12 دلیلی که چرا یک استارتاپ باید به شتاب دهنده بپیوندد
شما ممکن است هم اکنون یک استارتاپ داشته باشید اما هنوز در مرحله ای قرار دارید که برای رشد باید از نصحیتها، رهنمودها و حتی سرمایهگذاریهایی هر چند اندک استفاده کنید. در این مرحله است که شما با شتابدهندهها آشنا خواهید شد.
اکوسیستم، شتابدهنده به شما برنامه ای سه تا چهار ماهه ارائه خواهد داد که توسط آن میتوانید به هدفهایی که در جستجوی آنها بودهاید، دست یابید. اگر هنوز شک دارید که پا در این مسیر بگذارید و مطمئن نیستید که به یک شتابدهنده بپیوندید، 12 دلیل منطقی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. 1 – پشتیبانی کامل مدیریت و عملیاتی کردن یک استارتاپ میتواند چالشبرانگیز و سخت باشد. در همین مقطع است که یک شتابدهنده میتواند به کمک شما بیاید. زمانی که شما با یک شتابدهنده کار میکنید، از حمایت منتورها برخوردار خواهید بود. علاوه بر حمایت های عاطفی، آن ها میتوانند تجربیات خود را با شما در میان بگذارند و شما نیز میتوانید از دانش و راهنماییهای آنها استفاده نمایید. علاوه بر این شما در برنامه شتابدهی خود از حمایت مالی سایر سرمایهگذاران نیز برخوردار خواهید بود. 2 – فهرست کاملی از فعالیتها در حالی که ممکن است یک برنامه شتابدهنده کوتاه مدت به نظر برسد اما همان مدت چند ماه سرشار از فعالیتهایی است که به سود شما و استارتاپ شما است. اگرچه برنامههای شتابندهنده متنوعند اما یک برنامه عمومی شامل ملاقات با منتورها، جلسات بازخورد، ارائههای demo day (روزی که شما استارتاپ خود را به سرمایهگذاران معرفی میکنید) و فعالیتهای اجتماعی و گروهی است. شما میتوانید اطلاعات زیادی از این رویدادها جمعآوری کنید و آن ها را مستقیما در استارتاپ خود به کار بگیرید. 3 – دسترسی سرمایهگذار اگرچه در برنامه های شتابدهنده چندان بحث سرمایهگذاری مطرح نیست اما کاری که آن ها انجام میدهند این است که شما را مستقیما به سرمایهگذاران مشتاق متصل میکنند. سرمایهگذارانی که به امید کشف ایده های خلاقانه به سوی شتابدهنده ها کشیده میشوند. در روزهای ارائه دموی استارتاپ (demo days) بسیاری از سرمایهگذاران برای دیدن ارائه شما دعوت میشوند. هم چنین شما این فرصت را دارید که با سرمایهگذاران ملاقات کنید. این فرصت میتواند درهای جدیدی را برای سرمایهگذارهای بیشتر به رویتان باز کند. به خصوص زمانی که سرمایهگذاران میبینند که برنامه شتابدهی به شما کمک کرده است تا استارتاپ خود را به گونه ای گسترش دهید که پتانسیل برگشت سرمایه در آن وجود دارد. 4 – دانش سریع یک برنامه شتابدهی مجموعهای از اطلاعات است که حاصل سالها تجربه و مهارتی است که هر منتور یا مدیر شتابدهنده آن را جمع آوری کرده است. این اطلاعات متمرکز به شما این امکان را میدهد تا هرچه سریعتر استارتاپ خود را پیش ببرید. شما به جای این که خودتان با آزمون و خطا به کسب تجربه و بدست آوردن دانش کافی بپردازید، باید از دانشی که آنها طی سالها اندوخته اند بهره ببرید تا استارتاپ خود را حساب شدهتر و با یک استراتژی دقیقتر اجرا کنید. در واقع این کار شانس موفقیت شما را افزایش میدهد. 5 – دروازه ای به سوی مشتریان آینده مخاطبین هدف در روز ارائه دمو شما که توسط شتابدهندها برگزار میشود، شرکت میکنند. آنها میتوانند زمانی که شما درباره پروژه خود توضیح میدهید با روند کاری استارتاپ شما آشنا شوند. تبلیغات گسترده نیز میتواند به اعتبار بخشیدن کار شما کمک کند و یک جدول زمانی در اختیار شما قرار دهد به طوری که شما میتوانید مشتریان آینده خود را آماده و منتظر برای رونمایی از استارتاپ خود کنید. دیدگاههایی که شما با آنها در روز ارائه دمو یا از طریق کانالهای دیگر روبرو میشوید، میتوانند به یک بانک اطلاعاتی مهم برای هدایت استارتاپ شما تبدیل شوند و همچنین شروعی برای توسعه برند و شناخته شدن شما باشند. 6 – افزایش مهارتها یک برنامه شتابدهی بر روی آموزش مهارتهایی که برای راه اندازی یک کسب و کار ضروری هستند، تمرکز میکند. این مهارتها شامل فروش، بازاریابی، ارتباطات، امور مالی و حتی برخی مهارتهای فنی هستند. Warner Baxter، رئیس و مدیر عامل شرکت Ameren، میگوید که خود این کمپانی از طریق شرکت در یک برنامه شتابدهنده در حال یادگیری است. او توضیح میدهد: هدف از همکاری Ameren با استارتاپها از طریق شتابدهنده Ameren تنها کشف نوآوریها و فناوریهای شخصی نیست. بلکه یادگیری مهارتهای جدید و کشف فرصتهای تازه، برای ما و شرکای استارتاپی به یک اندازه مهم است. همچنین شتابدهندهها به شما کمک میکنند تا مهارتهای خود را با سایر موسسان به اشتراک بگذارید. موسسانی که در یک برنامه کاری مشترک با شما هستند، یک محیط آزمایشگاهی بسیار عالی برایتان فراهم میسازند تا در آینده بتوانید مهارتهایی را که در این محیط فرا گرفته اید به هم تیمیهایتان منتقل کنید. 7 – مدیریت ریسک ترس از شکست فکری است که در ذهن هر موسس استارتاپی وجود دارد. این احساس وجود دارد که شرایط همگی بر ضد شما هستند و دست به هر کاری که بزنید ریسک زیادی در آن است. این موضوع شامل بازاری که میخواهید به آن وارد شوید، محصولی که قرار است ارائه دهید و ایده ای که قصد فروش آن را دارید، میشود. Rehan Yar Khan، یکی از شرکا و مدیران Orios Venture Partners در یکی از نشریات کارآفرینی هند درباره خطر ریسک این چنین گفته است: برای این که یک استارتاپ به موفقیت برسد، بین عوامل مختلفی باید انسجام وجود داشته باشد. از جمله: توسعه محصول، قیمت گذاری، فناوری، عملیات اجرایی، سرویس مشتری، بازاریابی، امور مالی و مدیریت منابع انسانی. اجرای هر یک از این موارد تاثیر مستقیمی بر روی سرمایهگذاری خطرپذیر دارد. یک شتابدهنده میتواند ریسکهایی را که در طرحهای اولیه شما وجود دارد، شناسایی کند و به شما کمک کند تا آنها را به حداقل برسانید. همچنین موارد موجود در برنامه شتابدهی میتواند به شما کمک کند تا در مسیر درستی حرکت کنید و ریسکهای موجود را به درستی مدیریت نمایید. 8 – یک تصویر بزرگتر و یک چشماندار طولانیتر به عنوان یک موسس، به خصوص به عنوان کسی که برای اولین بار در این راه قدم برمیدارد، به نظر غیرممکن است که بتوان چشماندازی فراتر از شش ماه اول را تصور کرد. با این وجود، بسیار حیاتی است که بتوانید افق دید خود را بازتر کنید و بتوانید نتایجی را که قرار است در آینده به آن ها دست یابید، پیش بینی کنید. شتابدهندهها به شما در دیدن این آینده کاری کمک میکنند. منتورها در برنامههای شتابدهی میتوانند به شما کمک کنند تا پیچیدگیهایی که در طول زمان با آنها مواجه خواهید شد، ببینید و شما را برای مقابله کردن با آنها در مسیر درست قرار میدهند. آنها با پرسیدن سوالاتی شما را به فکر کردن وا میدارند تا بتوانید تصاویر بزرگتری از آینده استارتاپی خود را بیینید. سپس این منتورها میتوانند ابزارها و تاکتیکهایی را برای رسیدن به این نقطه تصویر شده در ذهنتان، به شما پیشنهاد دهند. 9 – تخته پرش یک شتابدهنده میتواند در تمام مراحل رشد یک استارتاپ در کنارش باشد. بخصوص آنهایی که به مرحله ورود به دنیای کسب و کار نزدیکتر هستند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. شما نیز مانند بسیاری دیگر از کارآفرینها ممکن است در طول کار با مشکل مواجه شده باشید یا روند رشد استارتاپ شما متوقف شده باشد. یک شتابدهنده میتواند همان آموزش دهنده شخصی شما باشد. در حالی که شما نمیدانید چطور به مرحله بعدی بروید این شتابدهنده است که این راه را برای شما روشن میکند. این میتواند بدین معنا باشد که شما میتوانید از شتابدهنده و تجربیاتش در ارائه یک محصول متنوعتر یا ورود به بازارهای جدید استفاده کنید. 10 – شتابدهنده برای همه شتابدهندهها یک مدل یا یک فرمت برای همه ارائه نمیکنند. رشد در برنامههای شتابدهنده به این معنا است که کسی وجود دارد که بیشتر از بقیه در تشخیص مرحله رشد، موقعیت، صنعت، سطح نظارت و دخالت مطلوب، نتیجهی دلخواه یا هر فاکتوری که برای شما مهم است، به شما کمک میکند. نتیجه این امر ایجاد یک محیط ترغیب کننده است که به رشد و پیشرفت شما کمک میکند. 11 – انگیزه و روحیه محیط کاری گروهی که در شتابدهندهها وجود دارد این اطمینان را به وجود میآورد که شما همیشه رو به جلو حرکت کنید. تعامل با سایر موسسان یک نیروی محرک قوی است و وقتی که شما درباره چالشها و شک و تردیدهای شخصی آنها میشنوید آنها را به خود بسط میدهید و خود را در مقابل این مشکلات میبینید. ضمنا این موضوع به شما یادآوری میکند که غلبه کردن بر مشکلات غیرممکن نیست و با همکاری دیگران میتوانید موانع موجود را از سر راه بردارید. 12 – پشتیبانی مستمر حتی بعد از به پایان رسیدن برنامه شتابدهی پایان برنامه شتابدهی بعد از چند ماه به معنی پایان یافتن حمایت از استارتاپ شما نیست. روابط طولانی مدت در شتابدهندهها شکل میگیرد. علاوه براین شبکه ای از افراد همیشه اینجا حضور دارند و شما چه بخواهید استارتاپ کنونی خود را ادامه دهید و چه بخواهید پروژه جدیدی را در آینده آغاز کنید، میتوانید در زمینههای مختلف از جمله یافتن استعدادها، سرمایهگذاران و دریافت بازخورد از آنها کمک بگیرید.
نظرات