درس استارتآپی برای سیاستگذار
گذشته از انتقادات متعددی که پیرامون صحت برخی اعداد این گزارش مطرح شده، آمارها نشان میدهد که با وجود اعمال فیلترینگ بر بسیاری از پلتفرمهای خارجی و انواع حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم از پیام رسانهای بومی، تعداد کاربران این پلتفرمها در مقایسه با پلتفرمهای مشابه خارجی بسیار پایین است. در هشتمین جلسه کمیسیون مشترک مجلس برای تصویب طرح صیانت، امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضایمجازی اقدام به ارائه یک گزارش آماری از عملکرد پیامرسانهای بومی کرد. گذشته از اینکه برخی از این آمارها با آمارهای ارائهشده از سوی خود پلتفرمها درباره تعداد کاربرانشان اختلاف قابلتوجهی دارد، حتی همین اعداد نیز صدای برخی اعضای حاضر در جلسه را درآورد. جلال رشیدیکوچی، نماینده مردم مرودشت و از اعضای حاضر در جلسه در اعتراض به آمارها ارائه شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی، به عضوشدن ناخواسته خود در پیامرسان بله اشاره کرد. از سوی دیگر، ترافیک مصرفی برخی پیامرسانها مانند گپ و ایگپ بر بستر IXP نیز صفر نشان داده شده که مشخص نیست به دلیل نبود آمار است یا مبادلهنشدن ترافیک. گزارش دیگری نیز که در همین تابستان از سوی «نوینهاب» که پلتفرمی برای مدیریت شبکههای اجتماعی است منتشر شد، نشان داد که کاربران ایرانی به سه پیامرسان خارجی واتساپ، تلگرام و اینستاگرام بیشترین گرایش را داشته و استقبال آنها از پیامرسانهای بومی بسیار ضعیف بوده است. این اتفاق برای مسیریابهای ایرانی نیز رخ داده است؛ بهطوری که با وجود دسترسی به پلتفرمهایی مانند «ویز»، ترجیح میدهند از این پلتفرمهای بومی استفاده کنند. رضا الفتنسب، عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی در جلسه اخیر کمیسیون مشترک بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضایمجازی» با تاکید بر این موضوع، مخالفت خود را بر هرگونه محدودسازی در گزینههای مردم ابراز کرد و با اشاره به موفقیتهای این پلتفرمهای بومی، از سیاستگذاران خواست که اجازه دهند مردم خود انتخاب کنند که از چه پلتفرمی استفاده کنند. الفتنسب در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود: «برای کسبوکارهای بزرگی مانند اسنپ، دیجیکلا یا بازار که نصبی بالای ۴۰ میلیون دارند راهاندازی یک پیامرسان کار سختی نیست؛ اما به علت اینکه این کسبوکارها دچار هزاران مشکل هستند، نمیتوانند در این زمینه اقدام کنند.» به گفته او کسبوکارهای بزرگ مثل دیجیکالا و اسنپ با مساله تحریم داخلی نیز مواجه هستند؛ چراکه بهطور مثال نمیتوانند در صدا و سیما تبلیغ کنند. وی در ادامه تصریح کرد: «وقتی چنین مشکلاتی وجود دارد و نتوانستیم مشکلات خود را حل کنیم، چطور توقع داریم اینستاگرام یا سایر پلتفرمها در ایران، نمایندگی ایجاد کنند.» الفتنسب در پایان تاکید کرد از زمانی که طرح صیانت بدون اقناعسازی مردم مطرح شده است، افراد و کسبوکارهای آنلاین نگران این ماجرا بوده و بهشدت موضوع مهاجرت افزایش یافته است.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات