تاپیک سی و چهارم: از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری توسط مؤسس اوبر تا شکایت دولت فرانسه از شرکت‌های گوگل و اپل

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته خبرهای متنوعی از استارتاپ های خارجی در صدر رسانه‌های معتبر و بزرگ جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده که توانسته نظر مخاطبان بسیاری به‌خصوص علاقه‌مندان و فعالان حوزه اقتصاد جهانی را به خود جلب نماید. از جمله این اخبار می‌توان به خبر راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری توسط مؤسس تاکسی اینترنتی اوبر اشاره کرد که این خبر برای بسیاری از علاقه‌مندان قابل توجه بوده است و خبر دیگر مربوط به شکایت دولت فرانسه از دو غول تکنولوژی یعنی شرکت‌های اپل و گوگل است که در بسیاری از خبرگزاری‌های معتبر جهانی به پوشش آن پرداخته شده است.

شرکت آمازون در آستانه یک تریلیون دلاری شدن قرار گرفته است. طی یک سال گذشته ارزش سهام شرکت آمازون ۸۳ درصد افزایش یافت و همین امر باعث شد تا آن‌ها در رقابت برای کسب عنوان اولین شرکت با ارزش بازار یک تریلیون دلار از اپل یک گام جلوتر باشند. پیش از این برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که اپل عنوان اولین شرکت با ارزش بازار یک تریلیون دلاری را به دست می‌آورد، اما مقایسه‌ نمودارهای مربوط به ارزش سهام دو کمپانی حاکی از آن است که آمازون با رشدی نجومی، احتمالاً در مسیر یک تریلیون دلاری شدن، اپل را پشت سر خواهد گذاشت. بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده است، ارزش بازار اپل ۸۳۹ میلیارد دلار بوده است و آمازون با اختلافی ۱۴۱ میلیارد دلاری، مقام دوم را با ارزش بازار ۷۵۲ میلیارد دلار دارد. این در حالی است که رشد ارزش سهام اپل در ۱۲ ماه اخیر تقریباً ۲۴ درصد بود، اما ارزش آمازون در همان بازه زمانی رشدی ۸۳ درصدی داشته است.

بنیان‌گذار اوبر صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه‌ای راه‌اندازی می‌کند. تراویس کالانیک (بنیان‌گذار و مدیرعامل اسبق اوبر) مشغول راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه با نام ۱۰۱۰۰ است. کالانیک در صفحه توییتر خود اعلام کرد که در آستانه راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید با نام ۱۰۱۰۰ قرار دارد. این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بر اشتغال‌زایی در مقیاسی وسیع تمرکز خواهد داشت. این صندوق قرار است در حوزه‌های املاک و مستغلات، تجارت الکترونیکی و نوآوری‌های نوظهور در چین و هند فعالیت کند. بنیان‌گذار اوبر دو شیوه را برای فعالیت این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در نظر گرفته است. این دو روش کار شامل گفت وگو با هیئت مدیره سازمان‌ها به دور از جنجال و هیاهو و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا می‌شود. با توجه به نام صندوق سرمایه‌گذاری کالانیک، احتمالاً این صندوق در استارتاپ‌هایی که ۱۰ الی ۱۰۰ کارمند دارند، سرمایه‌گذاری خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند استارتاپ‌هایی با این اندازه در مرحله رشد جادویی قرار دارند. شایعات حاکی از آن است که کالانیک، یک سوم سهام خود از شرکت اوبر را واگذار کرده است. از آنجا که چندی پیش سافت بانک، اوبر را  ۴۸ میلیارد دلار ارزش گذاری کرده بود، یک سوم از سهام ۱۰ درصدی کالانیک مبلغی حدود ۱/۴ میلیارد دلار می‌‌شود. بنیان‌گذار اوبر سال گذشته میلادی از سمت مدیر اجرایی این شرکت استعفا داد، ولی همچنان یکی از اعضای هیئت مدیره ای شرکت و ۱۰ درصد از سهام آن را نیز در اختیار دارد.

گوگل تبلیغ ارزهای رمزپایه را ممنوع کرده است. شرکت گوگل از ممنوعیت تبلیغات ارزهای رمزپایه در پلتفرم خود از ابتدای ماه ژوئن سال جاری میلادی خبر داد. گوگل اعلام کرد که بر اساس سیاست جدید این شرکت، هرگونه تبلیغات راجع به محصولات مالی با ریسک بالا یا غیرقانونمند همچون ارزهای رمزپایه و سایر ابزارهای مالی به منظور شرط‌بندی را ممنوع خواهد کرد. بر اساس ادعای شرکت گوگل، این کمپانی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳/۲ میلیارد تبلیغ که ناقص سیاست‌های آنان بودند را حذف کرد، این رقم نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی تقریباً ۲ برابر رشد داشته است. علاوه بر این مدیر تبلیغات پایدار گوگل، برداشتن تبلیغات مضر را اولویت اول این شرکت ذکر کرد.

بخشی از سهام شرکت نوکیا به دولت فنلاند واگذار شد. به منظور حفظ اصالت فنلاندی برند نوکیا و نفوذ هر چه بیشتر این شرکت در بین شبکه‌های مخابراتی، دولت فنلاند ۳/۳ درصد از سهام نوکیا را به ارزش ۱/۰۴ میلیارد دلار خریداری کرد. دولت فنلاند سرمایه‌گذاری در شرکت نوکیا را به واسطه شرکت سرمایه‌گذاری سولیدیوم انجام داد. در این راستا اَنتی مکینِن، (مدیرعامل سولیدیوم) گفت: معتقد هستیم که این یک سرمایه‌گذاری خوب خواهد بود. نوکیا بزرگترین شرکت فنلاندی است و با این سرمایه‌گذاری فنلاندی  بودن آن تا حدودی حفظ خواهد شد. علاوه بر این مدیرعامل سولیدیوم اعلام کرد که سولیدیوم به دنبال تکیه زدن بر صندلی هیئت مدیره در جلسه بعدی سهامداران نوکیا نیست، اما شاید در آینده این موضوع به عنوان یک گزینه مطرح شود. وی به این نکته اشاره کرد که سولیدیوم در سال جاری میلادی، نقش فعال و مهمتری را در هیئت مدیره نوکیا ایفا خواهد گرفت. بخش گوشی‌های هوشمند شرکت نوکیا مدتی قبل به کمپانی HMD Global واگذار شد. بخش کسب‌وکار این شرکت نیز اکنون بر صنعت شبکه‌های مخابراتی تمرکز کرده است که رقبای توانمندی از جمله اریکسون و هواوی دارد.

دولت فرانسه از شرکت‌های گوگل و اپل شکایت کرد. دولت فرانسه قصد دارد که از دو شرکت گوگل و اپل به اتهام سواستفاده از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن شکایت کند. چنانچه دولت فرانسه بتواند ادعای خود را در دادگاه اثبات کند، این دو شرکت جریمه قابل توجهی را باید پرداخت کنند. برونو لومیر (وزیر اقتصاد فرانسه) با اشاره به اینکه اپل و گوگل شرایط ناعادلانه‌ای را برای افراد فعال در حوزه توسعه اپلیکیشن به وجود آورده‌اند، گفت: هنگامی که یک توسعه دهنده قصد دارد محصول خود را به این دو کمپانی بفروشد، باید هزینه بپردازد. از طرف دیگر این کمپانی‌ها داده‌های مربوط به محصول را از فرد دریافت می‌کنند و حق فسخ قرارداد به صورت یکطرفه را نیز دارند. این مسائل به هیچ وجه قابل قبول نیستند. ظاهرا فرانسه قصد دارد تا به هر ترتیب راهکارهایی را که به شرکت‌های مانند گوگل اجازه می‌داد تا قوانین مالیاتی را دور بزنند، مسدود کند. لومیر با خاطرنشان کردن این موضوع که طرح‌های دولت فرانسه برای شرکت‌های فناوری به همین مورد ختم نمی‌شود، ادامه داد: تصمیم گرفته‌ایم که از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فناوری مالیات دریافت کنیم.

 

    نظرات