ایده محوری «تولید بذر هیبرید در خیار گلخانه‌ای» در شورای جذب و پذیرش مرکز رشد تصویب شد

صد و شصت و هفتمین جلسه شورای جذب و پذیرش مرکز رشد در روز سه‌شنبه ۷ تیرماه سال جاری در سالن جلسات مرکز رشد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز رشد، در این جلسه، ایده محوری «تولید بذر هیبرید در خیار گلخانه‌ای» در شورای جذب و پذیرش مرکز رشد دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت.

در این جلسه دکتر غفار کیانی مجری طرح به تشریح ایده محوری خود که با هدف اصلاح و تولید بذر خیار بود پرداخت.

کیانی اظهار داشت: ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های جهانی در سبزی و صیفی، هرسال، تمام بذر تجاری موردنیاز خود را وارد نموده و ارز بسیار زیادی به این واسطه از کشور خارج می‌گردد.

وی در ادامه افزود: فعالیت این واحد فناوری با اصلاح و تولید بذر خیار فضای باز و کدو خورشتی در سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ارقام خیار مازند و پرونش در مرکز رشد طبرستان و نیز ارقام برنج برکت و مازند (طارم کیانی) در مرکز رشد ساری تولید گردیده است. این هسته فناوری، با بهره‌گیری از اصلاح کلاسیک، روی تولید بذر خیار گلخانه‌ای تمرکز خواهد داشت. فرایند اصلاح و تولید بذر هیبرید خیار گلخانه‌ای در این واحد شامل تولید پایه‌های والدینی و تلاقی والدین مناسب برای تولید بذر هیبرید و بهره‌گیری از هتروزیس خواهد بود.

گفتنی است، این ایده محوری توسط آقایان دکتر بابائیان، کاظمی تبار، رامئه، متولی و جمشیدی مورد بررسی و داوری قرار گرفت و درنهایت موفق به کسب آرای موافق داوران برای جذب و استقرار در مرکز رشد دانشگاه شده و برای تصویب نهایی به شورای مرکز رشد ارجاع داده شد.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

منبع خبر

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان یک مرکز رشد در شهر ساری می باشد

    نظرات