متاورس؛ دروازه دیجیتال آینده
به طور کلی کلمه متاورس معمولا برای توصیف مفهوم آینده اینترنت، متشکل از فضاهای مجازی پایدار، مشترک و سه بعدی که به یک جهان مجازی درک شده مرتبط هستند، استفاده میشود. در حال حاضر برای استفاده از اینترنت باید وارد محیط آن شد اما با توسعه ارتباطات، دستگاهها و فناوریهای جدید انسان میتواند اینترنت را در تمام محیط اطرافش تجربه کند. او در این مقاله توضیح داده بود واقعیت افزوده به ایجاد پلتفرم بزرگ بعدی فناوری منجر میشود. به تدریج افراد میتوانند وارد متاورس خود شوند تا با کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با بخشهایی از فضای فیزیکی اطرافشان ارتباط برقرار کنند. او طی سخنرانی اش گفت: اینترنت فضایی یا همان متاورس اوج گرفتن هر فناوری است که امروز بر مبنای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بنا میشود. تیفانی رولف مدیر خلاقیت در شرکت گلوبال برندینگ مارکتینگ در این باره میگوید: تا به اکنون واقعیت افزوده سادهترین روش برای انتقال انسان به وضعیت متاورس بوده است. تجربه ما از فضای مجازی فراتر از موبایلهایمان خواهد بود و بدن ما به طور کامل در این تجربه دخیل میشود. او میگوید: این فضا بخشهای قدیمی خواهد داشت که شبیه وب امروزی به نظر میرسند اما نیازمند گرهها و قابلیتهای جدیدی هستند که غوطه ورشدن در فضای مجازی را به دنیای واقعی مرتبط میکنند. یات سیو یکی از بنیانگذاران و مدیران ارشد شرکت آنیموکا برندز نیز درباره متاورس میگوید: واقعیت در طیف وسیعی از فیزیکی تا مجازی وجود خواهد داشت اما بخش اعظم وقت ما در جایی بین این دو مرز و به شکل واقعیت افزوده میگذرد. اما در آینده واقعیت افزوده یک مسیر بازگشت به دنیای واقعی فراهم میکند و کاربران میتوانند بدون قطع اتصال کامل با این بخش غذا بخورند، ورزش کنند یا فعالیت دیگری انجام دهند. با توجه به آنکه دورهمیهای اجتماعی آنلاین به یک هنجار تبدیل میشود و بازیهای ویدئویی نیز ساخت دنیای خود را آغاز کردهاند، به طور حتم شرکتهای مختلف نقش مهمی در متاورس خواهند داشت. در همین راستا نیک کلگ معاون ارشد ارتباطات و امور جهانی متا (فیسبوک) در مورد حفظ امنیت شبکه مجازی متاورس اظهار نگرانی کرد و افزود در تلاش برای یافتن راههایی برای حفاظت از کاربران آن است. همچنین کلگ معتقد است متاورس یک اکوسیستم تعاملی است و محتوای تولید شده توسط متا باید با محتوای سایر شرکتها که برای این دنیای مجازی تولید میشوند، سازگار باشد. از آنجا که متاورس یک فناوری تازه است، تحقیقات طولانی مدتی درباره تاثیرات فیزیکی و روانشناختی آن بر انسان انجام نشده است. بازیهایی که با هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام میشوند، ممکن است به افسردگی، تنها شدن فرد یا خشونت و آزار به خود منجر شود. هرچند احراز هویت بیومتریک ممکن است راه حلی برای این چالشها باشد، اما احتمال وقوع کلاهبرداریهای دیگر در این فضا همچنان وجود دارد. از آنجا که متاورس با کمک فناوریهای غوطه ور شدن در فضای مجازی (واقعیت افزوده و واقعیت مجازی) توسعه مییابد، این امر ممکن است روی نوجوانان تاثیر منفی بگذارد و اعتیادآور باشد.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات