صفات مهم برای یک رهبر خوب

صفات یک رهبر خوب چیست؟

رهبری در یک تیم وظیفه‌ی مدیریت تیم را به عهده دارد و همچنین در حل تعارض‌ها نیز نقش دارد. برای انجام هر چه بهتر هر یک از این وطایف بهتر است مهارت‌هایی را داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

برای انجام هر چه بهتر هر یک از این وطایف بهتر است مهارت‌هایی را داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

ارتباط کلامی و غیرکلامی: ‌این مهارت‌ها برای برقراری ارتباط جهت کار با تیم و هدایت آن بسیار حائز اهمیت است؛ این ارتباط باید به صورت شفاف و موثر باشد و به عنوان راهنمایی برای اعضا گروه باشد. همچنین باید قابلیت رهبری و اداره‌ی چندین تیم با فعالیت مشترک نیز وجود داشته باشد که به آن مهارت سازمانی می‌گویند. حضوری رهبری با این توانایی سبب می‌شود، اعضای تیم با انگیزه‌ی بیشتری فعالیت می‌کنند.

صداقت: یکی از ویزگی‌های مهم رهبر، صداقت وی است؛ هنگامی که رهبر تیم صادق باشد نه‌تنها بیشتر مورد اعتماد اعضا تیم هست بلکه مورد احترام و قدردانی هم خواهد بود.

اخلاق کاری مطمئن: اعضای تیم اغلب اخلاق کاری تیم را از رهبر خود تقلید می‌کنند؛ به همین دلیل رهبر موفق باید اعتماد به نفس را به تیم خود القا کند. همچنین یک رهبر موفق باید منصف و مهربان باشد. به صورت خاص در برخورد با افراد تیم این انصاف به صورت اختصاص پاداش‌ به اعضا حائز اهمیت است.

تاثیرگذاری : رهبر یک تیم باید تاثیرگذار باشد؛ به‌گونه‌ای که در جهت افزایش تعهد در تیم تلاش کند.

مهارت مذاکر: یک رهبر خوب باید مذاکره‌کننده ماهری باشد تا بتواند با استفاده از این مهارت به نتیجه و تفاهم قابل قبول دست یابد.

تسهل قدرت: رهبر موفق باید تسهیل‌کننده‌ی قدرتمندی باشد؛ به عنوان مثال اهداف اعضا را درک کند و به آن‌ها در انجام امور کمک کند. همچنین یک برنامه عملیاتی ترتیب دهد تا اهداف اعضا تیم برآورده شده و اطمینان آن‌ها بیشتر شود.

قاطعیت : هر رهبری گاهی مجبور می‌شود تصمیم‌های سختی بگیرد که باید در تصمیم‌گیری‌هایش قاطع باشد؛ به این معنا که بتواند از سختی‌ها و دشواری‌ها عبور کند.

صبر : صبر، یکی از ویزگی‌های کلیدی یک رهبر موفق و از جهت دیگر نوعی شجاعت است؛ به این معنا که تعهد خودتان را نسبت به اهدافتان بسنجید و بدانید مسیر رسیدن به مقاصد بزرگ دشوار است اما بهترین رهبران می‌دانند چه زمانی باید هدف را رها کنند و چه زمانی باید در مسیر بمانند.

تمرکز: برای اینکه بتوانید رهبر خوبی باشید، نمی‌توانید در همه‌ی مسائل جزئی متخصص شوید. همچنین لازم است در مقایسه با سایر رقبای خود با عوامل حواس پرتی کمتری درگیر باشید. برای انجام مسائل مهم لازم است بصورت انتخابی بعضی مسائل را نادیده بگیرید؛ در غیر این صورت، مسائل جزئی شما را می‌بلعد.

سپاس از وقتی که اختصاص دادید

لینک‌های مرتبط:

ویژگی‌های یک رهبر خوب

#استارتاپ #رهبری #مدیریت #صفات_رهبر_خوب #استارتاپ #رشد_کسب_و_کار #رفتارهای_مدیریت_سازمانی #کارآفرینی #مرکز_کارآفرینی

لینک اصل خبر در سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    منبع خبر

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات