از تولید تلویزیون تا افتتاح مکانهای بزرگ
روزهای متلاطم آمازون
«آمازون» در حال برنامهریزی برای افتتاح مکانهایی بزرگ برای خردهفروشی است که بیشتر شبیه فروشگاههای بزرگ هستند.
انتظار میرود برخی از اولین فروشگاههای بزرگ آمازون در کالیفرنیا و اوهایو افتتاح شوند. این مکانها در زمینی به مساحت تقریبا۳۰ هزار فوتمربع جای میگیرند که تقریبا به اندازه یک فروشگاه «کولز» یا T.J. Maxx بوده، اما فقط حدود یکسوم اندازه یک فروشگاه بزرگ سنتی هستند. خبر ورود «آمازون» به بازار خردهفروشان فیزیکی تاثیر زیادی در این صنعت به ویژه در سهام رقبای بزرگ این غول خردهفروشی داشته است. سهام شرکتهای «تارگ» و «بست بای» در معاملات پیش از بازار تقریبا ۵/ ۱درصد کاهش یافت؛ در حالی که سهام شرکت «والمارت» هم حدود یکدرصد کاهش داشت .
نماینده آمازون میگوید که این برند در مورد شایعات و گمانهزنیها اظهارنظر نمیکند. در سالهای اخیر آمازون، «هول فودز مارکت» فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی و عمدهفروشی را خریداری کرده و فروشگاههای فیزیکی کتاب، فروشگاههای مواد غذایی با مارک آمازون و فروشگاههای خواربارفروشی افتتاح کرده است. هرچند مکانهای فیزیکی با هزینههای ثابت بالاتری همراه هستند، اما میتوانند توجهات بیشتری را به خود جلب کرده و به مصرفکنندگان امکاناتی مانند پرو لباس را نیز بدهند. انتظار میرود فروشگاههای بزرگ به «آمازون» کمک کنند تا پوشاک و محصولات فناوری بیشتری بفروشد. این برند برای ایجاد فروشگاههای بزرگ از ۲ سال پیش شروع به نزدیک شدن به برندهای پوشاک ایالاتمتحده کرده؛ اگرچه مشخص نیست کدام برندها در نهایت سهیم میشوند . ورود «آمازون» به فروشگاههای بزرگ، فشار بیشتری را بر بخش خردهفروشی موجود وارد میکند. «جی سی پنی، لرد اند تیلور» و «نیمان» از جمله خردهفروشانی بودند که سال گذشته اعلام ورشکستگی کردند. همچنین فروشگاههای زنجیرهای «نوردستروم» و «میسیز» هم سرمایهگذاری زیادی را برای جذب مشتریان جدید از جمله افتتاح فروشگاههایی با ساختار کوچکتر و بهبود تجارت الکترونیک خود انجام دادهاند. این در حالی است که افول فروشگاههای سنتی برای صاحبان مراکز خرید سخت بوده. سالهاست فروشگاههای بزرگ به تردد افراد در مراکز خرید کمک میکنند، اما در حال حاضر صاحبان این مراکز خرید برای جذب مشتری به فروشگاههای مواد غذایی، رستورانها و سالنهای بدنسازی روی آوردهاند. براساس مقیاسی که برای فروشگاه آمازون در نظر گرفته شده، این فروشگاه احتمالا در مراکز نواری شکل بازگشایی میشود. شرکت«کولز» در حال حاضر اکثر فروشگاههای خود را در این ساختار دارد. گروه فروشگاههای زنجیرهای میسیز با برندهای زیرشاخه خاص خودش درحال آزمایش فروشگاههای کوچکتر و نزدیک به مناطق حومه است. هرچند «کولز» و «میسیز» سودآوری مطلوبی را گزارش کردند، اما خردهفروشان هنوز در روزهای اولیه تلاش برای بهبود مشاغل خود و جلب مجدد خریداران هستند. سهام هر ۲ برند در سال جاری دستاوردهای بزرگی داشتهاند، اما ارزش بازار به مراتب کمتر از سطوح تاریخی باقی مانده است. سهام آمازون در سال جاری بیش از یکدرصد کاهش یافته و ارزش بازار آن ۵۹/ ۱تریلیون دلار است . «آمازون» که با ارائه شیوهای انقلابی برای خرید آنلاین یکی از بزرگترین عوامل ورشکست شدن بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای و خردهفروشان در سرتاسر جهان بوده، اینک قصد دارد شانس خود را با افتتاح فروشگاههای زنجیرهای امتحان کند . با وجود این، اعتقاد عمومی که «شیوه برپایی فروشگاه بزرگ مرده است»، قصد آمازون برای افتتاح فروشگاههای زنجیرهای چندان غیرعقلانی نیست. به گفته آنها، دلیل اصلی کاهش علاقه عمومی به فروشگاههای زنجیرهای این بوده که آنها حاضر به «نوآوری» و «انطباق خود» با شرایط جدید نشدند. «آمازون» چنانکه در طول دوران فعالیت خود نشان داده، این مشکل را ندارد . با نظر به این سابقه، برنامههای «آمازون» شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. منابع آگاه گفتهاند؛ «آمازون» قصد دارد اولین فروشگاههای زنجیرهای خود را در ایالت کالیفرنیای آمریکا باز کند. برخلاف فروشگاههای زنجیرهای بزرگ که معمولا صدهزار فوت مربع وسعت دارند، «آمازون» فروشگاههایش را در محدوده سیهزار فوت مربع نگه میدارد. این فروشگاهها قرار است به جای استقرار در مالهای شکستخورده در مکانهای پرمشتری تاسیس شوند . با وجود این، حرکت آمازون به سوی تاسیس فروشگاه فیزیکی از لحاظ اقتصادی چندان هم بیخطر نیست. مطابق آمار دولتی آمریکا، سهم فروشگاههای زنجیرهای از خردهفروشی از ۱۴.۵ درصد در سال ۱۹۸۵ به حدود ۲.۹ درصد در حال حاضر کاهش یافته است. فروش فیزیکی کتابفروشیها و دیگر فروشگاههای کوچک خود آمازون هم در سال گذشته در شرایطی که خریداران با نظر به همهگیری کرونا تمایل بیشتری به خرید آنلاین نشان میدادند، حدود پنج درصد کاهش یافت . با تمام این حرفها، تحلیلگران میگویند فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در ایالات متحده پس از افزایش میزان واکسیناسیون و ایمنی بیشتر در برابر ویروس کرونا، خریداران بیشتری به خود دیدهاند و این میتواند بارقه امیدی برای موفقیت فروشگاه زنجیرهای آمازون باشد. چنین اتفاقاتی در حالی در سطح کلان رخ داده که برند آمازون در راستای محبوبیت هر چه بیشتر، به بازارهای متفاوتی روی آورده است. به طور مثال «آمازون» قصد دارد تلویزیونی با برند خود را تا اکتبر که فصل خرید تعطیلات است، در آمریکا روانه بازار کند . این پروژه ۲ سال در دست طراحی بوده و منابع آگاه اعلام کردند تیمهایی شامل آمازون دیوایسز و Lab ۱۲۶ در طراحی تلویزیون نقش داشتهاند. قرار است تلویزیونها توسط شرکتهای دیگری مانند TCL تولید شوند و مجهز به دستیار صوتی الکسا خواهند بود . بر اساس گزارش رویترز، آمازون اواخر سال گذشته تلویزیون مدل «آمازون بیسکیس» را در هند عرضه کرد که در ۲ اندازه ۵۵ اینچ و ۵۰ اینچ بودند. مدلهای تلویزیونی که قرار است به بازار آمریکا عرضه شوند بین ۵۵ تا ۷۰ اینچ خواهند بود. با این حال، باید منتظر اطلاعات بیشتری بود و دید آیا این دستگاهها هم مانند تلویزیونهای عرضه شده در هند مدلهای ارزان قیمت هستند یا نه. در چنین شرایطی احتمالا برند مشهور جهان در چند ماه باقی مانده تا پایان سال ۲۰۲۱، روزهای متلاطم و پرخبری را تجربه خواهد کرد.
منبع: Reuters.com
نظرات