دنیای جدید اپلیکیشنهای خدمات مالی بر بستر سیمکارت / چگونه رادین با ارائه OTA به همراه اول، بهدنبال باز کردن گره کور برخی از مشکلات صنایع مالی است؟
مهمترین ارزش افزوده این تکنولوژی این است برای ارائه بسیاری از سرویسهای جدید مبتنی بر سیمکارت دیگر نیاز نیست سیمکارت کاربران به شکل حضوری فراخوانی کرد؛ این موضوع نهتنها به شدت هزینهها را کاهش میدهد بلکه باعث ایجاد بستری منحصربهفرد برای ارائه خدمات نوآورانه در این حوزه میشود. میثم رجبی معتقد است شرکت رادین که بخشی از گروه حصین است بهعنوان تامینکننده کارت هوشمند کشور علیالخصوص سیمکارت توانسته دانش فنی این حوزه را به صورت تجربی کسب کند و این دانش چیزی نیست که بتوان با پول به راحتی به آن دست پیدا کرد. همچنین تجربه این گروه در طراحی و پیادهسازی اپلیکیشن و داشتن دانش در زمینه پیادهسازی برنامههای متفاوت بر روی سیمکارت از جمله دلایلی هستند که باعث شده طراحی و پیادهسازی سامانه SIM OTA بر عهده حصین گذاشته شود.» در آن زمان گروه حصین با هدف بهروزرسانی سیمکارتها برای انتخاب پیشفرض اپراتور، برنامهای را توسعه داد و آن را روی ۸۰ هزار سیمکارت پیاده کرد و مشکل به شکل دیگری بدون اینکه هیچ زائری به صورت دستی تغییرات در تنظیمات تلفن همراه خود ایجاد کند، مشکل حل شد. رجبی با تاکید بر اینکه پیادهسازی این محصول پیچیدگی و هزینه زیادی دارد و بهراحتی نمیتوان آن را عرضه کرد، میگوید: «با این حال با همکاری همراه اول محصولی را برای مدیریت از راه دور سیمکارت (SIM OTA) توسعه دادیم و چند ماه پیش آن را با موفقیت روی بیش از ۳ میلیون سیمکارت این اپراتور پیاده کردیم. در حالت عادی این امر ممکن نیست ولی به لطف OTA، برای این کار فقط لازم است پیاسپی برنامه آماده شده خود را به اپراتور بدهد تا بر روی سیمکارتها نصب شود. همچنین میتوان سازوکارهایی را ترتیب داد که مثلا کاربر با قرار گرفتن در مکانی خاص قابلیت استفاده از تکنولوژی NFC روی دستگاه کارتخوان را داشته باشد یا بتواند از طریق اطلاعاتی که توسط سیمکارت ارسال میشود از سرویسهای تخفیفی استفاده کند. در صورتی که اپراتورها میتوانند از طریق نصب اپلت روی سیمکارت، یک اپلیکیشن ارائه کنند تا کاربر دیگر نیازی به نصب برنامهای نداشته باشد و این رمز به طور مستقیم از طریق سیمکارت قابل دریافت باشد. افراد کمی وجود دارند که میتوانند اپلتها را روی سیمکارت پیاده کنند که البته این کار آنها تاکنون نتیجه نداشته است چون عملا بستر OTA برای نصب این اپلیکیشنها فراهم نبوده است.» از OTA میتوان برای صادر کردن بیمهنامههایی همچون شخص ثالث و باربری که در آن الگوی رانندگی یا مکان تردد راننده اهمیت دارد نیز استفاده کرد و یا سازوکاری را ترتیب داد تا خدمات بیمه در محدوده زمانی و مکانی خاصی به رانندگان ارائه شود. او با اشاره به اینکه موقعیت مکانی سیمکارت برای اپراتور قابل استخراج است، میگوید: «از طریق OTA با توجه به اپلتی که روی سیمکارت قرار میگیرد میتوان هزینه بیمه رانندگان را با توجه به الگوی رانندگی آنها (کمریسک و پرریسک بودن) تعیین کرد. مداح در ادامه بیان میکند که این قابلیتها را به شکل خیلی محدود برخی از اپلیکیشنهایی که در زمینه بیمه فعالیت میکنند نیز ارائه میدهند؛ اما لزوم نصب اپلیکیشن و دسترسی به اینترنت از مشکلات آن است یا اغلب این پارامترها اصلا اتوماتیک نیستند. در صورتی که OTA با توجه به اینکه اپلتها را روی سیمکارت پیاده میکند، همواره در شبکه مخابراتی قرار دارد و در دسترس است، به همین دلیل این مشکلات را بهسادگی حل میکند. فلاح نیز در ادامه اشاره کرد که با OTA مشکلات توریستها مبنی بر خرید مجدد سیمکارت در کشورهای دیگر حل میشود و هزینه آنها کاهش پیدا میکند؛ بنابراین میتوان سازوکارهایی را طراحی کرد که اپراتورهای کشورها در نقاط مختلف جهان بتوانند به کاربر خود خدمات ارائه کنند. برای مثال اپراتورهای مجازی موبایل سامانتل قصد پیادهسازی اپلیکیشنی را دارد تا از طریق اعتباری که ایجاد میکند کاربر بتواند پرداختهای تلفن همراه خود را به صورت اعتباری انجام بدهد؛ اما برای فراهمسازی این امکان لازم است مداح در ادامه درباره چگونگی مدیریت سرویسهای خرد که قرار است روی سیمکارت پیاده شود، توضیح میدهد: «مدیریت این سرویسها بر عهده یکی از پلتفرمهای زیرساختی اپراتورها به نام TSM یا همان Trusted Service Manager است. او با اشاره به قرار داد گروه حصین با ایرانسل ادامه میدهد: «در این قرارداد برای پیادهسازی اپلیکیشنهایی که از سوی ما ارائه شده بود پلتفرم TSM که مسائلی همچون فعالسازی و تغییر کلیدها را مدیریت میکرد وجود داشت اما در مقیاس بزرگ استفاده از این پلتفرم ممکن نیست زیرا اپراتور از کسبوکارهای مختلف سرویس میگیرد و باید بتواند آنها را به صورت متمرکز مدیریت کند.» با پیشرفت تکنولوژی اپراتورها باید همواره قابلیتهای جدیدی را به سرویسهای خود اضافه کنند که بخشی از آن مربوط به پروفایل سیمکارت و اپلیکیشنهایی است که بر روی آن نصب میشود. در حال حاضر میتوان قابلیتهایی را پیشبینی کرد و برای یک تا دو سال آینده روی سیمکارت قرار داد اما برای اجرای تغییرات بعدی کاربر باید مجددا به اپراتور مراجعه کند. این کار با توجه به مسائلی همچون توزیع و تهیه مجدد بدنه سیمکارت و ارائه مجدد سرویس هزینهبر است در صورتی که با OTA میتوان از راه دور و بدون مراجعه کاربر این تغییرات را انجام داد. رجبی برای روشنتر شدن اهمیت و کاربرد OTA به مشکلات ارتباطی که با وقوع سیل فروردینماه در بسیاری از مناطق کشور ایجاد شد، اشاره میکند و میگوید: «در صورت بهرهمندی اپراتورها از سامانه مدیریت از راه دور سیمکارت، بخش اعظمی از مسائل قابل حل بود. کامران فلاح، مدیر تحقیق و توسعه رادین، به طرحی که گروه حصین حدود ۱۰ سال پیش برای پیادهسازی اپلیکیشنهای پرداخت روی سیمکارتهای انتخابی شبکه بر عهده گرفته بود، اشاره کرد و گفت: «در آن زمان پیادهسازی کیف پول روی سیمکارت را با هدف دسترسی به قابلیتهایی همچون انتقال وجه، مشاهده موجودی و پرداخت قبض برای اپراتورها عرضه کردیم؛ اگر چه شاید با هوشمند شدن تلفنهای همراه چنین قابلیتهایی این روزها دیگر عجیب نباشد.» او از سرویسهایی همچون رمزیکبارمصرف، کیف پول، یواساسدی و انافسی که روی سیمکارت قابلیت ارائه خدمات دارند نام میبرد و تاکید میکند دانش فنی گروه حصین در پیادهسازی این سرویسها یکی از دلایل اصلی ورود آنها برای توسعه تکنولوژی OTA بود چراکه پروژههایی که تاکنون برای ارائه چنین سرویسهایی شکل گرفتهاند اغلب شکست خوردهاند چراکه در روش کلاسیک ارائه این سرویسها، به تعویض سیمکارت نیاز است و این کار بسیار هزینهبر است. به گفته مدیر فنی رادین محصول SIM OTA راه حلی برای رفع مشکلات زیرساختی اپراتورها در راستای ارائه و گسترش سرویسهای پرداختی است. ایفا میکند، صحبت میکنیم در صورتی که سیمکارت مجهز به آنتن NFC نباشد یا مثلا برای ارتقای تکنولوژی ۳G به ۴G نیاز به تعویض فیزیکی سیمکارت است، همچنان این کار باید انجام شود و کاری از دست OTA ساخته نیست. او از KMS یا Key Management System بهعنوان ماژولی که مدیریت کلیدهای سیمکارت را انجام میدهد نام میبرد و با تاکید بر اینکه برای اپراتورها از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است، میگوید: «هر سیمکارتی که در دست افراد است تعدادی کلید دارد که راه ورود به آن است و برای هر فرد نیز به تعداد زیاد، کلید وجود دارد؛ بنابراین کلیدها به طرز امنی از سمت اپراتور باید نگهداری شوند و با حفظ موارد امنیتی در اختیار ماژولهایی مانند OTA و پلتفرمهایی که سرویس ارائه میکنند قرار گیرند. او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون همکاری میان گروه حصین و اپراتورهای دیگر در راستای پیادهسازی و توسعه SIM OTA شکل نگرفته، گفت: «قصد داریم ابتدا این محصول را بر روی سیمکارتهای همراه اول اجرا کنیم و بعد با داشتن تجربه موفق به سمت همکاری با دیگر اپراتورها گام برداریم.»
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات