فریلنسر موفق کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
منظور ما دقیقا کارهایی است که از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی قابل انجام هستند و نیازی نیست تا برای انجام آن کار، کارمند در محیط کار حضور فیزیکی داشته باشد. بگذارید حالت ایدهآل کار به صورت تماموقت را تشریح کنیم: شما کارتان را دوست دارید. اینکه ۶ روز در هفته در یک محل کار بخصوص حضور داشته باشید، کارهای تقریبا مشابه انجام دهید، جلسات کاری مشابه داشته باشید و روی یک مسیر مشخص و از پیش تعیین شده حرکت کنید، باعث خستگی و درگیریهای ذهنی میشود. این خستگیها و درگیریها باعث میشوند شما بعضی روزها دوست دارید وقت اداری هرچه زودتر تمام شود تا به خانه برگردید؛ البته اگر شانس بیاورید و محیط کار متشنج نباشد و درگیریهای ذهنی بیشتری نداشته باشید. شما به صورت تیمی کار میکنید و ایدههای جدیدتر از دل این بیمه و مزایا و همچنین سابقه کار برای شما ثبت میشود و از این نظر هم خیالی آسوده دارید. اگر با محیط کار و روابط اجتماعی چندان میانه خوبی ندارید، فریلنسری برای شما یک کار ایدهآل است. اگر درونگرا هستید، فریلنسری دقیقا چیزی است که لازم دارید. با اینکه فرصت تعامل و یادگیری تیمی ندارید، اما فرصت بیشتری برای مطالعه و رشد شخصی در خانه فراهم است. نرخ حقوق متغیری دارید و اگر در کارتان حرفهای باشید، میتوانید چندبرابر حقوق یک کارمند درآمد داشته باشید. برای مثال ممکن است شما تمام شور و اشتیاق را در دنیا برای نوشتن در مورد یک موضوع بسیار جذاب داشته باشید، اما اگر موضوع مورد علاقه شما با گفتوگو با کسانیکه پیش از شما به این کار رو آوردهاند، میفهمید مشتریان چه نیازهایی دارند و به چه چیزهایی اهمیت میدهند. کیفیت نمونه اولیه شما برای مشتریان ارزشمند است. نمونههای اولیه شما باید نشاندهنده مهارتهای شما باشد و همچنین با نوع پروژههایی که مشتری به دنبال استخدام فریلنسر در آن است، همسو باشد. برنامه بازاریابی همیشه گامی است که باید پس از ایجاد نمونههای اولیه انجام شود. برای مشتریانتان میزان ساعاتی که برای کسبوکار فریلنس خود صرف میکنید را ارسال کنید یا از مشتریانتان بخواهید زمان تقریبی لازم برای انجام کارشان را به شما اطلاع دهند. یکی از مهمترین مهارتهای لازم در این شغل، عادت به کار زیاد و تمرکز بر افزایش با این وجود، برنامهریزی و زمانبندی تحویل کار برای یک فریلنسر امری حیاتی است. اگر شما تمام روز در دفتری باشید و در آن با همکاران خود تعامل داشته باشید، فریلنسر مناسبی نخواهید شد، زیرا تعامل انسانی با همکاران باعث میشود توانایی کار مستقل در شما پایین بیاید و در صورتی که به دورکار شوید، احساس تنهایی کنید. اگر شما به خوبیها و بدیهای کار مستقل آگاه باشید، یک فریلنسر موفق خواهید شد. باید برای ایجاد تغییرات آماده باشید، چون اغلب مشتریان نظرات خود را در کار شما وارد میکنند. در تماسهای تلفنی، دیدار با مشتریان یا حتی صحبت در شبکههای اجتماعی رفتار سردی نداشته باشید، زیرا این بخشی از فرایند بازاریابی است. اگر اصرار دارید که حتما باید فریلنسر باشید بعضی تمرینهای بازاریابی به شما کمک میکند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید اما در نهایت این شما هستید که باید بر احساس اضطرابتان پیروز شوید و با دیگران ارتباط بگیرید. شما مجبورید همواره با مشتریانتان در ارتباط باشید و برایشان صورتحساب ارسال کنید و بیوقفه پروژههای مختلفی را انجام دهید. اما اگر به خودتان اعتماد دارید و مسئولیت کارهایتان را به عهده میگیرید، برای انجام کار به همین خاطر این عزیزان میتوانند به جای اینکه زمان خود را در یک محیط شرکتی خستهکننده تلف کنند، به صورت فریلنس مشغول به کار شوند و پروژههای متفاوتی را انجام دهند. کار طراحان وبسایت و اپلیکیشن موبایل، کاملا به صورت پروژهای است و با انجام یک پروژه، هزینه آن را به صورت کامل دریافت میکنند. پس اگر در این حوزه تخصص دارید، بهتر است یک رزومه کامل از خود تهیه کرده و آن را به شرکتهای مختلف ارائه دهید تا بتوانید پروژههای آنها را از آن خود کنید. این در حالی است که یک تایپیست شاید در برخی روزها کاملا بیکار باشد و در برخی روزها، کارهای بسیار زیادی را باید انجام دهد. با این کار یک فریلنسر قادر است با شرکتهای مختلف طرف قرارداد شود و تمام روز خود را صرف کار کند و درآمد بسیار زیادی نسبت به استخدام ثابت داشته باشد. عکاسی حرفهای یک شغل بسیار پردرآمد است و شما میتوانید با مهارت کافی و تجهیزات حرفهای، تبدیل به یک عکاس فریلنسر کاملا خبره شوید که پروژههای مختلف را قبول کرده و تماما از طریق شبکههای اجتماعی با کارفرمایان خود ارتباط برقرار میکند. در حال حاضر بسیاری از سازمانها به عکاسهای حرفهای برای انجام پروژههای خود نیاز دارند. این روزها همانطور که میدانید، انیمیشنهای زیادی در داخل کشور نیز تولید میشود که برای شخصیتهای مختلف نیاز به صداپیشه دارند. اگر احساس میکنید صدای زیبا و فنبیان مناسبی دارید، میتوانید با سازمانهای مختلف تولیدکننده انیمیشن مذاکره کنید و پروژههای صداپیشگی آنها را انجام دهید. البته برای این کار نیاز به یک فضای آگوستیک و تجهیزات ضبط صدا خواهید داشت. ، برای موفقیت نیاز به یک نویسنده حرفهای خواهید داشت تا بتوانید بهترین ارتباط را با مخاطب خود برقرار کنید. دقیقا همانطور که در فروش حضوری خدمات یا محصول خود، باید با مشتری ارتباطی مناسب را برقرار کرده و از قواعد بازاریابی استفاده کنید، در دنیای دیجیتال این کار را نویسنده انجام میدهد. اما از طرفی اکثر این سازمانها، فعالیت خود را به صورت دیجیتال انجام میدهند و در بیشتر مواقع فاقد یک دفتر فیزیکی هستند. در نتیجه اگر حس میکنید قلم شیوایی دارید و در بازاریابی میتوانید به یک سازمان کمک کنید، بهتر است به عنوان یک نویسنده یا ویراستار فریلنسر مشغول کار شوید. جالب است بدانید اینها تنها نمونههایی از برترین مشاغلی بودند که میتوانید به صورت دورکاری آنها را انجام دهید. با کمی تحقیق میتوانید ببینید که در حوزه تخصص شما چه مشاغلی وجود دارد که به صورت دورکاری انجام میشوند و در همان حوزه مشغول به کار شوید. کمتر پیش میآید که قرارداد فریلنسری بین یک کسبوکار و یک فریلنسر بسته شود و توافقات به صورت ضمنی و از طریق گفتوگو و اعتماد متقابل شکل میگیرند، اما این یک نقطه ضعف است؛ هم برای کارفرما و هم برای فریلنسر. برای همین است که اگر ابتدای فعالیت بر سر شرایط و تعهدات گفتوگو کنید و آن را ثبت کنید، در نهایت اختلافات کمتری به وجود میآید. چه وظایفی بر عهده فریلنسر است و چه خدماتی باید انجام شود. کارفرما در ازای خدمات و تخصص فریلنسر موظف است حقوق پرداختی منظم داشته باشد و تمام این شرایط باید در قرارداد فریلنسری ذکر شود. باید ذکر شود که کسبوکار تا چه حدی مالک خدمات نهایی شماست و یا چه شرایطی برای درج اسم فریلنسر در مشارکت پروژه وجود دارد. این سند کاری میتواند در مشکلات و اختلافات احتمالی حامی حق و حقوق کسبوکار یا فریلنسر باشد. برای کسب درآمد دورکاری ابتدا باید به دنبال یادگیری تنها یک مهارت باشید. بعد از اینکه مشتریان خود را پیدا کردید و توانستید رضایت آنها را جلب کنید، به دنبال یادگیری بیشتر و توسعه مهارتهای فعلی خود باشید. فریلنسر موفق کسی است که در کار خود (هرچند محدود) متخصص باشد. برای کار خود حد و مرز مشخص کنید یکی دیگر از توصیههای مهم برای تبدیلشدن به یک فریلنسر موفق، مشخصکردن حد و مرز است. وقتی مشتریان جدید برای همکاری با شما ارتباط برقرار میکنند، شما قادرید حد و مرز کار خود را برای آنها مشخص کنید. برای مثال، شما برای مشتریان خود مشخص کردهاید که در زمینه مدیریت شبکههای اجتماعی فعالیت دارید. مشتری با علم به این موضوع، تمامی شبکههای اجتماعی خود را به شما میسپارد و از شما توقع مدیریت و پشتیبانی از وبسایت را ندارد. از سوی دیگر، وقتی تمرکز شما روی شبکههای اجتماعی باشد، قادرید در مدت زمان کوتاه بخش زیادی از الگوریتمهای این شبکهها را شناسایی کرده و در کار خود پیشرفت کنید. برای کسب درآمد دورکاری باید بتوانید مهارتها و خدمات خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنید. یک فریلنسر موفق باید قادر باشد خدمات رقیبان را ارزیابی کند و سپس تفاوت کار خود را با دیگران شرح دهد (البته بدون اینکه از برندها و افراد نام ببرد). به یاد داشته باشید که در سراسر کشور شما رقیبان زیادی دارید که ممکن است کیفیت کار شما و آنها یکسان باشد. برای اینکه بتوانید از رقبای خود سبقت بگیرید، میتوانید در کنار خدمات اصلی، خدمات رایگان نیز بهعنوان اشانتیون به مشتریان خود ارائه دهید. استفاده از شبکههای اجتماعی یکی از انواع راههای پیدا کردن مشتری برای انجام پروژه فریلنسری است. همچنین شما میتوانید با حضور در سایتهای فریلنسری خارجی، درآمد دلاری نیز کسب کنید. در اینجا لیستی از سایتهای معتبر ایرانی برای گرفتن پروژه فریلنسری معرفی کردیم که توانستهاند فریلنسرهای زیادی را به خود جذب کنند. اگر به دنبال درآمد دلاری هستید میتوانید با عضویت در سایتهای فریلنسری خارجی حقوقتان را به صورت دلار دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که بعضی از این سایتها برای ثبت نام هزینه کمی به عنوان حق عضویت دریافت میکنند.
متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه
نظرات