانه حاوی شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است، در نظر اکثر مردم مترادف با لحظات شاد توام با خوشبختی است. این ایده ساده اما قدرتمند باعث شد نوشابه‌های کوکاکولا، پا را فراتر از یک نوشیدنی گازدار شیرین بگذارند و به سمبل ارتباط و اتصال مردم به یکدیگر مبدل شوند.

در نتیجه برای اینکه بدانید شرکت شما یک کسب و کار است یا یک برند، از خودتان بپرسید که واقعا چه چیزی را به مشتریان می‌فروشیم؟ اگر پاسخ چیزی ارزشمندتر از محصولاتی است که تولید می‌کنید، احتمالا در مسیر ساخت یک برند فوق العاده موفق قرار دارید.

    نظرات