بازاریابی اومنی‌چنل یا مولتی‌چنل؟

بازاریابی اومنی‌چنل یا مولتی‌چنل؟

بازاریابی اومنی‌چنل یا مولتی‌چنل؟

کدام برای برند شما مناسب است

ایجاد یک تجربه موفق بازاریابی آنلاین از اومنی‌چنل گرفته تا مولتی‌چنل، نه‌تنها یک علم محسوب می‌شود، بلکه یک هنر است. استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی، به بازاریابانی خلاق نیاز دارد. در این مقاله به برخی استراتژی‌های بازاریابی آنلاین از مولتی‌چنل گرفته تا استراتژی بازاریابی اومنی‌چنل پرداخته شده است.

بازاریابان خلاق یعنی افرادی که بتوانند با تعبیه زیرساخت‌های مناسب و تجزیه و تحلیل داده، رفتار مشتری را رصد کنند و به دنبال آن با تدوین استراتژی‌های مختلف بازاریابی آنلاین به نتیجه دلخواه دست یابند. در این مسیر تعامل مناسب و استراتژی‌های جدیدی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. با این حال همچنان یک سوال بزرگ برای بسیاری از افراد مطرح است. اینکه آیا آنها باید در مسیر بازاریابی اومنی‌چنل حرکت کنند یا از تکنیک‌های استراتژی بازاریابی مولتی‌چنل پیروی کنند؟

تفاوت بازاریابی اومنی‌چنل و مولتی‌چنل

اگر بخواهید نگاهی کلی به بازاریابی اومنی‌چنل و مولتی‌چنل داشته باشیم، اول باید بگوییم که تفاوت در دو کلمه مولتی (بسیاری) و اومنی (همه) نیست. در این دو استراتژی بازاریابی تمرکز بر روی استفاده از چندین کانال تماس و یا تمامی کانال‌های تماس در سفر آنلاین مشتری نیست. تفاوت در این است که آیا ما در طی سفر آنلاین کاربر را به سمت هدف خاصی هدایت می‌کنیم یا این که یک قدم به عقب برمی گردیم و به کاربر اجازه می‌دهیم تا سفر خرید آنلاین را خودش تعریف کند.

مولتی‌چنل: ارسال یک پیام مشترک از طریق کانال‌های منفرد

بازاریابی مولتی‌چنل روی ارسال یک پیام مشترک از طریق کانال‌های منفرد، تلاش در متمرکز کردن کاربر از نقطه A به نقطه B دارد. به‌عنوان مثال یک فروشگاه خرده‌فروشی ممکن است یک کد تبلیغاتی خاص را در یک پست وبلاگ یا یک خبرنامه ایمیلی تبلیغ کند. به این منظور که افراد از کد برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنند.

اومنی‌چنل: ارائه انواع مختلفی از محتوا از طریق کانال‌های متصل به یکدیگر

مجله افق‌کوروش می‌نویسد: در بازاریابی اومنی‌چنل استراتژیست بازاریابی با ارائه انواع مختلفی از محتوا از طریق کانال‌های متصل به یکدیگر کاربر را درگیر می‌کند. به عنوان مثال ممکن است یک کاربر ایمیلی از محصولات جدید یک فروشگاه خرده‌فروشی دریافت کند. این در حالی است که همزمان در توییتر نیز کد تبلیغاتی برای همان محصول جدید به او پیشنهاد می‌شود. در عین حال در اینستاگرام نیز روایت یک مشتری درباره استفاده از محصول به تصویر کشیده می‌شود.

در هر دو مورد هدف این است که کاربر یا مشتری اقدام به خرید محصول یا استفاده از خدمات کند. حتی گاهی هدف عضو شدن در خبرنامه مشتریان است. تنها تفاوت در گزینه‌های سفری است که شما به مصرف‌کننده ارائه می‌دهید.

کدام گزینه بهتر است؟

اگر سوال‌تان این است که استفاده از کدام گزینه در سفر آنلاین مشتری بهتر است، باید بگوییم بستگی دارد. در برخی موارد پیشنهاد، استفاده از بازاریابی اومنی‌چنل است و در برخی موارد مولتی‌چنل توصیه می‌شود.

اکثر سازمان‌ها به‌طور طبیعی از بازاریابی مولتی‌چنل استفاده می‌کنند. اما مهم‌ترین دلیل این کار سادگی و مقرون‌به‌صرفه بودن این نوع بازاریابی است. بازاریابی مولتی‌چنل به طور کلی به یک پیام اصلی و یک دعوت به عمل (call to action) احتیاج دارد. در حالی که در بازاریابی اومنی‌چنل، ماجرا کمی متفاوت‌تر است. در این نوع بازاریابی برای مراحل و چشم‌اندازهای مختلف به پیام‌های مختلفی احتیاج است. بنابراین این نوع بازاریابی به نوبه خود منابع بیشتری برای سفر آنلاین مشتری، استراتژی محتوا و همچنین مدل‌های مختلف تبلیغات پولی نیاز دارد.

مولتی‌چنل یک «راه قدیمی»، اومنی‌چنل یک «مسیر جدید»

بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی معتقدند استراتژی بازاریابی مولتی‌چنل، یک راه قدیمی برای بازاریابی است، چراکه یک تعامل یک به یک را در نظر می‌گیرد، در حالی بازاریابی اومنی‌چنل، مسیر جدیدی را پیش روی بازاریابان و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. در این نوع استراتژی بازاریابی یک دریچه شخصی‌سازی‌شده طی سفر آنلاین مشتری پیش روی او گشوده می‌شود. به‌طور کلی انتخاب یک رویکرد شخصی‌سازی‌شده‌تر از نظر تاثیرگذاری و نفوذ، موثرتر است. یکی از عواملی که باعث پیشتازی و متمایز شدن بازاریابی اومنی‌چنل شده، همین موضوع است. با این حال نباید این موضوع را نادیده گرفت که یکی از مزیت‌های بازاریابی مولتی‌چنل در مقابل اومنی‌چنل، استفاده از منابع کمتر و سرمایه‌گذاری کمتر در بازاریابی است.

محاسن بازاریابی مولتی‌چنل

اینکه گفته شود بازاریابی اومنی‌چنل بهترین استراتژی بازاریابی است، چندان درست نیست. استراتژی بازاریابی مولتی‌چنل نیز محاسن ویژه خود را دارد. همه مخاطبان به دنبال مجموعه متنوعی از پیام‌ها، مشوق‌ها یا گزینه‌های خرید نیستند. اگر برای فروش محصول یا ارائه خدماتی با قیمت یا پیشنهادی بدون تخفیف یا تفاوت در ارائه خدمات بازاریابی می‌کنید، استفاده از استراتژی مولتی‌چنل یک راه عالی برای ایجاد یک روایت ثابت در کانال‌های بازاریابی شماست.

امکان مقایسه

ممکن است شخصی ابتدا محتوای شما را در توییتر ببیند، اما با دریافت پیام از طریق ایمیل یا اینستاگرام همچنان علاقه‌مند به آن محتوا باشد. یکی از مزایای بازاریابی مولتی‌چنل این است که شما برای مشتری این امکان را فراهم می‌کنید تا نتایج جست‌وجوی خود را مقایسه کند. در عین حال تلاش خود را روی کانال‌هایی متمرکز می‌کنید که مخاطبان برند شما بیشتر در آن هستند. به عنوان مثال اگر محتوا عملکرد خوبی در فیس‌بوک دارد اما در لینکدین چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، پس تصمیم می‌گیرید که روی کانالی سرمایه‌گذاری کنید که برای شما ارزشمندتر محسوب می‌شود.

بازاریابی اومنی‌چنل؛ یک رویکرد شخصی‌تر

دنیای دیجیتال سرشار از محتوای رقابتی و پیام‌های بازاریابی است. بنابراین برجسته بودن معمولا بزرگ‌ترین چالش محسوب می‌شود. در همین شرایط است که بازاریابی اومنی‌چنل می‌تواند تفاوت و برجسته‌سازی زیادی ایجاد کند. با اجرای درست استراتژی درست بازاریابی اومنی‌چنل می‌توان پیروز این چالش بود. در این نوع بازاریابی به شما این امکان داده می‌شود تا با انواع مختلفی از محتوا، مشوق‌ها و گزینه‌های مختلف برای کاربران با آنها ارتباط برقرار کنید. این ارتباط باعث نزدیک شدن به مشتری و کسب اطلاعات در مورد رفتار کاربران در فضای آنلاین است.

هزینه و زیرساخت بیشتر

بازاریابان نیاز به تلاش زیاد برای ساخت پیام‌رسان‌های شخصی دارند. اما به دست آوردن اطلاعات در مورد رفتار شخصی خرید مشتری، ارزشش را دارد. خلاقیت در محتوای تصویری و صوتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بازاریابان باید شناخت خوبی از کانال‌های مختلف تبلیغاتی داشته باشند. در عین حال هزینه زیادی برای ایجاد مشوق و تولید محتوای مناسب مشتریان و مصرف‌کنندگان را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنند. این نوع بازاریابی نیاز به هزینه و زیرساخت‌های نسبتا زیادی دارد.

سخن پایانی

این روزها صاحبان کسب‌و‌کارها اغلب خیلی سریع می‌خواهند رویکرد جدیدی را جایگزین رویکرد قدیمی کنند. اما استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی در جایگاه‌های مختلف متفاوت است. باید ببینید کدام‌یک از این استراتژی‌های بازاریابی مناسب مخاطبان شما هستند. در عین حال باید ابزار و منابع و هزینه‌های خود را نیز لحاظ کنید. بهتر است به مخاطبان هدف و آنچه آنها انجام می‌دهند توجه کنید. به نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان بیندیشید. در نهایت بر اساس نیاز مخاطب بهترین استراتژی بازاریابی را در اختیار او قرار دهید. گاهی ممکن است نیاز باشد تا یک پیام ثابت با محتوای ثابت از طریق یک کانال به مخاطب منتقل شود. گاهی اوقات نیز نیاز است مخاطب برای دریافت یک پیام با محتواهای مختلف در کانال‌های متفاوت ترغیب شود. همه‌چیز بستگی به هدف، پیام و مخاطبان شما دارد. در عین حال نباید میزان منابع مالی برای تبلیغات را نیز نادیده گرفت. در استراتژی بازاریابی اومنی‌چنل به منابع مالی بیشتری نیاز است.

منبع: FORBES.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات